Korte Formel E nyheder juni 2020


Formel E kalenderen 2021 er offentliggjort

 

Formel E organisationen har publiceret en foreløbig løbskalender for 2021. I modsætning til de forgående år har man valgt, ikke at starte ud i efteråret.


Topfoto: Der lægges i 2021 ud med Santiago E-Prix i Chile - stedet hvor Max Günther tidligere i år tog sin første Formel E sejr til BMW.


Kalenderen ser sådan ud:

16. januar, Santiago, Chile
13. februar, Mexico City, Mexico
26. februar, Diriyah, Saudi Arabien
27. februar, Diriyah, Saudi Arabien
13. marts, Sanya, Kina
10. april, Rom, Italien
24. april, Paris, Frankrig
8. maj, Monaco
23. maj, Seoul, Sydkorea
5. juni, TBC
19, juni, Berlin, Tyskland
10. juli, New York City, USA
24. juli, London, UK
25. juli, London, UK


Formula E Race at Home

Stoffel Vandoorne vinder serien

Mercedes-teamets Stoffel Vandoorne fra Belgien tog sejren i historiens første "Formula E Race at Home" serie alt imens Nissans Oliver Rowland sejrede i finaleløbet. Mesterskabet, der blev afviklet over 8 virtuelle afdelinger, sluttede søndag aften d. 7. juni på en virtuel udgave af den tyske Formel E racerbane i Berlin Tempelhof Lufthavn.

Der blev kørt hårdt, det var spændende og hele Formel E feltet er en oplevelse rigere ligesom de mange fans, der har kunnet følge begivenhederne via TV- eller computerskærmen.


7. juni 2020 - af Søren Clauding

Topfoto: Løbsvinder Oliver Rowland (Nissan) startede fra pole i "Berlin" foran Wehrlein (Mahindra) og den senere mester, Stoffel Vandoorn (Mercedes).


Berlin Tempelhof banen er tidligere blevet benyttet i serien og er en af de nye virtuelle Formel E racerbaner, der blev skabt undervejs. I og med racerbanerne i virkeligheden etableres til anledningen, var det lidt af en opgave for arrangørerne så hurtigt, at få skabt grundlaget for mesterskabet. Men det lykkedes over al forventning: Der er blevet kørt løb i "Hong Kong", "Monaco", på en særlig testbane, kaldet Electrick Dock, i "Berlin" og også på en virtuel udgave af banen i New York.

Spændingen i mesterskabet spidsede til undervejs og inden finalen førte tyske Pascal Wehrlein, som kører for det indiske Mahindra team. Han startede fra næstbedste startposition i finaleløbet, men blev skubbet rundt af Vandoorne i løbets tredje kurve og var dermed effektivt ude af legen. Siden sluttede belgieren på 2. pladsen i løbet og havde dermed nok points til at score sejren i mesterskabet.



Sejren i den afsluttende afdeling gik på Nissan-teamets britiske kører, Oliver Rowland, der ligesom team-kollegaen Sebastien Buemi fra Schewiz, præcis som lovet i vores interview med de to tidligere i løbsserien, i den grad havde forbedret deres evner til at køre simulator race. Rowland tog pole-position og vandt, alt imens Buemi sluttede som nr. 5. I lørdagens løb i "New York" startede Buemi 2'er, men snurrede af banen i 2. Især Rowlands præstation blev sat i relief af, at han aldrig tidligere havde kørt nogen form for simulator race.



Max Günther (Tyskland) fra BMW-teamet lagde stærkt ud i mesterskabet og blev nr. 3 i "Berlin". På det seneste havde han dog flere uheldige løb og i "Berlin" formåede Rowland at snuppe 3. pladsen i slutstillingen fra tyskeren.

I mesterskabet for amatører gik sejren til Kevin Siggy fra Slovenien, der i mesterskabet repræsenterede BMW. Det er interessant at kunne fastslå, at de dygtigste simulator kørere over en kam var mindst ligeså hurtige som de etablerede Formel E racerkørere.

Slutstillingen i Formula Race at Home 2020:

1. Stoffel Vandoorne (Mercedes), 154. pts.

2. Pascal Wehrlein (Mahinda), 130 pts.

3. Oliver Rowland (Nissan), 122 pts.

4. Max Günther (BMW), 118 pts.

5. Edoardo Mortara (Venturi), 59 pts.

6. Robin Frijns (Envision), 50 pts.

7. James Calado (Jaguar), 41 pts.

8. Neel Jani (Porsche), 35 pts.

9. António Félix da Costa (DS-Techeetah), 30 pts.

10. Sebastien Buemi (Nissan), 29 pts.