2023 Formel E verdensmesterskabet 4. afd Indien

Hyderabad E-Prix

Al begyndelse er svær – og i Indien blev tingene vendt op og ned

Al begyndelse er svær, siges der, og det gjorde sig i den grad gældende, da Formel E verdensmesterskabet for første gang i mesterskabets 9-årige historie gæstede verdens mest folkerige land, Indien. Egentlig var historien enkel og kort, men sådan var det ikke i virkeligheden.

Den korte historie var: Pole-position til sidste års VM 2’er, Mitch Evans, i hans fabriks-Jaguar. Den tidligere dobbelte mester, Jean-Eric Vergne, kørte sin Penske-DS racer ind på næstbedste startposition, blot 21/1000 sekund langsommere end Evans Jaguar. Den tidligere mester, Sébastien Buemi kørte sin Envision-Jaguar kunderacer ind på 3. bedste startposition, og Nissan-teamets 2023-debutant, den blot 23-årige Sacha Fenestraz, startede fra en overbevisende 4. plads.


Topfoto: Jean-Eric Vergne vandt sin første sejr for DS-Penske teamet efter konstant god indsats i det første E-Prix nogensinde i Indien.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 12. februar 2023


Da målstregen blev nået var Vergne, i daglig tale kaldet JEV (udtalt JEF), nr. 1, men bag ham var tingene ganske anderledes end startopstillingen havde lagt op til. Nick Cassidy scorede en flot 2. plads i sin Envision-Jaguar, efter at være startet 9’er, mens en anden tidligere mester, Antonio Felix da Costa, kørte sin Porsche racer i mål på 3. pladsen, 10 placeringer bedre end han var startet ud fra.


Mitch Evans i Jaguar og Jean-Eric Vergne i DS-Penske dominerede kvalifikationen og løbets første fase.

Nick Cassidy forsvarede Jaguars ære i sin Envision-Jaguar kunderacer ved at score 2. pladsen i Hyderabad. 

Antonio Felix da Costa tog 3. pladsen for Porsche fabriksteamet.


Meget var nyt

Det var som det det nu var. Flot, at have JEV tilbage på toppen efter en ikke særlig overbevisende sæsonstart, det samme kan siges om såvel Cassidy som Da Costa. Men hvordan det hele endte som det gjorde… det var det med, at al begyndelse er svær. For de tre podie-kørere kan det siges om hver deres sæsonstart:

JEV kører fortsat med DS i ryggen, men i praksis forvaltet i samarbejde med det amerikanske Penske-team, hvilket er helt nyt. For Cassidy er det nyt i år at køre med Jaguar drivline og for Da Costa er det nyt, både at køre for Porsche og da også med Porsche-teknik i raceren. At de alle tre formåede at score hvor de ret beset hører til i det fine selskab er en indikation af at begyndervanskelighederne for deres vedkommende er ved at være overstået.

Det var den enkle udlægning af historiens første Formel E løb i Indien. Men i detaljerne var udfordringerne noget mere omfattende, faktisk urimelig meget mere omfattende.


Aldrig før har der været kørt Formel E på en så snavset racerbane. På billedet er det Oliver Rowland, der på Mahindras indiske hjemmebane fanger en kraftig baghjulsudskridning. Han sluttede siden på en god 6. plads.


Hyderabad

Banen i Hyderabad var helt ny, og det var også helt nyt i det hele taget i Indien at skulle gennemføre et motorsports-arrangement på så højt internationalt niveau. Man havde tidligere forsøgt sig med tre Formel 1 løb i træk, det sidste fandt sted for 10 år siden og det er lang tid. For at sætte tingene i perspektiv har befolkningstilvæksten i Indien været på 165 millioner indbyggere over de 10 år, hvilket har medvirket til at gøre Indien større end Kina, målt på indbyggertal.

Hyderabad er en by på små 7 millioner mennesker, ja snarere 10 millioner, hvis man tæller omegnen med. Byen ligger mit i Indien og det er ikke rigdom, der møder en på hvert et gadehjørne. Det sted, hvor man havde anlagt racerbanen, er en noget nedslidt forlystelsespark, Lumbini Park, og det prægede såvel afvikling som baneforholdene. Så det var på mange måder ret ambitiøst at køre Formel E i Indien.

Snavs i rå mængder

Aldrig tidligere har man i Formel E været mødt med så snavset en racerbane. Regulært snavset asfalt, støv, skidt, nedfald fra træerne. Noget der i den grad udfordrede de nye Hankook ”helårsdæk”. Vi tør ikke tænke på, hvordan typiske racer-sliks ville have klaret den udfordring. Resultat: Gentagne overbremsninger på førstedagen, under såvel shake-down og den første frie træning, skadede biler og fremfor alt ubrugelige data til løbsdagen. De udfordrede bilernes avancerede computerstyrede bremsesystemer, der forener regenerativ bremsning med konventionelle hydrauliske bremser, og de fik deres sag for.

Imellem shake-down og den første frie træning fredag eftermiddag færdedes mange erhvervskøretøjer på banen, ofte køretøjer af en stand, hvor der dryppede olie og snavs fra bilerne, hvilket gjorde vejgrebet mere end uforudsigeligt, da racerbilerne skulle ud at køre.


Det var ikke kun motoriserede privatister, der invaderede den indiske racerbane.


Privatister på banen

Den første frie træning blevet udsat flere gange og endte op med en forsinkelse på 45 minutter. Fordi… ved en fejltagelse havde myndighederne lukket flere end 20 motorcyklister/scootere ind på banen. Det var byboere, der intet havde med racerløbet at gøre, og som siden var ret genstridige, da løbsofficials forsøgte at få dem til at forlade banelegemenet. Skræmmende, at en afspærret racerbane pludselig bliver invaderet af private motorcyklister, om end det på ingen måde var en aktion imod racerløbet – motorcyklisterne skulle bare dén vej…

Uafhængigt deraf gik det under den frie træning fredag for Porsches vedkommende helt galt, da speederen populært sagt blev hængende (antagelig en computerfejl i drive by wire styresystemet) og Pascal Wehrlein med høj fart kvæstede sin 99X Electric racer og sendte mekanikerne på nattearbejde. Tyskeren selv var i tilstrækkelig god form til ubesværet at kunne forlade bilen og dagen efter køre sig op på 4. pladsen i løbet og derved bevare sin VM-føring.

Udfordringerne fortsatte på løbsdagen, hvor banen dog var blevet forsøgt rengjort. Ikke desto mindre var støvskyerne efter bilerne det synlige udtryk for de uacceptable kørselsforhold. Flere steder på banen nåede racerbilerne trods alt hastigheder langt over 200 km/t.

Urimelig løbsafvikling

Løbsafviklingen bar præg af, at banen ikke var blevet færdiggjort. Først ret sent havde man besluttet, at lægge en ekstra chikane ind på en del af banen, hvor man anså hastigheden for at være for høj. Imidlertid Havde man da ikke mulighed for at få monteret de nødvendige kantsten, og chikanen var alene angivet gennem bemaling af asfalten, som det mildest talt er vanskeligt at forholde sig til, når racerkørernes øjne befinder sig i blot en meters højde.

Problemet var, at kørerne ikke tydeligt kunne se, hvor meget de kunne skære chikanen, før de overskred banekanten, hvilket medførte utallige annulleringer af omgangstider, fordi man var kørt udenfor banen. Helt galt gik det under kvalifikationen i de såkaldte dueller, hvor de fire bedste i hver kvalifikationsgruppe dyster om topplaceringerne. Ikke færre end tre af de otte omgangstider blev annulleret, hvilket bl.a. medførte den bizare situation at Jean-Eric Vergne ikke havde nogen at dyste imod for at opnå en plads i finalen.


Mitch Evans startede fra pole og førte i sin fabriks-Jaguar løbet fra begyndelsen af foran Jean-Eric Vergne i fabriks-DS-Penske, Sacha Fenestraz i fabriks-Nissan og Sebastien Buemi i en kunde-Jaguar fra Envision-teamet.


Fra første til sidste plads

Forinden havde Jake Hughes (McLaren-Nissan), som ellers havde sat den hurtigste omgangstid i gruppe-kvalifikationen, fået annulleret sine to hurtigste tider, fordi han havde tilbragt 1 sekund for lidt i pitten under det obligatoriske midtvejs pitstop i kvalifikations-perioden. Derved startede han bagest i startopstillingen i stedet for at dyste om en plads blandt de otte bedste.

De udfordrende baneforhold udløste i løbet adskillige kritiske situationer som den, hvor Sam Bird i sin Jaguar var sendt afsted fra en 6. startposition (netop som konsekvens af en annulleret omgangstid) og forsøgte at passere Sacha Fenestraz, der lå på 4. pladsen. Han bremsede sig indenom Nissan-raceren, men mistede vejgrebet på den snavsede bane og ramte i stedet team-kollegaen, Mitch Evans, som lå 3’er. Derved var begge Jaguarer ude af løbet og den helt uskyldige Fenestraz, som undgik påkørslen af Evans, blev klemt inde mellem de to og sat så meget tilbage, at løbet for ham endte med en skuffende 12. plads. Også Max Günther, som var startet fra 6. pladsen i sin Maserati, blev fanget i Birds misere.


Sidste års VM 2'er, Mitch Evans i Jaguar, blev kørt af banen af sin team-kollega, Sam Bird. Helt uden skyld blev både Nissans Sacha Fenestarz og Maseratis Max Günther revet med i Sam Birds over-ambitiøse angrebsforsøg.


Absurde hændelser

Undervejs udgik en anden bil med Nissan-drivline, nemlig Jake Hughes, der på vej op gennem feltet ramte en ”vragdel” fra Edoardo Mortaras skadede Maserati-DS. Rester fra Maseratiens frontvinge var ikke blevet fjernet fra banen, og da Hughes bil ramte den, blev den kastet op på McLaren racerens sidespejl, som knækkede af og blev sendt ind i cockpittet, hvor det klemte rattet fast og Hughes selvsagt ikke kunne styre bilen. Resultat: Han ramte betonen og var ude af løbet.


Jake Hughes i McLaren-Nissan på den støvede bane mens det stadig gik godt.


Helt absurd følte Sebastien Buemi i Envision-Jaguar det, da han sluttede på 3. pladsen i løbet og siden fik tildelt 17 strafsekunder, fordi han havde overskredet den maksimale effekt på 300 kW. Teamet oplyste efter løbet, at de på intet tidspunkt havde passeret de 300 kW, men pegede samtidig på det problem, at en defekt overophedet celle i batteriet (som leveres af Williams) på den ene side reducerede den maksimale effekt, det overhovedet da var muligt at hente ud af batteriet, og samtidig influerede FIA’s målesystem, der fik forkerte oplysninger, som algoritmerne ikke var parat til at håndtere. En lignende situation havde NIO været udsat for under løbet i Mexico tidligere på sæsonen.


Sébastien Buemi i Envision-Jaguar blev 3'er i løbet indtil han blev tildelt en tvivlsom 17 sekunders strafdom, der sendte ham ned på 15. pladsen. På billedet nedenfor er han netop på 3. pladsen foran Oliver Rowland i Mahindra og René Rast i McLaren-Nissan.


Summa summarum:

Al begyndelse er svær, men det ramte urimelig hårdt i Indien. Hvad angår resten af løbet og flere lignende, men mindre hændelser kan det konstateres, at Jaguar har fået ualmindelig godt styr på energiforbruget. Cassidy havde 2-3 procent mere energi end resten af feltet, da målstregen blev passeret.

Pascal Wehrlein leverede endnu en fremragende kørsel efter fredagens afkørsel og en startposition som nr. 12. Sergio Sette Camara kørte sin NIO ind på en flot 5. plads, teamets bedste i nyere tid. Oliver Rowland var tæt på en podieplacering for Mahindra på indisk hjemmebane, men missede et par placeringer i løbets sidste fase og blev endda en god 6’er.

Nissan fabriksteamet præsterede godt med udsigt til en mulig podieplacering til Fenestraz, hvis ikke Jaguar-kørerne utilsigtet havde blandet sig. I stedet opnåede Norman Nato i sin fabriks-Nissan en respektabel 7. plads og scorede et ekstra VM-point, da han også satte løbets hurtigste omgangstid. Og så sluttede verdensmesteren Stoffel Vandoorne i pointene – men hans præstation blev sat lidt i skyggen af team-kollegaens sejr og gode Maserati præstationer med samme DS-drivline.


Resultat Hyderabad E-Prix:

2023 Formel E VM, 4 afd., 11. februar 2023

  1. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 33 omg. 36m01,099s.
  2. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +0,400s.
  3. Antonio Félix da Costa, Porsche, +1,859s.
  4. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +2,855s.
  5. Sergio Sette Camara (BRA), NIO, +3,523s.
  6. Oliver Rowland (GBR), Mahindra, +7,138s.

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 80 pts.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 62 pts.
  3. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 31 pts.
  4. Sebastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 31 pts.
  5. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +28 pts.
  6. Sam Bird (GBR), Jaguar, 28 pts.
  7. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +27 pts.
  8. René Rast (DEU), McLaren-Nissan, 26 pts.
  9. Antonio Félix da Costa (PTR), Porsche, 21 pts.
  10. Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, 18 pts.
  11. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 14 pts.

Teams:

  1. Porsche, 101 pts.
  2. Andretti (Porsche), 78 pts.
  3. Envision (Jaguar), 59 pts.
  4. McLaren (Nissan), 53 pts.
  5. Jaguar, 42 pts.
  6. DS, 36 pts.
  7. Mahindra, 26 pts.
  8. Nissan, 4 pts.
  9. NIO, 11 pts.
  10. Maserati (DS), 3 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 0 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Jean-Eric Vergne var en værdig vinder i det første indiske E-Prix.

Store dele af baneområdet lignede en regulær byggeplads. På billedet er det Sam Bird, der er i færd med at sætte en hurtig omgangstid.

Sam Bird beskadigede sin Jaguar racer ved kollisionen med Mitch Evans. Den britiske kører, som havde været blandt de absolut hurtigste dagen igennem, påtog sig det fulde ansvar for det overambitiøse overhalingsforsøg, der satte en stopper for hans egen, Evans, Nissans Sacha Fenetraz' og Max Günthers muligheder for gode placeringer.