2023 Formel E verdensmesterskabet 2.+3. afd Saudi-Arabien

Diriyah E-Prix:

Wehrlein og Dennis dominerer for Porsche - men...

Årets 2. og 3. afdeling af Formel E verdensmesterskabet endte med endnu en dobbelt triumf til Porsche. Begge løb blev vundet af Pascal Wehrlein, og Jake Dennis blev begge dage 2’er. Men konkurrenterne er gode til at lære, og triumfen på 2. dagen var ikke så overbevisende som på Dag 1. Ikke mindst de to McLaren-Nissan racere og bilerne med Jaguar drivliner var tæt på.

Jake Dennis, som vandt Mexico City E-Prix to uger tidligere, udtrykte det klart og tydeligt efter det andet løb i Diriyah: ”McLaren-Nissan fortjente at være på podiet (René Rast scorede 3. pladsen) og Sam Bird (Jaguar) havde mere energi tilbage end vi, da målstregen blev passeret. For os gælder det derfor om at tage så mange points som muligt, når det er muligt.”


Topfoto: Kaos i første chikane i første sving i første race: Mitch Evans i den sort/hvide Jaguar drejer ind på sporet mellem Lucas di Grassi i Mahindra (til venstre) efter et mislykket forsøg på at overhale René Rast i den orange McLaren-Nissan.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 29. januar 2023


Og det var da også hvad de to Porsche-kørere gjorde. Dennis havde vundet i Mexico i hans Andretti ”kunde-Porsche”, Wehrlein tog begge sejre i Saudi-Arabien i hans fabriks-Porsche, men sejrmarginen var begge gange meget lille og som Dennis nævnte, var Nissan-drivlinen klart den hurtigste i Diriyah.


Pascal Wehrlein kørte begge dage et perfekt løb og vandt i sin fabriks-Porsche foran Jake Dennis (i baggrunden) i Andretti-Porsche.


Triumf og middelmådighed

Men Porsche triumfen skal også ses i lyset af, at det alene var Wehrlein og Dennis, der skilte sig ud. André Lotterer i den anden Andretti-Porsche blev nr. 9 på Dag 1 og Antonio Felix da Costa i den anden fabriks-Porsche sluttede som nr. 18 efter en påkørsel på løbets første omgang.

På Dag 2 sluttede da Costa på 11. pladsen foran Lotterer, altså to Porsche-kørere, der kun klarede sig middelmådigt. Hvilket i den grad bringer fokus over på kørernes betydning for resultaterne, deres hurtighed, naturligvis, men især deres evne til undervejs at aflæse løbets udvikling med fokus på de afgørende begivenheder undervejs.

Sam Bird brillerede

Det var præcis, hvad Jaguars Sam Bird gjorde. I Race 1 startede han 3’er og sluttede 3’er efter at have ført mere end halvdelen af løbet. Det, der pressede ham i løbets sidste fase var energiforbruget. Han blev nødt til at spare på energien, hvis ikke han skulle gå i stå inden målstregen. De to Porsche-kørere, der var startet fra 9. hhv. 11. pladsen, havde kørt et energimæssigt perfekt race, de havde taget deres obligatoriske Attack-modes strategisk rigtigt og det sendte Bird ned på den 3. plads, hvorfra han var startet.


Sam Bird i Jaguar kørte to fremragende løb i Diriyah


På Dag 2 startede Sam Bird sjovt nok fra 9. pladsen (ligesom Wehrlein på Dag 1), men både Wehrlein og Dennis havde opnået en bedre kvalifikation og startede 5’er respektive 6’er. De to arbejdede sig stødt og roligt fremad, men da målstregen blev nået, havde Bird 2 procent mere energi tilbage end de to Porscher, og havde det ikke været fordi Bird havde misset en placering – altså en taktisk fejl – da han aktiverede Attack-mode, og blev hængende efter René Rasts McLaren-Nissan, er det ret sandsynligt, at Jaguar-køreren kunne have snuppet sejren. Nu blev det i stedet til en 4. plads - han nåede dog at score et ekstra point undervejs for den hurtigste omgangstid.

McLaren-Nissan er hurtige

De to McLaren-Nissan’er var ligeledes på vej til podiet i Race 2. På Dag 1 startede Jake Hughes fra 2. pladsen – med Sebastien Buemi i Envision-Jaguar i pole – og dagen efter indtog den britiske McLaren-Nissan kører poleposition – hans og teamets første i Formel E. Begge dage havde René Rast dog bedre tag i energistyringen end team-kollegaen (der trods alt også er rookie i år) og sluttede først på 5. pladsen, siden på 3. pladsen.


René Rast scorede sin og McLaren-Nissan racerens første podieplacering i blot deres tredje E-Prix.


Sidste års VM 2’er, Jaguars Mitch Evans startede fra en pæn 6. plads i Race 1 og en endnu flottere 2. plads i Race 2. Men han havde ikke det samme styr på energianvendelsen og begik også et par kørefejl undervejs, der vidnede lidt om en vis form for stress. Han blev nr. 10 på Dag 1 efter også at have fået 5 strafsekunder for en mislykket udbremsning i løbets første kurve (der gik ud over Rast) og nr. 7 i Race 2 efter på mållinjen mistede en mulig 5. plads. I opløbssvinget lige inden målstregen løb den forankørende Jake Hughes tør for energi, Evans kunne ikke undgå at påkøre McLaren-Nissan raceren, alt imens Sebastien Buemi elegant smuttede forbi newzealænderen.

Styr på tingene

Sebastien Buemi siger selv, at han føler sig hurtig nok under kvalifikationen, men mangler den impulsive reaktion på de mange features i Jaguar-rattet, der er nyt for ham, til også at kunne optimere kørslen i løbet. Hér har de to Jaguar fabrikskørere en fordel, mener han, fordi det nye rat med langt over 200 undermenuer er baseret på det hidtidige, hvorimod Buemi efter mange år med Audi i fjor skulle adoptere Venturi styring og nu i Jaguar-raceren endnu et nyt rat. Ikke desto mindre resulterede hans poleposition i hans løb nr. 100 i en 4. plads i mål, og dagen efter blev han nr. 6 fra 4. startposition.

Sebastien Buemi startede fra pole i sit Race nr. 100 og bragte omgående sin Envision-Jaguar i spidsen. Bag ham Jake Hughes i McLaren-Nissan og Sam Bird i Jaguar.

Kørernes betydning

Helt overordnet vidner årets tre første Formel E løb om, at de nye drivliner har betydning, men det har kørernes indsats i den grad også. Det er tydeligt hos Porsche, hvor kun den ene kører i fabriksteamet hhv. Andretti kundeteamet er skudt til tops, og Wehrlein fører nu VM foran Dennis. Hos Envision-Jaguar går det markant bedre for Buemi end Nick Cassidy. Buemi er nu VM 3’er tæt fulgt af Sam Bird i fabriks-Jaguaren, hvor Evans fortsat halter lidt bagefter trods en fin 2. startposition i Diriyah Race 2.


Sacha Fenestraz har til dato præsteret bedre end hans Nissan-team-kollega Norman Nato. Fenestraz fik sine første Formel E VM-points med 8. pladsen i Race 2.


Hos McLaren-Nissan er Hughes hurtig, men Rast performer bedre i løbene og de to kørere, Hughes og Rast ligger på hhv. 5. og 6. pladsen i VM. I Nissan fabriksteam er der meget, man skal lære og debutanten Sacha Fenestraz, som blev nr. 8 i Race 2, gør det overraskende meget bedre end den mere rutinerede Norman Nato. Hos DS-Penske og Maserati, der også benytter DS-drivline, er resultaterne i det store hele lige skuffende. Mahindra brillerede i Mexico, men i Saudi-Arabien var præstationerne middelmådige.

Hos NIO virker det som om, der er sket et skred fremad, især i kvalifikationen. Men i løbene mangler en effektiv strategi og de har kun scoret et enkelt point med en 10. plads til Dan Ticktum i Diriyah Race 2. At ABT-Cupra teamet uden sammenligning er det dårligst præsterende team i de første tre løb er ikke overraskende. Men mon ikke de også lærer hurtigt, og så er det ikke det letteste her i verden allerede i sæsonens 2. og 3. løb at skulle have vikar på. I Saudi-Arabien var sydafrikaneren Kelvin van der Linde stand-in for Robin Frijns, der brækkede hånden i Mexico City E-Prix.


Resultat Diriyah E-Prix:

2023 Formel E VM Race 1. 27. januar 2023

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 39. 47m45,567s.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +0,531s.
  3. Sam Bird (GBR), Jaguar, +3,526s.
  4. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +6,048s.
  5. René Rast (DEU), McLaren-Nissan, +7,471s.
  6. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +7,614s.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS, +12,394s.
  8. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +15,187s.
  9. André Lotterer (DEU), Porsche, +15,563s.
  10. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +17,914s.

Resultat Diriyah E-Prix:

2023 Formel E VM Race 2. 28. januar 2023

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 40. 50m40,304s.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +1,252s.
  3. René Rast (DEU), McLaren-Nissan, +4,554s.
  4. Sam Bird (GBR), Jaguar, +4,851s.
  5. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +10,869s.
  6. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +10,947s.
  7. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +11,088s.
  8. Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +12,409s.
  9. Edoardo Mortara (CHE), Maserati-DS, +12,753s.
  10. Dan Ticktum (GBR), NIO, +13,275s.

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 68 pts.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 62 pts.
  3. Sebastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 31 pts.
  4. Sam Bird (GBR), Jaguar, 28 pts.
  5. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +27 pts.
  6. René Rast (DEU), McLaren-Nissan, 26 pts.
  7. Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, 18 pts.
  8. André Lotterer (DEU), Andretti-Porsche, 14 pts.
  9. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +11 pts.
  10. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +10 pts.

Teams:

  1. Andretti (Porsche), 76 pts.
  2. Porsche, 74 pts.
  3. McLaren (Nissan), 53 pts.
  4. Envision (Jaguar), 41 pts.
  5. Jaguar, 39 pts.
  6. Mahindra, 18 pts.
  7. DS, 7 pt.
  8. Nissan, 4 pts.
  9. Maserati (DS), 2 pts.
  10. NIO, 1 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 0 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Diriyah E-Prix blev afviklet om aftenen - og det gjorde på ingen måde podiefesten mindre spektakulær...