2021 PURE ETCR: Vallelunga 1. afdeling

PURE ETCR premieren: Dramatik og godt race i nyt og spændende set-up

Det var Zengo Motorsport Cupra, der kom bedst gennem det første elektriske standardvognsløb på højt plan nogensinde, da spanieren Mikel Azcona scorede flest points og dermed blev kåret som ”Kongen af Vallelunga” i seriens premiereweekend. På 2. pladsen kom den rutinerede franskmand og Hyundai kører, Jean-Karl Vernay, der ikke mindst scorede sejren i den ene af de to finaler.

Topfoto: Spanieren Mikel Azcona vandt samtlige "Battles" og blev kåret til Weekendens Konge af Vallelunga.

Af Søren Clauding – 20. juni 2021


 


Det oprindelige løbskoncept er blevet modificeret i tiden op til premieren på den italienske racerbane nord for Rom. Med tre deltagende teams og seks biler til rådighed skulle afviklingen tilpasses mulighederne, og med inspiration fra fodboldens verden, hvor spillende hold også sættes sammen ved hjælp af lodtrækning, fordelte man de 12 kørere i to puljer eller to grupper om man vil. De seks kørere i hver pulje dystede siden indbyrdes mod hinanden weekenden igennem og den endelige sejrherre blev den kører i de to puljer, der havde opnået flest points.


Der starter seks biler i hver Superfinale.


Kamp mellem team-kolleger

Allerede under lørdagens indledende runder viste det sig hurtigt, at kampen ville kunne komme til at stå mellem de to team-kolleger, svenske Mathias Ekström og spanske Mikel Azcona. De deler bil og deltog derfor i hver deres pulje og vandt de indledende runder, og dermed var der pointlighed forud for hver deres alt afgørende Super-finalerunde, hvor samtlige seks deltagere i puljen dystede over 7 omgangen på den 3,2 kilometer lange version af Vallelunga racerbanen.


Mikel Azcona kørte sin Cupra til sejr i alle sine Battles.


Mikel Azcona lagde ud med at tage sejren i A-puljen, efter at være startet bagest, fordi han var spundet af banen under tidskørslen under søndagens kvalifikationsrunde. Men avancerede over løbets 7 omgange men fik også meget hjælp af konkurrenternes problemer undervejs. Tilsvarende skulle Mathias  Ekström være startet fra pole i sin pulje B. Men teamet havde brudt reglementet og arbejdet på Ekströms bil i den såkaldte parc-fermé periode og derfor blev svenskerens kvalifikationstid annulleret og han skulle også starte bagest i Superfinalen.

Havde Ekström vundet Superfinalen ville han have stået a-points med Azcona, men med spanierens sejr i Pulje A ville han alligevel være blevet ”Konge af Vallelunga”, fordi det ved points-lighed hele vejen gennem er kvalifikationstiden forud for Superfinalen, der afgør udfaldet.


Jean Karl Vernay kom også sejrrig gennem weekenden men scorede sammenlagt færre points og måtte "nøjes" med 2. pladsen i sin Hyundai-racer.


Ekström gjorde sit bedste og avancerede fem pladser, men i denne pulje var der ingen der udgik og Hyundais Jean-Karl Vernay holdt stand, så svenskeren måtte affinde sig med 2. pladsen i Superfinalen og dermed også 3. pladsen totalt.

Kræfterne bed fra sig

Med 12 deltagere fordelt på skift mellem 6 biler kunne det lyde som en lidt tam forestilling. Men tværtimod, for der blev gået til den, og med op til 680 hestekræfter og et drejningsmoment på 900 Nm, som gør standardvognene ligeså hurtige som Formel E racerbilerne målt på accelerationstider, var der reelt tale om race på højt niveau.

Udfordringen med til stadighed at sikre, at der var strøm nok på 62 kWh batterierne, stillede krav til de deltagende teams, som ikke desto mindre varetog opgaven med stor præcision og høj grad af sikkerhed – batterierne er som bekendt på 800 Volt.


Også de til PURE ETCR udviklede helårs dæk fra Goodyear stod distancen helt uproblematisk. Kun skulle kørerne iblandt lige indse, at vejgrebet i kombination med de mange kræfter stillede store krav til dem som kørere. Det var en udfordring i sig selv i det baghjulstrukne racerbiler.


Kommer til København i august

Næste løb i den Corona reviderede løbskalender finder sted på Motorland Aragón racerbanen i Spanien d. 10.-11. juli og siden går det løs i forbindelse med Copenhagen Historic Grand Prix d. 7-8. august. Arrangørerne er stillet tilskuer-forhold i udsigt som tilnærmelsesvis svarer til det, vi har været vandt til på Bellahøj Park. Efter CHGP køres der også ETCR i Ungarn d. 21.-22. august og finalen finder sted i Sydkorea på Inje Speedium d. 16.-17. oktober.


To kørere deles om én bil, så der er gang i pit-arbejdet weekenden igennem.


Sidst men ikke mindst, fordi løbs formatet er revideret og tilpasset den aktuelle virkelighed og dermed adskiller sig fra, hvad vi tidligere har beskrevet på Formel E.dk, skal det også beskrives:

Løbsformat, generelt:

Fredag i en løbsweekend:

2 gange fri træning.

Kørerne er fordelt på de seks biler i de respektive teams:

Hyundai:

Augusto Farfus/Jean-Karl Vernay

John Filippi/Tom Chilton

Cupra:

Jordi Gené/Daniel Nagy

Mathias Ekström/Mikel Azcona

Romeo Ferraris:

Luca Filippi/Stefano Coletti

Oli Webb/Rodrigo Baptista

 

Lodtrækning og fordeling af de 12 kørere i to puljer med hensyn taget til de teams, kørerne tilhører.

 

Lørdag i en løbsweekend:

Runde 1: Der køres to løb i hver pulje med tre kørere i hver. Hver bil har 300 kW til rådighed med et Power-up boost på ekstra 200 kW mellem 20 og 60 sekunder. Power-up kan benyttes til overhaling og er ikke til rådighed for den førende bil. Der uddelers points efter skalaen 15-10-4.

 

Runde 2: Der køres tre løb i hver pulje med to biler i hvert: Vinderne i Runde 1 (i hver pulje) møder hinanden, 2. pladsen møder 2. pladsen, man disponerer over 450 kW og intet Power-up. Der uddeles points efter skalaen: 12-6.

 

Søndag i en løbsweekend:

Runde 3: Der køres kvalifikation i hver pulje til fjerde runde, som er Superfinalen. Det handler om startpositioner og fordel ved pointlighed, når slut-regnskabet gøres op. Der uddeles ikke points i Runde 3.

 

Super-finalen: Alle seks deltagere i hver pulje kører mod hinanden. Løbet varer op til 20 minutter og motoreffekten er 300 kW med Power-up mulighed, der øger totaleffekten til 500 kW (680 hk). Der uddeles points efter skalaen 50-42-35-27-20-15.

 

Weekendens Dronning eller Konge er den kører, der sammenlagt har opnået flest points.

 

Mesterskabet:

Pointene tæller også med i mesterskabet, hvor den, der har scoret flest points i sæsonens løb er årets ETCR-mester.


Resultatet af PURE ETCR i Vallelunga og dermed også stillingen i mesterskabet er:

  1. Mikel Azcona, Cupra Leon E-racer, 77 pts.
  2. Jean-Karl Vernay, Hyundai Veloster N ETCR, 72 pts.
  3. Mathias Ekström, Cupra Leon E-racer, 69 pts.
  4. Jordi Gené, Cupra Leon E-racer, 58 pts.
  5. Luca Filippa, Romeo Ferraris Giulia ETCR, 56 pts.
  6. Rodrigo Baptista, Romeo Ferraris Giulia ETCR, 43 pts.
  7. John Filippi, Hyundai Veloster N ETCR, 37 pts.
  8. Oli Webb, Romeo Ferraris Giulia ETCR, 36 pts.
  9. Daniel Nagy, Cupra Leon E-racer, 31 pts.
  10. Stefano Coletti, Romeo Ferraris Giulia ETCR, 22 pts