Biltest: Toyota Proace City Verso Electric Medium Family
En familiebil til enhver familie
Dette er som udgangspunkt ingen sammenligningstest. Og alligevel kan man jo ikke helt lade være. For hvis familien er blevet enig om, at en Toyota Proace City Verso er familiens nye bil, tjekker de vel lige markedet for alternativer. En af dem er søstermodellen, Citroën Berlingo, næh, den går ikke, for den findes i Danmark alene som varebil. Så er der den anden model fra udviklingssamarbejdet, Peugeot Rifter, sandt nok, men den findes alene som elbil.
Og så havnede vi der alligevel for en kort stund, for det er jo netop den elektriske Toyota, vi hér har sat under lup, blot for at konstatere, at forskellene på de to er mildest talt uoverskuelige, bortset fra, at den billigste elektriske Rifter er prissat til 305.000 kroner og den billigste elektriske Proace City Verso koster 335.000 kroner. Forskellen mellem de to ligger naturligt nok i udstyret plus, må man erkende, et par forskelle, som Peugeot’en (endnu) ikke kan hamle op med, nemlig det, der sker efter anskaffelsen.
Af Søren Clauding – november 2022
Flere Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Køb eller vent
Der er jo også lige det dér med leveringssituationen, men det er en endnu mere uhåndgribelig ting. Bedste forslag, hvis man vil have en ny bil nu: Køb den, forhandleren har stående, ellers kan der gå rigtig laaaaang tid.
Den bil, vi har prøvekørt, er versionen med det mundrette navn, Toyota Proace City Verso Electric Medium Family. Family er udstyrsversionen, Medium betyder, at det er den korte af de to tilgængelige udgaver og resten giver stort set sig selv. Men tilgængeligheden er vigtig, ikke alene hvad angår leveringssituationen, men også med hensyn til hvad det er, man som familie, eller hvem man nu er, der har set sig varm på sådan en bil, har brug for.
Samme pris – forskellig garanti
Og sammenligner man priserne for topmodellen, dvs. den lange version med topudstyret Family i Toyota regi, så er den præcis den samme for Rifter GT L2, som er Peugeots topmodel. Og GT-udgaven, som er den korte, er da også sammenlignelig med Family i den korte version – den, vi har prøvekørt. De er prissat helt ens.
Så den vigtigste forskel (udover udseendet) er først håndgribelig hen ad vejen. Peugeot yder 2 års garanti, Toyota yder 3 års garanti og derpå kan ejeren forlænge fabriksgarantien ved de årlige eftersyn på et autoriseret Toyota værksted i op til 11 år minus en dag eller 160.000 kilometer, afhængig af hvad der indtræder først. Det er en forskel, der om ikke andet giver en tryghed, der er værd at tage med. Og at Toyota så har været nummer 1 i det såkaldte Autoindex for kundetilfredshed med Toyota værkstederne i 20 år, er vel også noget, der batter.
Sexet eller ikke sexet, tja…
Og bilen? Den har vi rimelig indgående beskrevet ved lanceringen tilbage i maj (læs om Toyota Proace City Verso Electric hér >>>). Og vi kan ikke sige os fri for begejstringen over den type af bil, uanset den ikke måtte blive opfattet som det mest sexede køretøj i verden. Men kan sund fornuft ikke også være sexet. Hmmm, det er nok en diskussion, der ret beset falder lidt udenfor prøvekørslen af en bil.
I praksis er Toyota Proace City Verso Electric Medium Family en elbil til 355.000 kroner. Den er 4,40 meter lang, har plads til fem siddende personer og rummer mindst 775 liter bagage. Forvandles bagsæderne til bagageplads, disponerer man over op til 3 kubikmeter og det er meget plads, rigtig meget.
En sådan bil har plads nok til de fleste menneskers behov (påstår vi, uden at have dokumenteret det gennem en empirisk undersøgelse) og i flere danske storbyer må elbiler jo parkere gratis i gadeplan. Det er let og billigt, hvis man altså kan finde en plads, og dér er den korte bil-version godt stillet.
Kører udmærket
Den er oven i købet temmelig god at køre rundt med i bytrafik såvel som på landevejen, fordi batterivægten ikke er et tema, da bilen grundliggende er skabt som en varebil. Men i sagens natur sluger den mere energi, når den kører hurtigt. Det officielle WLTP-tal er 281 kilometer, i praksis noget mindre, afhængig af temperaturforhold, læsning og kørselsmønster, og man kan hurtiglade med op til 100 kW. Det vil sige, at det 50 kWh store batteri kan lades op på en halv times tid, hvis man ikke lader det helt op eller kører det helt tomt – og ellers kan finde en (ledig) hurtigladestation. Det sidste er fælles for alle elbiler.
Hjemmefra kan man lade med den strømstyrke, man nu kan få installeret og det er til daglig nok den klogeste løsning: Bilen lades om natten, hvor strømmen ofte er billigst, og med mindre man skal langt, vil de fleste nok have strøm nok til hverdagsbehovet.
God til lidt af hvert, sådan da
Toyota Proace City Verso Electric Medium Family er ellers som udgangspunkt fremragende som langtursbil, havde det ikke lige været for den elektriske udfordring (=opladningsmulighederne). Så har man planer om det, og med høje elpriser og benzinpriser, som endnu ikke er steget nær så meget – plus en fremtid med syntetisk CO2 neutral benzin – kunne en Toyota Proace City Verso UDEN Electric måske være løsningen. Og modsat de to Stellantis-søskende, som Toyota har udviklet bilen sammen med, tilbydes Proace City Verso også med såvel benzin- som dieselmotorer.
Med samme Family-udstyr er listeprisen da 20.000 kroner lavere, man har mindre effekt og man skal selv skifte gear. Man kører da med den tilhørende benzinmotor 15,4 km/l, altså til en aktuel pris på rundt regnet lidt under en krone pr. kilometer og betaler 1200 kroner mere i årlig afgift end i elbilen. Til en kW pris på 4 kroner tilbagelægger den elektriske version 1 km for 80 øre. Kilometerprisen er med andre ord ikke meget forskellig for de to typer drivliner.
Tilbage står: Elbilens fordele og ulemper skal vejes op imod benzinbilens – eller dieselversionens. Og det kan man da fortsat hos Toyota, for de tilbyder alle alternativer, populært sagt enhver familiebil til enhver familie.
Model: |
Toyota Proace City Verso Electric Medium Family |
Listepris: |
Kr. 354.900 |
Motor og transmission: |
Permanent magnet synkron elmotor, 82/109/136 hk, 190/210/260 Nm. |
Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ el-forbrug/ rækkevidde (WLTP): |
11,2 sekunder/ 135 km/t/ 197 W/km/ 281 km |
Længde: |
4,40 meter |
Vægt: |
1855 kg |
Bagagerum: |
775-3000 liter |
Værd at bemærke: |
Aut. nødbremse. Vejbaneassistent. 16” alufælge. 5 sæder. 8" touchskærm. Bakkamera. Klimaanlæg. Fartpilot. Sædevarme. El-sideruder for og midt. Bagklap med oplukkelig rude. P-sensorer for og bag. Regnsensorer. 2 skydedøre. |