2023 Formel E verdensmesterskabet 1. afd Mexico City

Mexico City E-Prix:

Porsche triumf i vellykket Formel E premiere

Forventningerne var store forud for starten på 2023 Formel E verdensmesterskabet, som fandt sted på den permanente racerbane i Mexico City. Trods begyndervanskeligheder for de fleste teams fik man en klar indikation af, at de nye og meget hurtigere Formel E racerbiler løfter Formel E til et nyt niveau. Ikke desto mindre var det som i fjor en Porsche, der kørte først over målstregen, men det var stort set også den eneste lighed.

Alene på tilskuertribunerne var der en markant forskel. Oven på Corona-pandemien og også som et resultat af den store og fortsat stigende popularitet, som Formel E oplever overalt i verden, var der ganske enkelt udsolgt. Og tribunekapaciteten i Mexico er gigantisk. Tilskuerne og de millioner af TV-seere blev vidne til spændende racerløb fra ende til anden. At det igen var en Porsche der vandt…selv det var ikke som i fjor.



Topfoto: Jake Dennis vandt en overbevisende sejr til Andretti-Porsche teamet i sæson-premieren på banen i Mexico City.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 15. januar 2023


Porsche-kunde sejrede

I 2022 var det nemlig en fabriks-Porsche, der opnåede fabrikkens første og fortsat eneste sejr i et Formel E løb. For i 2023 er hvert eneste team, bortset fra NIO, leverandør af drivliner til et andet team på såkaldt kunde-basis. Og den Porsche, der vandt i Mexico, blev styret af englænderen Jake Dennis, som kører for det amerikanske Andretti Porsche-kundeteam.

Den næstbedst placerede Porsche racer fandt man dog allerede på 2. pladsen, for hér havde sidste års vinder, fabrikskøreren Pascal Wehrlein, kørt sig ind. I øvrigt efter fremragende kørsel, som også kendetegnede Dennis’s indsats. Især i løbets afsluttende fase blev kørernes evne til at forvalte den til rådighed værende energi sat på prøve (ialt har de ved starten på løbet 41 kWh at bruge af). Og derfor er Lucas di Grassis 3. plads mindst ligeså velfortjent som placeringerne foran ham.


Lucas di Grassi startede fra pole og førte de første omgange af det 36 omgange lange løb, der blev forlænget til ialt 41 omgange. Bag Di Grassi i Mahindra følger den senere vinder, Jake Dennis i Andretti-Porsche, den orange McLaren-Nissan med debutanten Jake Hughes i cockpittet, André Lotterer i Andretti-Porsche samt umiddelbart bag Hughes Dan Ticktum i NIO.

Jake Dennis i Andretti Porsche


Di Grassi kæmpede bravt

Di Grassi debuterede for Mahindra i Mexico og var især i løbets første fase presset til at forbruge energi. Han havde nemlig opnået poleposition i duel med Dennis, som imidlertid tabte duellen, fordi han tidligere havde påkørt en pullert og beskadiget Porschens frontvinge. Men Dennis var hurtigere end Di Grassi og brasilianeren kæmpede derfor en brav kamp for at fastholde føringen, da starten på det 36 omgange lange løb var gået. Og defensiv kørsel koster energi.


Lucas di Grassi er som genfødt. Han er den mest erfarne Formel E kører med nu 101 Formel E løb bag sig - men trods det blot 4 pole-positions. Den fjerde opnåede han i Mexico.


Men ikke nødvendigvis altid, for efter at løbet var blevet forlænget med 5 ekstra omgange (på grund af flere ”gule faser” undervejs), var de, der havde kalkuleret med en snæver margin i løbets oprindelige længde, presset på energien. Di Grassi var en af dem, men han forsvarede i den grad den 3. plads, han på det tidspunkt besad, så han dels sikrede sig podieplaceringen, men også gjorde det muligt for de to forankørende (Dennis og Wehrlein) at distancere Mahindraen med ikke mindre end 8 respektive 19 sekunder.

Di Grassis kørsel var helt efter bogen, rutine og erfaring har han rigeligt af, men det medførte en række interessante situationer på de efterfølgende pladser, hvor afstanden mellem Di Grassis 3. plads og det, der endte med at blive Antonio Felix da Costas 7. plads, blot var 2,5 sekunder.


Jake Hughes i McLaren-Nissan.


Hughes og McLaren Nissan imponerede

Sidste års 2’er i Mexico, Andre Lotterer, dengang også i fabriks-Porsche, der i år er team-kollega til Jake Dennis i Andretti-Porsche teamet scorede 4. pladsen foran den måske mest imponerende indsats blandt i øvrigt temmelig mange, nemlig debutanten Jake Hughes i McLaren-Nissan.

Hughes imponerede allerede under kvalifikationen ved at opnå 3. startposition, og så tæt som løbet var, da de 41 omgange var kørt, sidestiller i det store hele alle kørerne fra 3. til 7. pladsen.

Jaguarer på stribe

Formel E-veteranen Sebastien Buemi blev nr. 6 i sin Jaguar-drevne Envision racer og han trives øjensynlig med ny luft under vingerne, som man også oplever, at hans to løb ”ældre” veteran-kollega, Di Grassi gør det. Og mon ikke Antonio Felix da Costa i den anden fabriks Porsche på 7. pladsen har glæde af nye omgivelser…


Sidste års VM 2'er, Mitch Evans, kørte sin Jaguar racer ind på 8. pladsen.


Mellem Da Costa og den bedst placere i hans tidligere univers (DS, som nu samarbejder med Penske teamet), den regerende verdensmester, Stoffel Vandoorne (som sluttede 10’er), kom yderligere to Jaguar-racere, dels den ene fabriksbil, kørt af sidste års VM 2’er, Mitch Evans, dels den anden Envision-racer, kørt af Nick Cassidy.

Nedtur

Resultatmæssigt må Mexico E-Prix være noget af en nedtur for Stoffel Vandoorne, og desværre for ham er der ikke den store optimisme at hente i Mexico fra de andre biler med DS-drivline: Max Günther blev den bedste af Maserati-kørerne (Maserati benytter som en del af Stellantis-gruppen DS-drivliner) med en 11. plads, sidste års VM 4’er, Jean-Eric Vergne blev nr. 12 i en DS-Penske og Oliver Rowland nr. 13 i en Maserati.


Verdensmesteren var bedste mand med DS-drivline. Det rakte til en beskeden 10. plads og et enkelt VM-point.


Hele den stribe af kørere havde næsten hele løbet igennem være længere nede i feltet, bl.a. fordi Nissan fabriksteamets 23-årige debuterende Sacha Fenestraz fra en overbevisende 8. startposition stødte ind i en energi-styringsudfordring i det forlængede racerløb og gled ned på 15. pladsen. Og fordi Dan Ticktum i NIO efter en for mange overraskende god 5. startposition dels mistede tid pga. overforbrug af energi (max 300 kW i race-mode og 350 kW i Attack-mode) og siden ikke fulgte reglerne, da drive-through straffen skulle eksekveres.


Resultat Mexico City E-Prix:

2023 Formel E VM Race 1. 14. januar 2023

  1. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 36+5 omg. 58m25,974s.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +7,816s.
  3. Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, +18,611s.
  4. André Lotterer (DEU), Andretti-Porsche, +19,161s.
  5. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +20,289s.
  6. Sebastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, +20,714s.
  7. Antonio Felix da Costa (PTL), Porsche, +21,051s.
  8. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +24,758s.
  9. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +29,150s.
  10. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +29,662s.

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 26 pts.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 18 pts.
  3. Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, 18 pts.
  4. André Lotterer (DEU), Andretti-Porsche, 12 pts.
  5. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +10 pts.
  6. Sebastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 8 pts.
  7. Antonio Felix da Costa (PTL), Porsche, +6 pts.
  8. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +4 pts.
  9. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +2 pts.
  10. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +1 pt.

Teams:

  1. Andretti (Porsche), 38 pts.
  2. Porsche, 24 pts.
  3. Mahindra, 18 pts.
  4. McLaren (Nissan), 10 pts.
  5. Envision (Jaguar), 10 pts.
  6. Jaguar, 4 pts.
  7. DS, 1 pt.
  8. Maserati (DS), 0 pts.
  9. Cupra (Mahindra), 0 pts.
  10. Nissan, 0 pts.
  11. NIO, 0 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Den blot 23-årige Sacha Fenestraz i Nissans fabriksracer kvalificerede sig til 8. startposition.


VM-premierens store tabere var: Sam Bird, der havde visse udfordringer under kvalifikationen pga. et system-dropout allerede unde den frie træning og som siden måtte udgå af løbet med en ødelagt drivaksel. Samt Nissans Norman Nato, der i løbet blev påkørt af Robin Frijns i ABT-Cupra. Alt imens sidste års VM 3’er, Edoardo Mortara, klarede selv at udgå af løbet, da han efter en middelmåde startposition som nr. 16 spandt sin Maserati af banen.

Atypisk E-Prix

Men efter et vellykket E-Prix i Mexico er der ingen garanti for, at styrkeforhold og resultater forbliver uændret resten af året. Tværtimod, for Mexico E-Prix har en anderledes karakter end de øvrige løb, der indgår i VM-kalenderen. Det er på ingen måde utænkeligt, at der bliver vendt op og ned på det hele allerede i årets 2. af 3. VM-afdeling, der finder sted i Diriyah, en forstad til den saudiarabiske hovedstad Riyadh allerede sidste weekend i januar.