ABB Formel E verdensmesterskabet:
Første gang i Danmark: Formel E GEN3 racer på show i Odense
Verdens mest avancerede fuldt elektriske racerbil kommer til Danmark. Det er teknologi-giganten ABB, der udstiller et eksemplar af den innovative Formel E GEN3 racerbil på EL & TEKNIK messen i Odense Kongrescenter i dagene 14.-16. maj – og der er fri adgang for alle.
Hvad det sidste angår, skal man dog helst bestille sin billet på forhånd, hvilket kan ske via dette link. Og det skal tilføjes, at undertegnede, artiklens forfatter og redaktør af Motorsiden.dk og Formel E.dk, vil være til stede på messen d. 14. og d. 15. maj, typisk lige omkring Formel E racerbilen med det formål, at medvirke til at udbygge indsigten i og forståelsen for såvel den udstillede racerbil som perspektiverne bag det unikke verdensmesterskab. Alle er inviteret til at få en Formel E snak.
Af Søren Clauding - april 2024
Store ord med stort indhold
Det er første gang nogensinde, at den seneste generation Formel E racerbil vises i Danmark. Det sker på initiativ af ABB, som på 7. år er partner for "ABB FIA Formula E World Championship” (der er den officielle titel for Formel E VM). I øvrigt er ABB herhjemme en del af den såkaldte grønne danske superpower, som ifølge Dansk Industri udgøres af de virksomheder, der med deres teknologiske løsninger bidrager aktivt til den grønne omstilling. Det sker for ABB’s vedkommende på mange niveauer, men i forhold til Formel E handler det om, at skubbe de teknologiske grænser for overgangen til og udbredelsen af elbiler.
Det er store ord, men ABB har også noget at have dem i, så det hænger i praksis ganske godt sammen. Først lidt om racerbilen:
Den aktuelle racerbil
En Formel E generation 3 er den racerbil, som har været benyttet siden januar 2023. Den vil fortsat være i brug i næste års VM, men det vil være i en opdateret version, en slags GEN3 2.0, hvis features Formel E arrangørerne løfter sløret for ifm. Monaco E-Prix sidst i april. Den bil er ikke færdig udviklet og næppe køreklar før engang henover sommeren.
Det er bilen på EL & TEKNIK messen til gengæld. Og årsagen til, at man eksempelvis ikke kunne udstille en GEN3 racerbil på eCarExpo i København i efteråret, hvor Nissan havde en Formel E GEN2 racer på show, er den enkle, at der ikke eksisterer nævneværdigt flere biler end dem, der benyttes i racerløbene. Som sådan er den bil, der udstilles i Odense, heller ikke en af de deltagende teams biler, men en udstillingsbil, ABB i blandt har til rådighed.
Det gør imidlertid ikke bilen mindre autentisk, end den ville have været, hvis den ugen forinden havde kørt på Monaco’s Grand Prix racerbane. Som sådan er der tale om en racerbil, der er udstyret med en 350 kW (470 hestekræfter) elmotor, der trækker på baghjulene samt en 250 kW elmotor, som er koblet til forhjulene og sammen med den bageste motor medvirker til at opsamle fartenergien og omforme den til strøm, som lades på det ca. 40 kWh store litium-ion batteri (løbskapacitet normalt 38,5 kWh).
Lynhurtig opladning
En Formel E racerbil bliver dels ladet op, inden den skal køre på mobile lynopladere, som i øvrigt er bygget af ABB, og dels gennem forvandling af fartenergien til elektrisk energi, når bilen bremser ned. Tilsammen leveres størstedelen af bremseeffekten under et løb af de to elmotorer, som bliver til generatorer, når det er hjulene, der driver dem i stedet for bilens batteri – racerbilerne har kun en mekanisk nødbremse på baghjulene. Læs mere om Formel E racerbilerne hér >>>.
ABB bidrager bl.a. med højtydende ladestationer til Formel E racerbilerne.
Foruden den medbragte strøm opnår Formel E racerbilerne mere end 40 procent ekstra strøm undervejs i løbene, skabt gennem regeneration af bremseenergien. Uden den, ville de ikke kunne gennemføre et racerløb på typisk små 100 kilometers længde.
Helt grundliggende er alle Formel E racerbilerne i ABB Formel E Verdensmesterskabet ens. Men kun hvad angår bil-konstruktionen, dens batteri og inverter. Alt hvad der vedrører motor, transmission og den meget avancerede computerteknologi, der benyttes til at håndtere bilerne under løb, er det op til den enkelte drivline konstruktør at optimere for sig selv.
Bred berøringsflade
Derigennem har ABB ikke bare tilgang til en enkelt bilkonstruktør, men i princippet til alle de deltagende konstruktører. Det samarbejde kan ABB benytte til at optimere den del af ansvaret, som de varetager omkring ikke mindst opladningsteknologien. Og den viden, afprøvet ud i ekstremerne, vil siden kunne komme alle virksomhedens kunder til gode. Det er næsten som et kæmpemæssigt aktivt laboratorium.
ABB møder man så at sige overalt i samfundet. Der er tale om en global teknologivirksomhed med over 100.000 medarbejdere, og ABB er blandt de førende indenfor elektrificering og automation – og man favner alt, lige fra stikkontakter til el-producerende vindmøller og udviklingen er elektriske infrastrukturer på alle niveauer. Virksomhedens løsninger muliggør dermed en mere bæredygtig fremtid med effektivt brug af ressourcer.
Det betyder ABB
Og så for resten, her afslutningsvis: Hvad står de tre bogstaver egentlig for? Det er faktisk ganske enkelt: A’er henfører til den svenske virksomhed ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget), og de to B’er er udsprunget af efternavnene på to af grundlæggerne af Brown Bovery & Cie (BBC), som tilbage i 1891 skabte virksomheden i Zürich. Virksomheden producerede dengang såvel vekselstrømsmotorer som jævnstrømsmotorer, bl.a. elmotorer til lokomotiver, generatorer, dampturbiner og transformatorer.
Foruden at være officiel partner for ABB Formel E verdensmesterskabet har ABB også et udbygget samarbejde med Porsches fabriksteam.
En markant eksponering i forbindelse med alle Formel E VM-løb er med til at sikre en bevidsthed om ABB's tilstedeværelse som en del af verdensmesterskabet.