PURE ETCR: Nu slippes kræfterne løs

2021 PURE ETCR i Vallelunga: Klar til start

Nu skal tusindvis af elektriske kræfter slippes løs

Søndag d. 20. juni går det løs. Da slippes tusindvis af elektriske kræfter løs på Vallelunga racerbanen i Italien i det, der uden sammenligning er verdens mest effektfulde elektriske standardvognsserie: PURE ETCR. 680 hestekræfter, 900 Nm og sprintrace i et helt nyt set-up. Og så kommer det hele til København først i august.

Den nye elektriske standardvognsklasse er blevet markedsført under navnet ”PURE ETCR”, men det kan formentlig allerede nu nedtones, for i 2022 opnår serien FIA-mesterskabsstatus og vil blive kendt som FIA eTouring Car World Cup. WTCR – verdensmesterskabet for standardvogne – blev skabt af Eurosport Event, et event-firma i Eurosport familien og dermed også en del af verdens største medievirksomhed, Discovery. Det er også Eurosport Event, der har grundlagt ETCR, hvilket sikrer en effektiv formidling fra samme øjeblik, det går løs.



Af Søren Clauding – 15. juni 2021

Læs mere om PURE ETCR hér >>>

Læs om lanceringen på Rådhuspladsen i København hér >>>


Corona skabte uro

Opstartsfasen har ikke været lige let, for Corona-pandemien sørgede for den fornødne uro, så man ikke kunne tilrettelægge forløbet helt så strømlinet, som man ellers ville have gjort. Ikke desto mindre formåede arrangørerne sidste efterår i oktober at gennemføre en storstilet præsentation – på Rådhuspladsen i København. Læs om lanceringen på Rådhuspladsen i København hér >>>.



ETCR skulle have været præsenteret allerede i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix i august, men den store Københavnerbegivenhed blev som bekendt aflyst. Nu er man klar igen, når CHGP med formentlig kun ganske minimale Corona-restriktioner finder sted 7.-8. august i år.

Da PURE ETCR blev præsenteret i København beskrev vi også setup’et nærmere (læs mere om PURE ETCR hér >>>). I mellemtiden er løbskalenderen blevet fastlagt, revideret og tilpasset den praktiske virkelighed, men et faktum er det, at Vallelunga er stedet, hvor det første løb finder sted.

To løb før København

Siden skulle der først i juli være kørt ETCR på Zolder racerbanen i Belgien i tilknytning til 24-timers løbet. Men de logistiske udfordringer indenfor rammerne af Corona-forholdsreglerne og de særlige forhold, som den nødvendige Energy-station kræver for på forsvarlig måde, at kunne skabe den nødvendige energi til de elektriske racerbiler, betød, at man aflyste ETCR-deltagelsen.



I stedet er Ungarn kommet til med to løb på Grand Prix racerbanen, Hungaroring. Løbene er planlagt til 21.-22. august og dermed bliver CHGP altså det tredje arrangement nogensinde i den innovative løbsserie.


ETCR racerbilerne har flere gange i løbet af foråret besøgt Vallelunga banen ifm. udviklingen af bilerne.


Corona-pandemien har givet vis begrænset tilslutningen til ETCR, der ellers vil være en logisk skueplads for elektrificerede bilvirksomheders sportslige ambitioner på samme måde som Formel E er det. Ikke desto mindre lægger man i Vallelunga ud med tre bilmærker med stærk fabriks-opbakning (og MG spøger fortsat i kulissen).


Hyundai

Hyundai har sammensat et team på i alt 4 kørere: den rutinerede brasilianer, Augusto Farfus, der så sent som i fjor vandt Intercontinental GT Challenge, og franskmanden Jean-Karl Vernay, som vandt World Touring Car Cup sidste år og har en omfattende karriere, som inkluderer en Le Mans klassesejr i 2013. Englænderen Tom Chilton, der i 2017 vandt WTCC Independents Trophy er også med hos Hyundai ligesom franskmanden John Filippi, der i fjor blev 2’er i den europæiske TCR-serie i en Hyundai i30 N TCR. I ETCR er bilen en Hyundai Veloster N ETCR.


Cupra

Hos Cupra finder man kendte racernavne som den svenske dobbelte DTM-mester og Rally Cross verdensmester, Mattias Ekström. Han deler team med spanske Jordi Gené, der har gjort sig å højt niveau i WTCC og GT-racing i over 20 år, samt Gené’s landsmand, Mikel Azcona, der blev 6’er hhv. 7’er i de sidste to års WTCC, en serie han også deltager i for Cupra i år. Racerbilen er døbt Cupra e-Racer (hvor svært kan det være…). Sidste mand på Cupra-holdet er Dániel Nagy fra Ungarn, som har nogle års erfaring i standardvognskørsel og aktuelt desuden kører for Cupra i den europæiske TCR serie.

Mattias Ekström og Jordi Genè kører Cupra's e-racer.


Romeo Ferraris

Alfa Romeo deltager ikke som fabriksteam, men lægger alligevel navn til den Alfa Romeo Giulia racer, som fire kørere skal køre i ETCR. Teamet er det legendariske og mere end 60 år gamle Romeo Ferraris, der i de senere år mest har gjort sig i TCR. Deres kørere er italieneren Luca Filippi, der i 2017-18 Formel E mesterskabet kørte for NIO, et team han fortsat er tilknyttet som reservekører. For Romero Ferraris deltager også Rodrigo Baptista fra Brasilien, der i fjor tog fem sejre i 15 løb i den amerikanske udgave af GT World Challenge, samt englænderen Oli Webb, som flere gange har deltaget i 24-timers Le Mans for ByKolles og i år er med i LMP2 klassen for ARC Bratislava. Med på holdet er også Stefano Colletti fra Monaco, der har en blandet karriere, hvor han både har kørt Formel 2, IndyCar og GT-racing. 


Løbene i Vallelunga kan følges LIVE på Eurosport 2, søndag d. 20. juni klokken 15-16:30. Kommentator er Formel E.dk’s redaktør, Søren Clauding.


Deltagerliste. ETCR:


3 - Tom Chilton (Hyundai Motorsport N, Hyundai Veloster N ETCR)

5 - Mattias Ekström (Zengő Motorsport CUPRA, CUPRA e-Racer ETCR)
6 - Oliver Webb (Romeo Ferraris & M1RA, Alfa Romeo Giulia ETCR)
8 - Augusto Farfus (Hyundai Motorsport N, Hyundai Veloster N ETCR)
13 - Rodrigo Baptista (Romeo Ferraris & M1RA, Alfa Romeo Giulia ETCR)
25 - Luca Filippi (Romeo Ferraris & M1RA, Alfa Romeo Giulia ETCR)
27 - John Filippi (Hyundai Motorsport N, Hyundai Veloster N ETCR)
28 - Jordi Gené (Zengő Motorsport CUPRA, CUPRA e-Racer ETCR)
69 - Jean-Karl Vernay (Hyundai Motorsport N, Hyundai Veloster N ETCR)
88 - Stefano Coletti (Romeo Ferraris & M1RA, Alfa Romeo Giulia ETCR)
96 - Mikel Azcona (Zengő Motorsport CUPRA, CUPRA e-Racer ETCR)
99 - Dániel Nagy (Zengő Motorsport CUPRA, CUPRA e-Racer ETCR)


Goodyear skal sikre at racerbilernes 680 hestekræfter kan overføres sikkert til asfalten.