Jeep Compass 4xe 240 hk

Biltest: Jeep Compass 4xe S 240 hk AT6 Plug-in hybrid

Faceliftet Compass med meningsfulde kræfter

Forskellen var beskeden, og alligevel ikke, og oplevelsen var i hvert fald anderledes, for vejret passede meget bedre til prøvekørslen af den kraftige version af Jeeps plug-in hybrid Compass. Og lidt sjovt er det da også med 240 hestekræfter i alt på de fire trækkende hjul. Men faceliftet var egentlig årsagen til, på ny at sætte fokus på Jeeps luksuøse halvelektriske kraftkarl.

Så, allerførst: Læs vores prøvekørsel af 190-hestes udgaven dette forår, dvs. inden faceliftet. I teknisk forstand er bilerne ens, i princippet også hvad drivlinen angår. Testen i foråret gjaldt 190 hestes udgaven, nu havde vi fokus på versionen med de 240 hestekræfter. Forskellen på de to er, at det alene er benzinmotoren, der står for den ekstra styrke.


Af Søren Clauding – november 2021

Flere Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>

Andre Jeep prøvekørsler - find dem hér >>>



El-kræfter til accelerationen

Med en systemeffekt på 190 hk leverer den kompakte 1,3 liters turbobenziner 130 hk, med 240 hestes system leverer den selvsamme motor 190 hk. Er det så ikke lidt vel rigelig hårdt for den lille benzinmaskine, at trække så stor effekt ud af den? Næppe, for i accelerationsfasen er belastningen på bagakslen størst og her er det fortsat en 60-hestes elmotor, der står for den del af opgaven.



I praksis betyder det, at benzinmotoren kun undtagelsesvis, netop ved kraftig acceleration, hvor 100 km/t nås på 7,3 sekunder kontra 7,9, kommer i nærheden af topeffekten. Det er formentlig også forklaringen på hvorfor accelerationstallene er så ens. Elmotoren er nemlig en kraftfuld sag. 60 hk lyder ikke af meget, men drejningsmomentet på 250 Nm fra stort set allerførste omdrejning, er hemmeligheden. Benzinmotoren kan levere 270 Nm, men gør det først ved 1850 omdr./min. Det er et pænt lavt omdrejningstal, men elmotoren yder ikke desto mindre rigtig meget hvor benzinmotoren har en svaghed.

Mening i enhver forstand

Derved giver en plug-in hybrid løsning netop for Jeep Compass og i øvrigt også for Jeep Renegade ekstra meget mening. Det handler ikke alene om at reducere forureningen, når man kører meget på el, men også at bruge elektricitet, netop når firehjulstrækket er mest meningsfuldt, altså i accelerationen. Så skånes benzinmotoren og benzinforbruget holdes nede.



I forårets testkørsel var bilen udstyret med 19” fælge og 235 mm brede 45 procent lavprofildæk. Men dengang var det snevejr og temperaturerne omkring nul grader – og dækkene var sommerdæk. Nu var det tørre efterårstemperaturer og dækdimensionerne de samme – og heldigvis fortsat sommerdæk. Det gav en meget klare fornemmelse af, at bilen står udmærket fast gennem kurverne, selv når man kører lidt frisk (se on-board videoen her på siden).

Gode allround køreegenskaber

Den lave profil sikrer en direkte respons fra underlaget, mens den ret tilgivne affjedring klarer kørekomforten og sikre gode off-road egenskaber. Der kan vælges mellem en række køreindstillinger, man disponerer over reduktionsgear og en slags spærredifferentiale, der virker på kardanakslen.

Køreoplevelsen er luksuøs som det forventes i den kompakte luksusudgave af Jeeps SUV’er. Og letheden i kraft af de mange kræfter er en fornøjelse, der råder lidt bod på den manglende agilitet, der direkte kan henføres til mervægten på 430 kg (i forhold til fx 150-hestes benzinudgaven uden hybrid).



Meget udstyr

Kørehjælpemidlerne er standard i den prøvekørte top-udgave ”S”, men vognbaneassistenten imponerer ikke. Den er alt for hård og kontant, og kaster på det nærmeste bilen tilbage i kørebanen, når den får øje på en vejstribe. Det er ikke godt, men heldigvis kan den slås fra og ret beset er en vognbaneassistent vel heller ikke det mest nødvendige i en bil, der egner sig udmærket til at køre, hvor der ingen vognbane findes.

Den visuelle del af faceliftet kan ses lidt udvendigt, men i kabinen slår det klar igennem. Et nyt elegant, moderne interiør inklusive nyt instrumentpanel og dets omgivelser. 10,25” skærmen med integreret navigation er klar og tydelig at aflæse, ikke mindst det, som bakkameraet kan se.


Batteriet er indbygget i den lave "kardantunnel".


Moderat batteristørrelse er en fordel

Og S-udstyret omfatter bl.a. rat-varme, p-sensorer for og bag, el-foldbare sidespejle, 230 V stik og USB-Type C stik. Opladningsmuligheden er begrænset til 1-faset 7,2 kW opladning, men da batterikapaciteten er på 11,4 kWh tager en fuld opladning omkring 1 time og 45 minutter med de nævnte 7,2 kW.

Den elektriske rækkevidde er iht. WLTP på 47 km. Computeren beregnede en EV-rækkevidde (rækkevidde ved elektrisk kørsel) på 42 km ved fuldt opladet batteri og det er ikke helt ved siden af. Når man benytter E-save indstillingen holdes batteriniveauet på cirka 35 km og uden tab af rækkevidde kører man i nabolaget af 14 km/l benzin.

Den prøvekørte Compass 4xe S er prissat til 390.000 kroner, som er en fornuftig pris for en sådan bil, men der eksisterer også attraktive leasingmuligheder for dem, der gerne vil se udviklingen lidt an, inden de investerer i en fremtidssikker bil.



 Model:

Jeep Compass PHEV 4xe AT6 4X4 240 hk S

Listepris:

Kr. 390.000

Motor og transmission:

4 cyl 1,3 l. Turbobenzinmotor 190 hk, 270 Nm/1850 omdr./min. El-motor, 60 hk, 250 Nm. System: 240 hk. 6 A/T. AWD. 11,4 kWh litiumion batteri.

Præstationer acceleration/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning, elektrisk rækkevidde (WLTP):

7,3 sek./ 200 km/t/ 52,6 km/l/ 44 g/km. 47 km.

Længde:

4,40 m.

Frihøjde: 20,1 cm
Vadedybde: 40,6 cm

Bagagerum:

420 liter

Værd at bemærke:

Automatisk nødbremse 30-180 km/t. 19” letmetal fælge. BiXenon forlygter med LED kørelys. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot og alm. fartpilot. 2-zone Klimaanlæg. Sædevarme, Multijusterbart læderrat med varme. 230 V stik. Bakkamera. 10" touch skærm. Navigation.