2021 PURE ETCR: Copenhagen Historic Grand Prix går elektrisk

 

Nellemann skriver motorsportshistorie:

Copenhagen Historic Grand Prix går elektrisk

Når Copenhagen Historic Grand Prix i dagene 6.-8. august 2021 finder sted for nu 20. gang bidrager motorsportslegenden (og importøren af ikke mindst KIA biler), Jac Nellemann på ny til motorsportshistorien, for da køres der for første gang nogensinde elektrisk racerløb på internationalt niveau i Danmark. PURE ETCR, som løbsserien hedder, er elektriske racerbiler med tæt ved 700 hestekræfter. Og stort set forureningsfrit og lydløst udgør det nye mesterskab, som i øvrigt arrangeres af Eurosport Event, begyndelsen på en helt ny epoke i både dansk og international racing.

Jac Nellemann har gennem en årrække været promotor og ”indehaver” af Copenhagen Historic Grand Prix. Selvom begrebet ”historisk” over tiden også er kommet til at omfavne moderne motorsport og ikke mindst nutidige racerstjerner, er fremtiden først kommet på tale, da international motorsport begyndte at tage en drejning i retning af eldrevne racerbiler.


Topfoto: Der køres hurtigt, tæt og til tider også hårdt i PURE ETCR. På billedet er det Hyundais Augusto Farfus, der fører an. Han er "gammel kending", hvad København angår, fordi han kørte sin Hyundai Veloster racerbil rundt i Københavns gader ifm. præsentationen på Rådhuspladsen i oktober 2020.

Af Søren Clauding – 1. august 2021


 


Jac Nellemann sætter en ny milepæl i dansk motorsportshistorie gennem introduktionen af fremtidens elektriske standardvognsserie. 


I hælene på Formel E

Tilbage i 2014 kom først Formel E, som i år for første gang afvikles som et officielt verdensmesterskab, arrangeret af det internationale bilforbund, FIA. Og i år har man så med nogen ”Corona-forsinkelse” kunnet tage hul på det nye mesterskab for racerbiler, der ligner de standardvogne eller Touring Cars (som man også i bred almindelighed er begyndt at kalde dem også i Danmark), der kan købes hos bilforhandlerne.

PURE ETCR-bilerne er højt-ydende racerbiler ”pakket ind” i standardvogns-look. Serien skulle være startet allerede sidste år, i øvrigt med et demo-løb ifm. CHGP 2020, men kom pga. Corona først i gang sidst i juni 2021. Serien var dog allerede blevet præsenteret på Rådhuspladsen i København i oktober 2020 og dengang gav den brasilianske racerstjerne, Augusto Farfus en lille smagsprøve på potentialet i en Hyundai Veloster ETCR racerbil i de efterårskolde københavnske gader.

 

Lægger ud om fredagen

Fredag eftermiddag d. 6. august vil man så under noget varmere forhold igen kunne opleve de elektriske racerbiler på Rådhuspladsen. Og siden allerede fredag aften under de indledende træningskørsler. Som noget helt nyt lægges der nemlig ud med at køre på den velkendte banestrækning på Bellahøj omkring Grøndalscentret fra fredag klokken 17:00, og af hensyn til ikke mindst de omkringboende slutter man træningen med de stort set støjfrie ETCR-racere.

De elektriske racerbilers miljøvenlige egenskaber er en væsentlig del af grundlaget for Copenhagen Historic Grand Prix’s fortsatte eksistens. Med al respekt for de historiske racerbilers betydning for og bidrag til moderne mobilitet samt kulturelle værdi har elektrisk motorsport direkte fokus på fremtidens miljø.

Nul emission og bæredygtige materialer

En elektrisk racerbil støjer næsten ikke, den udleder ingen forurenende udstødningsgasser og Goodyear, som har stået for udviklingen af de avancerede all-weather dæk, som kan håndtere de mange kræfter, har sikret, at dækkene også er holdbare og ikke bare skal smides ud efter kort tids brug.


Der stilles ganske særlige krav til racerbilernes dæk, når de mange kræfter skal overføres til asfalten.


Med op til små 700 hestekræfter er bilerne nemlig meget hurtige. De er så hurtige, at FIA stiller særlige krav til banernes opbygning. Det kræver en ekstra stor investering fra løbsarrangørernes side, når løbene finder sted dér hvor de giver mest mening med henblik på at formidle det elektriske miljø budskab – nemlig i bycentrene. Jac Nellemann har været villig til, at foretage denne investering, hvis han kunne opnå garanti for, at den ville række længere end bare et år frem i tiden.

Bystyret i København har derfor givet tilladelse til, at CHGP kan afholdes også i de næste tre år på ”Bellahøj Park”, som området kaldes, når der køres racerløb. Det er i overensstemmelse med Københavns miljøplanlægning og derfor kan der i 2022-2024 køres elektrisk race på VM-niveau – og det er præcis, hvad planen er. Allerede i 2022 er det, der i dag hedder PURE ETCR, nemlig et FIA sanktioneret World Cup mesterskab.

Tredje løb nogensinde

Weekendens afdeling af PURE ETCR er blot den tredje i det nye mesterskab og deltagerlisten er den samme som ved de to foregående afdelinger (se den nederst i denne artikel >>>), dog med den undtagelse, at østrigeren Philip Eng tager over fra Stefano Coletti hos Romeo Ferraris. Eng er til daglig bl.a. reservekører hos BMW Andretti Formel E teamet. I sin karriere kan Eng glæde sig over bl.a. to general-sejre i 24-timers løbet på Spa (som i forgangne weekend netop er blevet vundet af bl.a. Nicklas Nielsen i Ferrari).


Philipp Eng får sin ETCR debut i København.


Foruden Eng er der særlig grund til at holde et vågent øje med førnævnte Augusto Farfus i Hyundai Veloster, men måske især hans team-kollega, Jean-Karl Vernay, der ligger 2’er i serien men fører WTCR for konventionelle racerbiler. Svenske Mattias Ekström fører ETCR-serien for Cupra og har i sin bagage bl.a. VM-titlen i rallycross i 2016 samt titlen som vinder af Deutsche Tourenwagen Masters i 2004 og 2007. Og så kommer man heller ikke udenom hans to team-kolleger Jordi Gené og Mikel Azcona.


Svenske Mattias Ekström er ikke en Hr. Hvemsomhelst med både DTM og VM-titler bag sig. Efter de første to PURE ETCR afdelinger fører han mesterskabet.

Jean Karl Vernay fører an i WTCC og ligger 2'er i PURE ETCR.


Tidsplan med TV-plan (med forbehold for ændringer) PURE ETCR 2021, 3. afd., Bellahøj Park, København:


Fredag d. 6. august:

12:15: Kortege kørsel fra Bellahøj til Københavns Rådhusplads.

19:00-19:30: Fri træning fulgt af 5 minutters start-træning.

21:15-21:45: Fri træning fulgt af 5 minutters start-træning.

Lørdag d. 7. august:

08:15-08:30: Round 1 – Battle 1 – Pulje A

08:35-08:50: Round 1 – Battle 2 – Pulje A

10:20-10:35: Round 1 – Battle 1 – Pulje B

10:40-10:55: Round 1 – Battle 2 – Pulje B

13:05-13:17: Round 2 – Battle 1 – Pulje A

13:20-13:32: Round 2 – Battle 2 – Pulje A

13:35-13:47: Round 2 – Battle 3 – Pulje A

17:25-17:37: Round 2 – Battle 1 – Pulje B

17:40-17:52: Round 2 – Battle 2 – Pulje B

17:55-18:07: Round 2 – Battle 3 – Pulje B

Søndag d. 8. august:

08:30-08:50: Round 3 – Kvalifikation – Pulje A

09:45-10:05: Round 3 – Kvalifikation – Pulje B

12:25-12:45: Round 4 – Finale – Pulje A

15:30-15:50: Round 4 – Finale – Pulje B

TV-Plan:

Søndag d. 8. august:

14.30-16.00 - Discovery+

15:00-16:00 - 6'eren

Kommentator: Søren Clauding


Stillingen i ETCR mesterskabet for kørere >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for konstruktører >>>