Korte Formel E nyheder maj 2020

Formula E Race at Home:

Spændingen spidser til

Nissan-teamets Oliver Rowland vandt løbet "i Berlin"


Efter fem afdelinger af Formula E Race at Home serien er spændingen stor. Efter et par løb, hvor BMW's Max Günther dominerede, var det Mahindra's Pascal Wehrlein, der overtog førstepladserne og senest, i den virtuelle udgave af "Berlin E-Prix" i Berlin Tempelhof slog Nissan's Oliver Rowland til og besejrede Stoffel Vandoorne fra Mercedes Formel E-teamet.

23. maj 2020 - af Søren Clauding

Berlin Tempelhof er den seneste af rFactors Formel E racerbaner, der udmærker sig i forhold til etablerede racerbaner ved, at de etableres til anledningen. Det har givet udviklerne en udfordring, som de har mestret på rekordtid. Grafikken er simpelthen suveræn.

I løbet var Oliver Rowland helt fremme fra de første virtuelle meter. Men det var konkurrenterne også, ikke mindst Audi's Daniel Abt, som sædvanligvis starter langt nede i feltet, ligesom team-kollegaen, Lucas di Grassi. Sidstnævnte startede bagest, mens Abt startede fra 2. position. I løbets sidste fase dystede han indædt mod Vandoorne, og en kører-fejl fra begges side benyttede Rowland til at stryge forbi og siden holde føringen til mål. Abt kom i mål på 3. pladsen - men efterfølgende udtrykte flere af konkurrenterne, at de havde en stærk mistanke om at det ikke var Daniel Abt selv, der styrede hans spillekonsol.

Efterfølgende indrømmede Daniel Abt, at han havde snydt og "fået hjælp udefra" til lørdagens løb. Abt undskyldte overfor sine fans, beklagede at han ikke havde taget det så seriøst som han skulle, og lovede at donere 10.000 Euro til et velgørende formål. Det efterlader dog det ubesvarede spørgsmål, at hvis han ikke havde taget det så seriøst, hvorfor i alverden lod han så en anden køre for sig, for det var vel reelt det, der skete gennem "hjælpen udefra"...

Ialt resterer nu to løbs weekender, 30. maj, 6. og 7. juni. Hver gang LIVE fra 16:30-18:15.

Stillingen i mesterskabet efter 5. afdeling:

1. Pascal Wehrlein, Mahindra, 82 points

2. Stoffel Vandoorne, Mercedes, 78 pts.

3. Max Günther, BMW, 71 pts.

4. Robin Frijns, Envision Virgin, 48 pts.

5. Oliver Rowland, Nissan, 43 pts.


Stilheden før stormen. Rundt om i deres hjem venter Formel E racerkørerne på starten i "Berlin". Alle 24 faste Formel E kørere er med, selvom skærmen kun havde plads til de 20. Og så er der lige undtagelsen, Daniel Abt...


BMW's Max Günther dominerer fortsat eRace

- men ikke længe, lover Nissan's Buemi

2. maj 2020 - af Søren Clauding

Også i 2. afdeling af Formula E Race at Home Challenge dominerede BMW's Formel E kører, Max Günther. På en virtuel såkaldt Formel E testbane, Electric Docs, førte Günther det meste af løbet og vandt med en sejrsmargin på næsten 8 sekunder. "Men vi skal nok indhente ham", har Nissans rekordvindende Sebastien Buemi lovet i et eksklusivt interview med Formel E.dk's redaktør.

På banen, hvor omgivelserne mest af alt mindede om en container havn, der bragte tankerne hen på New Yorks Brooklyn racerbane, dominerede BMW-køreren påny og dokumenterede, at mange timer i virtuel motorsport ikke var spildt. Han kan noget, som de etablerede racerkørere ikke kan.



"Men vi skal nok komme efter det", lovede Sebastien Buemi, da vi her på Formel E.dk tidligere på ugen havde en on-line snak med Nissan køreren, som både er tidligere Formel E mester, og den mest vindende Formel E kører nogensinde.

"Inden det virtuelle mesterskab blev skudt igang, havde jeg stort set aldrig forsøgt mig i en spille-konsol". Men nu, hvor den er blevet etableret i mit hjem, er det slet ikke usandsynligt, at jeg forfalder til at sætte mig bag rattet engang imellem. Men jeg må indrømme, at det gode vejr godt kan få mig til at foretrække at være ude i stedet for."

Sebastien Buemi fastslog iøvrigt, at den mest mærkbare forskel på, at køre race som et computerspil og i den virkelige verden, var manglen på føling med bilen.

"I en Formel E racer mærker jeg hele tiden bilens bevægelser, og det er med til at give mig en meget præcis føling af fx vejgreb og hastighed. I simulator-stolen har jeg kun en vis og lidt kunstig føling i rattet samt det, jeg kan se. Det gør en stor forskel."

På testbanen i hvor det nu måtte være blev Buemi nr. 11. Det var en mærkbar forbedring i forhold til debuten i "Hong Kong" lørdagen forinden. På testbanen blev Envision-Virgin's Robin Frijns nr. 2 og Penske-teamets Nico Müller nr. 3. Porsches Neel Jani blev nr. 4 og bedste "Mercedes"-kører var Stoffel Vandoorne, der var langt fremme i begyndelsen af løbet, men siden faldt lidt bagud. Også Jaguar var der points til i form af en 8. plads til James Calado og Audi fabrikskøreren, Lucas di Grassi kom i mål på 13. pladsen.

Sammenlagt fører Max Günther efter to løbssejre mesterskabet med 50 points med Frijns på 2. pladsen med 30 points.

Resultat, Race 2, Electric Docs, 2. maj 2020

Maximilian Guenther

21:06.243s

Robin Frijns

+15.253s

Nico Mueller

+16.251s

Neel Jani

+22.299s

Stoffel Vandoorne

+30.193s

Oliver Turvey

+30.358s

Nyck de Vries

+39.162s

James Calado

+43.199s

Jean-Eric Vergne

+43.271s

Pascal Wehrlein

+44.841s

Sebastien Buemi

+45.254s

Jerome D’Ambrosio

+50.801s

Lucas di Grassi

12 Laps

Alexander Sims

12 Laps

Oliver Rowland

10 Laps

Edoardo Mortara

7 Laps

Andre Lotterer

5 Laps

Mitch Evans

5 Laps

Sam Bird

3 Laps

Felipe Massa

2 Laps

Antonio Felix da Costa

1 Lap

Ma Qing Hua

 

Daniel Abt