Ny Honda HR-V e:HEV - miljø optimeret

Honda HR-V e:HEV: Miljø optimeret på markedets præmisser

Tilbage i marts kunne vi første gang berette om den helt nye B-SUV fra Honda, Honda HR-V e:HEV. Nu har Honda løftet sløret lidt mere. Man lægger ud med en drivline som beskrevet, dvs. en variant, som både kan fungere som en såkaldt seriehybrid og også som en parallel hybrid. Og ultimativt kan drivlinen også vælge at koble benzinmotoren direkte på de trækkende forhjul.

Bilen, der efter planen lanceres sidst i 2021, er som sådan gennemgribende anderledes end konkurrenternes køretøjer – præcis som man også har oplevet det med Honda CR-V og den kompakte Honda Jazz. Sidstnævnte eksisterer alene som hybridbil, men vel at mærke en hybridbil hvor det i al væsentlighed er en elmotor, der driver bilen.


Af Søren Clauding – april 2021

Læs også:

Ny Honda HR-V e:HEV - realistiske elektrificering >>>

Honda prøvekørsler – find dem hér >>>

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>


Link til importøren


Optimal funktion

Den får strøm fra et lille batteri, der oplades gennem rekuperation såvel som den medbragte benzinmotor, der i HR-V tilfældet er en 107-hestes udgave af Hondas 4-cylindrede 1,5 liters Atkinson cycle benzinmotor. Idéen er, at benzinmotoren da som hovedregel vil køre med det omdrejningstal, som er optimalt med hensyn taget til behovet for kræfter og mindst muligt benzinforbrug.

Elmotoren på 131 hestekræfter leverer alle de fordele der normalt er forbundet med en elmotor: Stort drejningsmoment, lineær acceleration, stilfærdig drift, effektiv energiudnyttelse – og kun ét gear. Når der køres hurtigt, er en elmotor ikke effektiv og derfor kobles benzinmotoren da helt automatisk direkte på de trækkende hjul, men som hovedregel er det som nævnt elmotoren, der driver bilen.

Markedet afgør drivlinen

I forbindelse med en for-præsentation af den nye HR-V havde vi lejlighed til at spørge Hondas projektleder på HR-V e:HEV, Yoshiro Miyamoto, om den teknologi også er skabt for derigennem at have en let adgang til at erstattet forbrændingsmotoren med fx en brændselscelle brintmotor eller en fuldt elektrisk version. Dette blev ikke afvist, men som Miyamoto fastslog, så er der den aktuelle markedssituation, der er afgørende for hvilke drivliner, man tilbyder.

Hondas e:HEV drivline er baseret på en avanceret computer styring, som til stadighed optimere energiforbruget, afhængig af hvordan bilen køres og hvilken belastning, den udsættes for. Det indebærer, at der ikke er en traditionel sammenhæng mellem hvornår benzinmotoren arbejder og ved hvilke omdrejninger. Det er den energimæssigt mest effektive måde, fastslår man hos Honda, og vi har da også ved flere prøvekørsler af teknologien i hhv. et par Jazz varianter og CR-V konstateret, at det var let at opnå bedre forbrugstal end WLTP-tallene.

WLTP er begrænsende

Det skyldes, at WLTP testcyklussen er baseret på en traditionel sammenhæng mellem aktuelt køremønster og brændstofforbrug og ikke tager højde for, at benzinmotoren til tider genererer strøm fx når temperaturforholdene eller kørselsforholdene er de mest hensigtsmæssige og ikke afhængig af hvordan bilen aktuelt køres.

Det kan være vanskeligt for kunderne at forholde sig til, og det erkender Miyamoto er en udfordring og man samarbejder da også med WLTP-administratorerne på at finde en løsning. Men det afholder ikke Honda fra at fastholde teknikken, fastslår han, selvom kunderne måske nok vil have vanskeligt ved at forstå, at en Honda e:HEV typisk kører længere på literen end WLTP tallene stiller i udsigt, modsat biler med mere konventionelle drivliner, der ofte kører lidt kortere på literen end WLTP-angivelsen.

Kunderne er i fokus

”Vi benytter den teknik, som er mest fordelagtig for bilkunderne i den aktuelle situation,” fastslår Miyamoto. Honda mestrer såvel brændselscelle-teknologien og bygger som bekendt også fuldt elektriske biler som Honda e (der også er skabt som en elbil til kørsel dér, hvor elbiler giver mest mening, nemlig i storbyerne), så når tiden er den rigtige vil det naturligvis også have indflydelse på valget af drivliner til andre end de biler, Honda allerede har på programmet.

Dimensionerne på den nye bil er ikke meget forskellige fra den hidtidige model, men den nye HR-V e:HEV er mindre coupéagtig, bilen er højere og pladsforholdene er over en kam markant bedre end i den hidtidige udgave.