Rundbordssamtale med Nissans Formel E team

Intet er galt uden at det er godt for noget

Nissan havde en i manges øjne forrygende afslutning på årets Formel E mesterskab efter en noget mere ydmyg sæsonstart. Teamet sluttede på 2. pladsen, alt imens Sebastien Buemi og Oliver Rowland blev hhv. nr 4 og 5 i kørernes mesterskab. En del af forklaringen var, at man havde benyttet Corona-lock-down perioden til at udvikle softwaren til bilernes drivline. Vi har talt med såvel Sebastien Buemi som Tommaso Volpe.

Baggrunden er den, at Nissan havde været sat bagud, fordi teamet havde satset på et koncept med to elektromotorer i 2019 sæsonen, alt imens alle øvrige teams alene benyttede én elmotor i bilen. Reglementet blev få måneder inden indgangen til 2020 sæsonen ændret, så kun drivliner med én motor var tilladt, og dermed var Nissan i udviklingen af den alt afgørende software et år efter konkurrenterne.


Topfoto: Nissan brugte Corona lock-down perioden til at indhente konkurrenterne.

Af Søren Clauding - november 2020



I Corona lock-down perioden arbejdede teamet på højtryk, for at forbedre softwaren til den for Nissans vedkommende nye drivline, og det bar frugt, oplyste Nissan motorsportsdirektør, Tommaso Volpe, i forbindelse med en eksklusiv on-line rundbordssamtale i tilknytning til træningen på racerbanen i Valencia i forbindelse med forberedelserne til 2021 sæsonen.

En håndfuld ad gangen

Formel E kalenderen for 2021 er offentliggjort, men den administreres i praksis ved, at man tager en håndfuld løb ad gangen, hvor man føler sig sikker på, at de kan gennemføres, under hensyn taget til udviklingen af Corona pandemien. Siden bekræfter man den næste håndfuld løb i behørig tid. Se løbskalenderen hér >>>

Sæsonstarten finder sted med to løb i Santiago i Chile midt i januar og følges op af to løb i Rhiad i Saudi Arabien sidst i februar. I Rhiad vil man for første gang i Formel E historien køre et aftenløb.

”Det kan godt give nogle udfordringer,” smilede Nissans tidligere Formel E mester, Sebastien Buemi under den obligatoriske ansigtsmaske under rundbordssamtalen, ”for ude i ørkenen, hvor Rhiad ligger, er der ikke særlig koldt om dagen, men aftenerne og nætterne kan være rigtig kolde – det er udfordring for både drivline, batterier og dæk”.

Samtidig bekræftede Buemi, at Monaco E-Prix i 2021 vil blive kørt på Formel 1 banen i dens fulde udstrækning, med bemærkningen: ”Banen i Monaco er for lille til Formel 1, men den passer perfekt til Formel E.”

Der testkøres indenfor rammerne af Corona restriktionerne på Grand Prix racerbanen i Valencia i Spanien.

Nissan fortsætter i 2021 med uændret kørersammensætning: Sebastien Buemi og Oliver Rowland.