Formel E 2020: Mere power og stringent energi-styring
I fjor introducerede man de nye såkaldte Gen 2 biler i Formel E mesterskabet (læs mere om Gen 2 racerbilerne hér >>>). De er i princippet uforandrede i 2020 sæsonen, men dog justeret ind på flere områder på grundlag af erfaringerne fra sidste sæson.
Af Søren Clauding - 20. november 2019
For det første, og det har især betydning for Nissan, er to el-motorer i en bil blevet forbudt. Det er et brud med den oprindelige idé, for lige fra allerførste sæson har to motorer været en option, som flere konstruktører hen ad vejen har benyttet sig af.
Nissan var den eneste producent, der benyttede to motorer i 2020. Teamet har været meget lidt åben omkring teknikken, men det er kommet frem, at man ikke alene benyttede to motorer, men også bandt dem sammen vha. en slags CVT gearkasse, som Nissan har stor erfaring med i deres serieproduktion.
Udfordringen for Nissan var øjensynligt, at håndtere ændringen i vægtbalancen, fordi de deres løsning antagelig var tungere end en-motor løsningerne, og man derfor havde mere vægt på baghjulene. Fordelen var ikke mindst, at man kontinuerligt kunne fordele elmotorerne kolossale drejningsmoment optimalt på de to trækkende baghjul, så man især ved lav fart opnåede bedre trækkraft ud af kurverne.
Det var en ret avanceret og formentlig også kostbar løsning, Nissan havde fundet, og det internationale bilforbund, FIA, besluttede derfor med stor opbakning fra alle andre teams at ændre på reglen. Det har sat Nissan under ekstra arbejdspres, fordi de skulle ændre hele drivlinen på ganske få måneder og de starter 2020 sæsonen uden samme erfaring som konkurrenterne. Alligevel var Sebastien Buemi blandt de absolut hurtigste under testkørslerne i valencia for nylig.
Mere Attack-mode
Det såkaldte Attack-mode, eller angrebs-indstilling på godt dansk, er øget fra 25 kW til 35 (små 50 ekstra hestekræfter) og det er besluttet, at man ikke må aktivere Attack-mode under “Full Course Yellow”, altså mens et løb er neutraliseret, eller hvis der er safetycar på banen. Desuden skal man have opbrugt sit Attack-mode inden et løb er slut - dvs. inden løbslængden på 45 minutter plus én omgang er afviklet.
Læs mere om Attack-mode hér >>>
Nyt er også, at så længe et løb blot er neutraliseret, dvs. nedtællingen mod nul af de ialt 45 minutter fortsætter, mister hver deltager 1 kWh pr. minut, ud af den totale energimængde, man har til rådighed. Grunden er, at visse deltagere i fjor kalkulerede med at spare energi under “Full Course Yellow”, og hvis den så kom, havde man ingen problemer med at fuldføre løbene med den energi, de da havde til rådighed, hvorved løbene iblandt udviklede sig til regulære sprint race.
Et muligt scenarie kunne også være, at en af kørerne i et team kunne foranledige et uheld, som betød Full Course Yellow, hvis den anden havde brug for energien til fx netop at kunne sprinte i mål og vinde mesterskabet. Den mulighed er nu elimineret.
Sådan fungerer Attack Mode:
Flere kvalifikationspoints
Hidtil har køreren, der opnår pole-position, fået tre ekstra tre points til mesterskabet. Nu uddeles der også et enkelt points til den hurtigste mand i de forudgående fire kvalifikationsgrupper sammenlagt. Der uddeles fortsat et points for hurtigste omgangstid i løbet, men det forudsætter at køreren, der sætter den hurtigste tid, slutter i Top-10.
Og sidst, men ikke nødvendigvis mindst: Feltet af deltagere er vokset fra 22 til 24 biler.