2021 PURE ETCR: Aragon 2. afdeling

Svenske Mathias Ekström vinder i Spanien og fører mesterskabet

I weekendens 2. afdeling af det helt nye mesterskab for elektriske standardvogne, PURE ETCR, tog svenske Mathias Ekström sejren og fører nu også mesterskabet inden ETCR får Danmarkspremiere ved Copenhagen Historic Grand Prix først i august.

Mathias Ekström deler bil med team-kollegaen i Zengo Motorsport X Cupra-teamet, Mikel Azcona som førte mesterskabet inden turen gik til hans hjemland, Spanien. Det var således dobbelt nedtur for Azcona at han på hjemmebane mistede et resultat i hans A-Pulje finalerunde og samtidig mesterskabsføringen.


Topfoto: Mathias Ekström fører Superfinalen foran Jean-Karl Vernay, han vandt den, scorede maksimum points og blev kåret til Weekendens Konge af Aragon.

Af Søren Clauding – 11. juli 2021


 


Azcona og Farfus dystede intenst i A-Pulje Superfinalen og Farfus satte et angreb ind på den førende Cupra, men der var ikke plads til dem begge, Farfus holdt sin linje, Azcona endte i gruset og derfra var der ingen vej tilbage. Resultatet af Finalen i A-puljen blev sejr til Farfus foran Rodrigo Baptista i Romeo Ferraris Giulia med den spanske multikunstner udi motorsport, erfarne Jordi Gené på 3. pladsen.


Farfus i Hyundai fører A-finalen foran Azcona i Cupra.


Ekström vandt overlegent

I Super-finalen i B-puljen – i ETCR er de to puljer ligestillede, så A rangerer altså ikke højere end B – havde Mathias Ekström kvalificeret sig til 3. startposition. Men i det 7 omgange lange finalerace på 2,6 kilometer versionen af det moderne baneanlæg, Motorland Aragon 200 km vest for Barcelona, var Ekström hurtigt oppe på 1.pladsen og han gav aldrig siden føringen fra sig.


Ekström fører foran Vernay.


Cupra-køreren opbyggede undervejs et forspring på 3 sekunder til Hyundais Jean-Karl Vernay, der desuden deltager i WTCR (hvor han i øvrigt fører VM i sin Hyundai), som samme dag også blev afviklet på Aragon banen. Vernay måtte nøjes med 2. pladsen i finalen i den elektriske serie og placeringen rakte sammen med weekendens øvrige ETCR resultater til en sammenlagt 4. plads.

Sammenlagt blev Farfus nemlig placeret som 2’er med Baptista som 3’er. Men i mesterskabet ligger Vernay på 2. pladsen, 22 points efter Ekström og 15 points foran Gené. I mesterskabet er Azcona faldet ned på 5. pladsen. Tilsvarende fører Cupra konstruktør-mesterskabet foran Hyundai og Romeo Ferraris.


Ekström fører mesterskabet inden turen går til København.


ETCR i Aragon var det første forsøg på at afvikle det meget anderledes løbs set-up parallelt med WTCR og det gik over al forventning. Man begyndte med de indledende battles allerede fredag og spredte de øvrige battles ud over lørdag og søndag, så tidtagningen inden de to Super-finaler blev kørt allerede lørdag aften.

Godt for Copenhagen Historic Grand Prix

Det var interessant at opleve, hvordan det i praksis kunne lade sig gøre, ikke mindst med Copenhagen Historic Grand Prix som den næste store udfordring for ETCR. I København køres CHGP d. 7.-8. august formentlig med fuld publikums kapacitet, og hér skal den elektriske serie passes sammen med de mange andre løb og aktiviteter under Danmarks største motorsportsarrangement.

Det er desuden første gang ETCR skal køres på en bybane. Det er en stor opgave også for arrangørerne at sikre, at det kan foregå under betryggende forhold med racerbiler, der præsterer op til 680 hestekræfter.

I øvrigt er det tekniske set-up af bilerne efter de første løb i Vallelunge i juni i år blevet tilrettet, så man nu som basis i hvert battle (undtagen tidskørsler forud for de to finalerunder hvor man konstant disponerer over op til 500 kW) har 300 kW til rådighed og siden kan supplere med 200 kW i 40 sekunder i hvert battle. Det viste sig, at netop brugen af den kolossale effekt skabte ekstra spænding i alle løb og det fungerede også meget fint i Aragon.


Resultat Superfinale A >>>

Resultat Superfinale B >>>

Weekend resultat sammenlagt >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for kørere >>>

Stillingen i ETCR mesterskabet for konstruktører >>>