2019 Rom E-Prix

2019 Rom E-Prix:

Mitch Evans og Jaguar triumferer i hektisk race

Mitch Evans og Jaguar vandt deres første Formel E race nogensinde, da de i et hektisk og strategisk vel tilrettelagt løb under konstant pres fra DS-Techeetah køreren, André Lotter, kom først over målstregen i den italienske hovedstad med den unikke historie.


Topfoto: Mitch Evans vandt en historisk sejr til sig selv og Jaguar i Rom E-Prix


Racerbanen var som i fjor var placeret 7 kilometer sydvest for det antikke Rom, men det gjorde ikke historieskrivningen mindre. Jaguar har nemlig kun deltaget i Formel E i to et halvt år – omkring halvdelen af den tid, de fleste af konkurrenterne har været med. Og fabrikken kastede sig ind i mesterskabet, selv inden de havde skabt den første serieproducerede elbil. Det er en gigantisk opgave, de har løst i en periode, hvor heller ikke de forretningsmæssige omgivelser helt har været på deres side, senest med den usikkerhed, der er forbundet med de uafklarede Brexit forhold.

Det prægede dog ikke indsatsen i Rom. Tværtimod udnyttede man fuldt ud den knap så attraktive position i årets mesterskab til perfektion. Mitch Evans startede fra næstbedste startposition, og da energiforbruget i løbet siden viste sig at være en tand mindre end André Lotterer, der startede fra pole-position, viste New Zealænderen at det ikke var en tilfældighed, at han i fjor også kæmpede om en podieplacering – indtil bilen dengang løb tør for strøm.


Andre Lotterer er her foran Mitch Evans - men det var Jaguar køreren, der kørte det bedste løb.


Regn og tørvejr

Forinden havde vejrguderne leget med, da der skulle køres kvalifikationskørsler. Banen blev hurtigere og hurtigere, efterhånden som kvalifikationen skred frem, og de bedst placerede i mesterskabet, der starter i de første kvalifikationsgrupper, lagde ud med et handikap. Det betød eksempelvis, at Antonio Felix da Costa i BMW kvalificerede sig som nr. 11, Jerome d’Ambrosio i Mahindra lagde ud fra 19. pladsen og DS’s regerende mester, Jean-Eric Vergne endte op med at starte fra 16. startposition.

Da der blev kørt Superpole var banen våd men den tørrede op – men først efter at have fanget bl.a. Nissans rutinerede Sebastien Buemi. Alle kørere i Top 6 blev dog drillet af vejret, og bedst blev så DS-Techeetah køreren, den 3-dobbelte Le Mans vinder og tidligere sportsvognsverdensmester, André Lotter. Lotterer startede dermed fra pole foran Evans, Lopez i Dragon, Stoffel Vandorne i HWA-Venturi (Mercedes), Max Günther i Dragon og Buemi.


Andre Lotterer startede fra pole-position men havde fra start af Mitch Evans i sit baghjul. Til venstre i billedet er det Stoffel Vandoorne.


Tvekamp fra start til mål

Da starten gik fastholdt Lotterer sin føring, men Evans pressede på fra begyndelsen af. Og den kamp fortsatte løbet igennem. En bedre administration af de ekstra hestekræfter, der fulgte med Attack-mode aktiveringen, betød imidlertid, at den løbslange tvekamp endte ud til Evans fordel. Han passerede Lotterer i Attack-mode i en ambitiøs udbremsning og tyskeren formåede ikke at slå tilbage, da han siden aktiverede sine ekstra 25 kW.

Løbet igennem var Stoffel Vandoorne i første paket, men det blev ikke til mere for hans vedkommende og han var 6 sekunder efter de to i toppen, der var adskilt af mindre end 1 sekund, da målstregen blev passeret. Men 3. pladsen var Vandoornes første podieplacering i Formel E – det var han bestemt ikke utilfreds med.


Stoffel Vandoorne blev nr. 3.


Multikollision satte løbet på standby

Løbet var præget af masser af dramatik, men mest markant var en multikollision blot et par minutter inde i racet. Banen var delvis regnvåd, da løbet startede, og det snød formentlig computerstyringen af baghjulenes regenereringseffekt på Jose-Maria Lopez Dragon, der skred ud og blokkerede for feltet, som uden den helt stor oversigt gennem en af de snævre chikaner ikke kunne undgå et harmonikasammenstød.

Dette involverede bl.a. Vergne, Paffet, de to Mahindra kørere, Wehrlein og d’Ambrosio og de to NIO-kørere Turvey og Dillmann, løbet blev naturligvis rødflaget og var neutraliseret i tæt ved 50 minutter. Vergne fik siden kørt sig pænt op til omkring 6. pladsen, men han havde overhalet under gult flag tidligere i løbet, fik tildelt en straf og sluttede på 14. pladsen.


Robin Frijns i sin kunde Audi i nærkamp med Sebastien Buemi i Nissan.


De to Nissan racere blev hhv. nr. 5 og 6, og beviste endnu engang, at deres biler er meget hurtige. Nu skal hurtigheden ”blot” omsættes til en sejr – det må komme før eller siden. Bedste fabriks-Audi var Lucas di Grassi på 7. pladsen, men længere fremme var Robin Frijns allerede kørt i mål på 4. pladsen i sin kunde-Audi.

Drivaksler knækkede som tændstikker

Da Costa havde et vanskeligt løb og blev nr. 9 i sin BMW, men endnu værre gik det team-kollegaen, Alex Sims, som allerede under kvalifikationskørslerne knækkede en drivaksel, startede bagest og siden sluttede som nr. 17.

Det var i øvrigt et generelt problem med de knækkede drivaksler, for banen ligger i et kuperet område, hvor de nye og hurtigere GEN2 biler flere steder lettede fra asfalten. Her er kunsten, at holde baghjulene roterende med uændret fart, mens bilen er i luften. Roterer hjulene for hurtigt eller for langsomt er belastningen ikke mindst pga. de moment stærke elmotorer særdeles kraftig, når de lander igen og den kan let knække en drivaksel.

Trods den beskedne placering som nr. 8 formåede Jerome d’Ambrosio at overtage føringen i mesterskabet, og kampen om topplaceringerne er fortsat ekstrem tæt. Da Costa er blot ét point efter, alt imens André Lotter med 2. pladsen i løbet er avanceret til 3. pladsen i mesterskabet foran Mitch Evans, der er strøget fra 10. pladsen op til 4. pladsen.

I team-mesterskabet har DS-Techeetah generobret føringen i mesterskabet. De har 7 points til Envision Virgin på 2. pladsen og Mahindra er nr. 3.


Af Søren Clauding - 13. april 2019


Højdepunkter fra Rom E-Prix:


Resultat som PDF >>>


Rom E-Prix, 7. afd. af Formel E 2019

Resultat:

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 1t33m51,140s
  2. André Lotterer (GER), DS, +0,979s.
  3. Stoffel Vandoorne (BEL), HWA-Venturi, +6,399s.
  4. Robin Frijns (NLD), Envision-Virgin-Audi, +9,181s.
  5. Sebastien Buemi (CHE), Nissan, +9,778s.
  6. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +11,262s.
  7. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +24,340s.
  8. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, +28m633s.
  9. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, +30,651s.
  10. Pascal Wehrlein (GER), Mahindra, +30,735s.

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet

Kørere:

  1. Jerome d’Ambrosio (BEL), Mahindra, 65 pts.
  2. Antonio Felix da Costa (PRT), BMW, 64 pts.
  3. André Lotterer (GER), DS, 62 pts.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 61 pts.
  5. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 58 pts.
  6. Robin Frijns (NZL), Envision-Virgin, 55 pts.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, 54 pts.
  8. Sam Bird (GBR), Envision-Virgin, 54 pts.
  9. Edoardo Mortara (CHE), 52 pts.
  10. Daniel Abt (GER), Audi, 44 pts.

Teams:

  1. DS-Techeetah, 116 pts.
  2. Envision Virgin, 109 pts.
  3. Mahindra, 102 pts.
  4. Audi, 102 pts.
  5. BMW, 82 pts.
  6. Venturi, 67 pts.
  7. Nissan, 65 pts.
  8. Jaguar, 62 pts.
  9. HWA (Mercedes), 22 pts.
  10. 10.NIO, 6 pts.
  11. 11.GEOX DRAGON, 2 pts.

Stillingen i kører-mesterskabet som PDF >>>

Stillingen i team-mesterskabet som PDF >>>


Alex Lynn kom i bogstaveligste forstand springende tilbage i Formel E mesterskabet. Han erstatter Nelson Piquet i Jaguar teamet. De to er skiltes efter fælles overenskomst pga. manglende resultater.