Off-road test: Toyota bZ4X Executive 4X4
Strøm på i terrænet
Allerede i sommer kunne vi i forbindelse med de første internationale testkørsler præsentere Toyotas bud på en fuldt elektrisk bil, bZ4X. Den er udviklet i et samarbejde med Subaru, meget naturligt fordi Toyota også ejer en femtedel af den japanske 4X4 specialist, og allerede i februar i år kunne vi første gang snuse til Subaru Solterra, som den hedder. Bilerne er i princippet identiske og de kører fremragende på asfalt – men vi havde til gode at sætte dem på prøve ude i terrænet.
Det er der i mellemtiden lavet om på, for nu er bilerne så småt på vej ud på det danske marked, og Toyota i Danmark havde også i sidste øjeblik fået bZ4X på plads ifm. nomineringen af biler til Årets Bil i Danmark 2023 (der kåres om aftenen d. 30. november). Så Toyota fik i lynets hast arrangeret mulighed for at prøvekøre bZ4X i det kuperede off-road terræn på Tirsbæk Gods ved Vejle – populært sagt Danmark eneste bjerglandskab, som man må køre i, hvis man har fået lov.
Af Søren Clauding – november 2022
Læs også:
Flere Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Andre Toyota prøvekørsler - find dem hér >>>
Alsidighed er nøgleordet
Det havde vi, og det var så en åbenlys anledning til at få oplevet modellens store alsidighed, for én ting er Subaru-samarbejdet, et andet er Toyotas egen store ekspertise indenfor firehjulstræk.
Alene i år har Toyota vundet verdensmesterskabet i rally for konstruktører med firehjulstrukne plug-in hybrid rally1 versioner af Toyota GR Yaris. De kørte oven i købet helt CO2 neutralt, fordi man benyttede syntetisk benzin i benzintankene. Toyotas blot 22-årige stjernekører, Kalle Rovanperä vandt desuden kørernes titel i Rally-VM og i det helt nyetablerede rally-raid verdensmesterskab kørte Nasser Al-Attiya en Toyota Hilux frem til VM-titlen, efter tilbage i januar også at have vundet det berømte Dakar-rally i sin Hilux.
SUV
Det kunne ikke andet end smitte af på bZ4X, om end den af natur er en ganske anden bil. Toyotas nye fuldt elektriske bil findes både med forhjulstræk og firehjulstræk. Det er i sagens natur sidstnævnte, der skulle køres off-road i. Og oplevelsen skal ses i lyset af, at bilen trods alt ikke er en off-roader men i kraft af firehjulstrækket og frihøjden på næsten 18 cm en regulær SUV.
4X4 versionen har en 109-hestes elmotor fortil og en tilsvarende bagtil med et maksimalt system-drejningsmoment på 337 Nm. Batteriet er uændret på 71,4 kWh, det er et 366 Volt litium-ion batteri med 96 celler og det vejer 480 kg. Og så er den som standard, og det var der ikke lavet om på i Vejle, udrustet med sommerdæk uden det helt store mønster.
Efterårs-ufremkommelighed
bZ4X ER ingen off-roader, vægten på 2 tons er heller ikke ideel, men den er trods alt ikke så stor og tung som en grand voksen Range Rover. Det var visse steder en lille udfordring, fordi regnbyger havde gjort terrænet ”efterårs-ufremkommeligt”. Ikke desto mindre håndterede bilens elektronik og præcise styring af kræfterne helt fortræffeligt.
Præcis på det punkt viste fabrikkens store ekspertise sig i konfigurationen af firehjulstrækket. Kræfterne blev leveret i nøje overensstemmelse med det aktuelle vejgreb og tilpassede sig med stor præcision – en præcision, som det kan være svært for en konventionel, mekanisk om end elektronisk styret drivline at opvise.
Veldisponerede køre-indstillinger
Når man har valgt det såkaldte X-Mode, disponerer man over en indstilling for sne/mudder og én for dyb sne/dybt mudder, der dog først er aktivt under 20 km/t. Og så har man også en køreassistent i form af en såkaldt Downhill Assist Control, som i fem niveauer styrer bilens hastighed, faktisk ikke kun som en nedkørselsassistent men også ved mere horisontal kørsel.
Dækmonteringen var helt klart den største hindring med den hurtige tilføjelse, at det var ret unikt hvor godt et greb man alligevel havde i det konstant skiftende underlag. Vi fornemmede det forinden, men nu blev bilens store alsidighed bekræftet i praksis.
I øvrigt kan den nye elbil også køre i vand på op til 50 cm dybde. Det er i sig selv en overbevisende egenskab, fordi de fleste nok vil kalde elektricitet og vand for en dårlig cocktail. Indrømmet, så meget havde det ikke regnet, så det fik vi ikke prøvet i praksis. Men batteriet er pakket så godt ind og er så godt forseglet, at det er vanskeligt at se, at det skulle være et problem. Egentlig godt at vide i en tid hvor de pågående klimaforandringer iblandt udløser store oversvømmelser og høj vandstand i mange viadukter.
Titel-kandidat
Toyota bZ4X og i princippet også Subaru Solterra, hvis den havde været der, er én af undertegnedes favoritter til Årets Bil i Danmark hæderstitlen. Det skyldes ikke mest dens alsidighed og det faktum at den ikke rigtigt falder igennem på noget punkt. Siden har det også en vis betydning, at man for Toyotas vedkommende giver op til 11 år minus en dags serviceaktiveret garanti og specifikt på batteriet op til 1 million kilometer eller 10 års garanti, herunder garanti for en kapacitet på mindst 70 procent, når de 10 år er gået.
Model: |
Toyota bZ4X Executive 4X4 |
Listepris: |
Kr. 459.990 |
Motor og transmission: |
For og bag: 1 perrmanent magnet synkron elmotor på hver 80 kW/109 hk. System: 160 kW/218 hk. 337 Nm. Permanent firehjulstræk. |
Præstationer acceleration/ topfart/ Rækkevidde/ energiforbrug (WLTP): |
6,9 sek./ 160 km/t/ 461 km/ 166-179 Wh/km. |
Længde: |
4,69 m. |
Bagagerum: |
452 liter |
Værd at bemærke: |
20" alufælge. Ventilerede forsæder med køl. El-forsæde. Multijusterbart rat. 2 zone Klimaanlæg. Nøglefri betjening. Adaptiv fartpilot. 12,3” touch screen. JBL Lydanlæg. Bi-tone lak. Oanorama glastag. Advanced Parkering. Clod navigation. Forrudevarme. El-bagklap. 360 grader kamera. Rear Cross Traffic med bremsefunktion. Nedkørselsassistent. |