2023 Formel E verdensmesterskabet 5. afd Sydafrika

Cape Town E-Prix

Vildt race med vilde overhalinger især fra én kører

Det første Formel E løb i Sydafrika nogensinde blev ligeså vildt som forventet. Cape Town lagde asfalt til sæsonens hurtigste race, masser af dramatik holdt adrenalinet i kog, 23-årige Sacha Fenestraz tog pole-position i blot sit femte løb for Nissan, de VM-førende Porsche-kørere fik begge en nul-scorer, men det var især én mand der med sine overhalinger tog pusten fra alle.

Og sjovt nok kørte han også Porsche. Det var 2020-Formel E mesteren, Antonio Félix da Costa, der ikke bare én gang men hele to, overhalede på det mest umulige og det absolut hurtigste sted på den generelt superhurtige Green Point racerbane i Cape Town. Hans sidste overhaling gav ham sejren, og dermed bekræftede han overfor både sig selv og Porsche, at han var den tyske fabriks tillid værdig, da de hyrede ham som fabrikskører side om side med den fortsat VM-førende Pascal Wehrlein.


Topfoto: Sacha Fenestraz kørte sin Nissan fabriksracer til pole-position i Cape Town. Han førte løbets første omgange foran den kører, han afløste hos Nissan, Max Günther, der nu kører Maserati-DS. På billedet er Nick Cassidy i Envision-Jaguar dykket ind foran Günther.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 25. februar 2023


Sejren bragte nemlig ikke Da Costa i VM-føring, men hans indsats stod i kontrast til såvel Wehrleins som Jake Dennis’ præstation i Sydafrika. Sidstnævnte, der er VM 2’er i sin Andretti-Porsche, startede langt nede i feltet fra 14. pladsen og Wehrlein startede godt nok fra 6. pladsen, men måtte forlade banen til fods efter blot en halv omgang. Han var blevet overhalet af Sébastien Buemi i Envision-Jaguar, overbremsede derpå for enden af en kort langside og bragede ind bag i Buemi. Buemi lod sig dog ikke gå på af situationen, han kom tilbage i racet og kørte sig siden fra sidstepladsen flot op på 5. pladsen i løbet.


Pascal Wehrlein kørte sin Porsche racer i bag i Buemis Envision-Jaguar. Porschen kom aldrig videre, men Buemi fortsatte løbet og kørte sig fra sidstepladsen flot op på 5 pladsen i mål. Wehrlein fører dog fortsat kampen om verdensmesterskabet. Hans Porsche-kollega fra Andretti teamet, Jake Dennis, startede fra en skuffende 14. plads og fik yderligere en "drive-through" straf, da bilen ikke overholdt det reglementsmæssigt fastsatte dæktryk.

Pascal Wehrlein måtte brødbetynget traske tilbage til pitten til fods.


Dramatiske ulykker

Allerede under den første frie træning fredag eftermiddag fik man en fornemmelse af, hvor hurtig og uforudsigelig racerbanen var. Især et ultrahurtig sæt af bløde sving ned imod langsiden langs stranden var en udfordring. Bilerne nåede hastigheder et godt stykke på den anden side af 250 km/t inden de med høj fart skulle dreje til venstre henad ”strandvejen”. Men for enden af det hurtige kurveforløb, der blev taget med speederen i bund, tabte Sebastien Buemi Jaguar-raceren, ramte barrieren meget hårdt og kun takket være mekanikernes hårde indsats var bilen klar til lørdagens løb.

Men lørdag gentog episoden sig. Denne gang dog med Edoardo Mortara i cockpittet på Maserati-DS raceren. Hans bil endte på tværs af racerbanen og inden det røde flag eller alternativt et gult flag var i sving ankom Sam Bird med samme tempo. Han forsøgte at undvige Mortara, lykkedes ikke og totalskadede sin fabriks-Jaguar, så han ikke kunne deltage i løbet få timer senere.

Vind og bump

Det kom senere frem, at der i ind-bremsningen til venstrekurven var en kraftig ujævnhed i asfalten, der fratog bilernes deres vejgreb, hvis bumpet blev ramt uheldigt. I kombination med kraftig modvind, der blæste direkte ind fra Atlanterhavet, skulle der få millimeter til at bringe bilerne ud af kurs. Det kostede Bird hans deltagelse, Mortara kom med, men udgik blot en omgang inde i løbet. Ikke desto mindre var det i selv samme kurveforløb Antonio Félix da Costa overhalede først Sébastien Buemis team-kollega, Nick Cassidy i en tilsvarende Jaguar, og siden også Jean-Éric Vergne i DS-Penske.


Da Costa tog føringen fra Vergne i banens hurtigste svingforløb.

Da Costa vandt i Cape Town karrierens flotteste sejr.


Da Costa var startet fra 11. pladsen og arbejdede sig stødt og roligt gennem feltet. Han var selvfølgelig hjulpet af andres uheld. Men de hæsblæsende og elegante overhalinger vil skrive ham ind i historiebøgerne mere end sejren i Cape Town. Det var ganske enkelt helt unikt og motorsport på allerhøjeste niveau.

Fenestraz i pole for Nissan

Kvalifikationskørslerne var et drama i sig selv, sådan at forstå, at få havde forventet at den blot 23-årige Nissan fabrikskører, Sacha Fenestraz, opnåede sin første poleposition, oven i købet efter først at havde været hurtigst i sin kvalifikationsgruppe. Han vandt finale-duellen mod den kører, han afløste hos Nissan ved indgangen til 2023-sæsonen, nemlig Max Günther, der i år kører Maserati-DS. Efter de to startede Nick Cassidy i Envision-Jaguar fra 3. pladsen, Mitch Evans i fabriks-Jaguaren fra 4. pladsen og Vergne fra 5. pladsen.


Pole-position til den blot 23-årige Nissan-kører, Sacha Fenestraz.


Fenestraz holdt førstepladsen i løbets første omgange indtil den første ”Full Course Yellow” med safetycar på banen blev aktiveret. Den anledning benyttede Günther til at snuppe 1. pladsen fra Fenestraz, men overhalingen skete under gult flag og det er ikke tilladt. Da løbet blev givet frit, førte Günther indtil Attack-mode aktiveringsstrategierne begyndte at påvirke placeringerne. Günther blev sent i løbet straffet for overhalingen, så sent, at han på den ene side havde haft stor indflydelse på ikke mindst Fenestraz’ løb, men også så sent, at han havde kørt sig selv af banen.


Max Günther tog ureglementeret førstepladsen fra Sacha Fenestraz, da bilerne var linet op efter safetycar i løbets første fase. På billedet "fører" Günther i Maserati-DS foran Fenestraz i Nissan, Cassidy i Envision-Jaguar og Mitch Evans i fabriks-Jaguar.


Afkørsel på sidste omgang

Fenestraz holdt imidlertid tempoet oppe og lå på 3. pladsen på løbets allersidste omgang. Men til alles store fortrydelse blev han ramt af Nick Cassidy og sendt i  betonmuren og dermed frataget det, der kunne være blevet en overbevisende podieplacering i blot hans sjette E-Prix. Men tre points for poleposition fik han dog med hjem. Cassidy selv kunne fortsætte og sluttede som nr. 3. Det gik dog ikke helt galt for Nissan, for René Rast i McLaren-Nissan blev nr. 4, Norman Nato i fabriks-Nissan nr. 8 og Jake Hughes i McLaren-Nissan nr. 10.

Og hvad så med Mitch Evans, der på løbets første ni omgange fastholdt den 4. plads, han var startet fra? Jo, han blev såmænd idømt en tur gennem pitten for iht. telemetrien at have overskredet den maksimale løbseffekt på 300 kW. Sjovt nok det samme, der skete for Buemi med Jaguar-drivline i Indien, og det er en beslutning, der stadig står en strid om.

Et spørgsmål om måling?

Kort fortalt leveres batterierne obligatorisk af Williams Engineering, og de er principielt ens for alle. Effekten måles på batteriet, men opstår der en intern skade i batteriet, påvirker det effektmålingen og den sag har Envision-teamet bragt til højeste instans i FIA. For én ting er målemetoden, der kan vise sig at være kritisabel og måske viser et forkert tal, et andet er, at det sker på en komponent, der er påtvunget deltagerne. Det endelige udfald af den sag bliver interessant at forholde sig til.

Blandt de øvrige bemærkelsesværdige hændelser i Cape Town var, at Mahindra valgte at trække deres to fabriksracere såvel som de to ABT-Cupra Mahindra-kunderacere ud af løbet, endnu inden de skulle have kørt kvalifikation. Begrundelsen var en potentiel fejl ved bilernes baghjulsophæng, som er en del, hvert team selv forestå konstruktionen af. Af sikkerhedsmæssige grunde valgte man, ikke at deltage, men det forventes, at der foreligger en løsning inden næste afdeling af Formel E VM, der finder sted i Sao Paulo sidst i marts.


Resultat Cape Town E-Prix:

2023 Formel E VM, 5. afd., 25. februar 2023

  1. Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 32 omg. 42m25,403s
  2. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, +0,281s.
  3. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +1,808s.
  4. René Rast (DEU), McLaren-Nissan, +2,208s.
  5. Sébastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +2,656s.
  6. Dan Ticktum (GBR), NIO, +3,209s.

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 80 pts.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 62 pts.
  3. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 50 pts.
  4. Antonio Félix da Costa (PRT), 46 pts.
  5. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +43 pts.
  6. Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 41 pts.
  7. René Rast (GBR), McLaren-Nissan, 38 pts.
  8. Sam Bird (GBR), Jaguar, 28 pts.
  9. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +28 pts.
  10. Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, 18 pts.
  11. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 14 pts.

Teams:

  1. Porsche, 126 pts.
  2. Envision (Jaguar), 84 pts.
  3. Andretti (Porsche), 80 pts.
  4. McLaren (Nissan), 66 pts.
  5. DS, 61 pts.
  6. Jaguar, 42 pts.
  7. Mahindra, 26 pts.
  8. NIO, 19 pts.
  9. Nissan, 18 pts.
  10. Maserati (DS), 3 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 0 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Dan Ticktum kørte sig ind på en flot 6. plads i sin NIO racer.