Ny æra - hurtigere biler og nyt race setup

2023 Formel E verdensmesterskabet

Ny æra: Mere power, hurtigere biler og nyt race setup

Starten på årets Formel E verdensmesterskab er samtidig begyndelsen på en helt ny æra med hurtigere biler, mere avanceret teknik, nye regler og på mange måder har Formel E fået endnu et løft. På TV-fronten dækkes hele Formel E VM på Discovery+ i forening med Discoverys to Eurosport kanaler (se kalender og programplan hér >>>).

Der er fortsat 22 deltagere – men helt bemærkelsesværdigt har kun et enkelt team, nemlig Jaguar, fastholdt samme kørerbesætning som i fjor, dvs. sidste års VM 2’er, Mitch Evans, samt Sam Bird (læs mere om team-sammensætningen i 2023 hér >>>).


Af Søren Clauding – 11. januar 2023



To motorer og nye batterier

De nye "GEN3" biler, bygget af Spark Racing Technology bliver ekstremt effektive og regenererer mindst 40 procent af den energi som forbruges i et E-Prix, så man skal populær sagt kun have 60 procent med hjemmefra. Batterierne, som er fælles for alle teams, er udviklet af Williams Advanced Engineering og har en kapacitet på 38,5 kWh (hvilket med vilje er en reduktion fra 52 kWh i GEN2 racerbilerne), og de vejer kun 285 kg. Bilerne er udstyret med to meget kraftige elmotorer, én 250 kW motor på forhjulene og én 350 kW motor på baghjulene.

Elmotoren på forhjulene bruges indtil videre alene til at regenerere energi, men hvor man i de hidtidige GEN2 racerbiler ”kun” regenererede op til 250 kW kan det nye system magte op til 600 kW, for også fremdriftsmotoren på baghjulene leverer strøm, når bilen bremser eller decelererer. Systemet gør det også muligt at lynoplade bilernes batterier eksternt med op til 600 kW, dog i maksimalt 30 sekunder ad gangen (pga. forøget varmeudvikling).



470 hestekræfter

Bilerne vil derfor heller ikke længere være udrustet med konventionelle hydrauliske bremser på baghjulene. De 350 kW (470 hk) er en effektforøgelse på 100 kW (136 hk), som giver racerbilerne en potentiel topfart på 320 km/t og en acceleration til 100 km/t på 2,8 sekunder, bl.a. fordi de nye racerbiler også er 53 kg lettere end de hidtidige og de er også 10 cm smallere, hvilket både giver mindre luftmodstand og mere plads på de til tider ret snævre bybaner.

Bredden er nu kun 1,70 meter, længden er 5,01 meter, højden 1,02 meter, akselafstanden 2,97 meter, frihøjden max 65 mm og vægten 850 kg. Designet er inspireret af moderne jet kampfly.


Formel E racerne er lidt smallere i år - mere i retning af et pil-design. På billedet ovenfor er det den nye Envision racer med Jaguar drivline. Nedenfor den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne i DS-Penske raceren. Begge fotos fra test-kørslerne i Valencia i december 22.


Uændret kvalifikationssystem

Det nye kvalifikationssystem, som blev introduceret i 2022, viste sig at være en gigantisk succes, så det bibeholdes i 2023. Deltagerne inddeles i to grupper ud fra deres position i VM, hver gruppe har 12 minutters kvalifikation, hvor en hurtig tid skal være kørt indenfor de første seks minutter.

De fire bedste i hver gruppe mødes siden i en række dueller (eller tvekampe om man vil), som afgør de første 8 startpositioner. Resten starter ud fra deres kvalifikationstid i samme side af banen som de øvrige deltagere i samme gruppe. Det viste sig i året, der gik, at være en ualmindelig fair måde ikke at handikappe de bedst placerede i VM og samtidig at muliggøre, at hver enkelt Formel E VM-afdeling kan afvikles på en enkelt dag.

Racerløb på omgange i stedet for tid

Helt nyt er afskaffelsen af racerløb på tid. Hidtil varede et race 45 minutter plus en omgang. Nu køres der et bestemt antal omgange, fastsat af løbsledelsen, med mulighed for forlængelse til at kompensere for den energi, der spares, når et løb måtte være neutraliseret i en periode (Full Course Yellow). Et løb vil dog højst kunne vare 1 time.

Attack mode, dvs. perioder, hvor hver deltager har en tilladt top effektforøgelse på 50 kW (op til de 350 kW), eksisterer fortsat. Race-top effekten er 300 kW (408 hk). Det er obligatorisk at aktivere Attack mode to gange.


Hankook er ny dæk leverandør i Formel E