Jeep Compass 4xe 240 hk

Biltest: Jeep Compass 4xe S 240 hk AT6 Plug-in hybrid

Faceliftet Compass med meningsfulde kræfter

Forskellen var beskeden, og alligevel ikke, og oplevelsen var i hvert fald anderledes, for vejret passede meget bedre til prøvekørslen af den kraftige version af Jeeps plug-in hybrid Compass. Og lidt sjovt er det da også med 240 hestekræfter i alt på de fire trækkende hjul. Men faceliftet var egentlig årsagen til, på ny at sætte fokus på Jeeps luksuøse halvelektriske kraftkarl.

Jeep Compass 4xe - Biltest

Biltest: Jeep Compass PHEV 4xe AT6 4X4 Limited

Kompakt luksus-Jeep til luksus-pris

Jeep Compass er på mange måder den luksuøse udgave af Jeep Renegade. Mere plads, mere luksus oplevelse, men hvad teknikken i plug-in hybrid udgaven angår, er den identisk. Om det så er prisen, vil man som køber opleve den luksus, at den er faldet 20.000 kroner ifm. de nye afgiftsberegninger, der favoriserer plug-in’erne.

Jeep Renegade 4xe - Biltest

Biltest: Jeep Renegade Limited 1,3 4xe 190 hk 4X4

Alsidig og pris attraktiv plug-in hybrid

Jeep Renegade 4xe er ikke en off-roader, og alligevel lidt. Den er heller ingen elbil og alligevel lidt. Den er nemlig mere end blot en almindelig SUV og den kan køre 50 kilometer uden at benzinmotoren blander sig, i hvert fald iht. WLTP, i praksis her ved vintertide kører den lidt kortere, men egentlig ikke meget. Den er ideel til at køre rundt med, hvor andre giver op, og sparer man på benzinen, kan det ske på naturens præmisser. Og nu bliver den efter al sandsynlighed også billigere.

Jeep plug-in hybrider - kort test

Kort test: Jeep plug-in hybrider

Plug-in i naturen giver god mening

Egentlig giver det ekstra god mening, at elektrificere biler som de to Jeep modeller, Renegade og Compass, for naturligvis er det smart gennem el-drift ikke at forurene i bymiljøet, men det er også smart, ikke at gøre det ude i naturen. Derfor er det ikke utænkeligt, at Jeep herhjemme vil få ekstra gang i salget af de kompakte SUV’er, der lanceres i Danmark her i september.