IAA 2019: En skygge af sig selv

Efterårets store europæiske biludstilling fandt (i skrivende stund: finder) i år sted i Frankfurt. Men spørgsmålet er, hvor længe ”Internationale Automobil-Ausstellung” vil fortsætte, for der var flere tendenser at spore i den tyske storby, og den allermest påfaldende var manglen på deltagende bilproducenter. Tysk bilindustri var naturligvis på plads, men ikke-tyske bilmærker var kun repræsenteret i beskedent omfang. Derpå var elektrisk mobilitet ikke overraskende et alt overskyggende emne.

Elektrisk mobilitet er i IAA sammenhæng ensbetydende med elektrificerede biler. For endnu er der ikke så meget andet end spæde forsøg på, at integrere miljø-optimeret mobilitet i bred forstand. Biler er stadig omdrejningspunktet. Men indrømmet, IAA er, som navnet klart og tydeligt indikerer, en biludstilling, så selvfølgelig er der fokus på biler.


Top foto: Der var stor interesse for Hondas avancerede elektriske bybil, der lander på markedet næste år.

Af Søren Clauding - september 2019

Læs også: IAA 2019: Tysk bilindustri på hjemmebane


Elbiler på og udenfor IAA
Ingen bilfabrik var på IAA mødt op uden elektrificerede biler. Selv de, der ikke var mødt op, men alligevel benyttede den særlig fokus, der i udstillingsperioden var og er på biler, havde elbiler som omdrejningspunkt. Præcis udenfor hovedindgangen til det kæmpemæssige udstillingskompleks inviterede KIA (uden ekstra udgift til husleje) indenfor på sit europæiske hovedkvarter, der ligger direkte op til messeområdet, og hér kunne man bl.a. se den nye KIA XCeed i plug-in hybrid version.


KIA's danske direktør, Rasmus Aagaard slår armene ud og byder velkommen indenfor. Lige udenfor det store messecenter, hvor IAA finder sted, ligger KIA's europæiske hovedkvarter. Hvorfor betale dyre penge for en udstillingsstand, når man i forvejen betaler husleje i dyre domme. Det er da sund fornuft... Bilen er den nye plug-in hybrid udgave af KIA XCeed.


Længere mod syd satte Renault på Sardinien fornyet gang sin elektriske offensiv med en fornyet og 3. generation af Europas mest solgte elbil, Renault Zoe. Man påbegyndte de første internationale testkørsler præcis på åbningsdagen for IAA, men Renault benyttede dog anledningen i Frankfurt til at præsentere den nye Captur, dels på en sent arrangeret pressekonference, dels på en simpel stand på den åbne del af messeområdet. Omkostnings-reduktion var en anden klar tendens på årets IAA, også for dem, der havde valgt at deltage. Læs om vores første test af den nye Renault Zoe hér >>>

Små biler er fortsat miljørigtige
Hvor KIA valgte at afholde IAA i eget regi lige op til messeområdet, ligger søstermærket Hyundais europæiske domicil i den anden ende af Frankfurt. Så de var rykket indenfor på messen, bl.a. for at præsentere deres vifte af elektrificerede modeller, inklusive en iøjefaldende konceptbil, Hyundai 45 EV, og ikke mindst, eller rettere netop mindst, den nye lille Hyundai i10, der trods beskedne ydermål er mere rummelig end forgængeren. Dejligt, at praktikken i den aktuelle verden også har lidt at skulle have sagt. Og glem ikke, at en lille bil typisk kører længere på literen end et stort hybridkøretøj…


Hyundai 45 EV.


Alt imens den tyske presse, som er yderst afgørende for de nationale bilproducenters eksistens-klima, langt hen ad vejen er af den opfattelse, at de mange tyske elbiler ligeså meget handler om at købe aflad for tidligere tiders ikke alt for reelle tilgang til miljørigtig bilproduktion (fordi den samlede miljøbelastning ved produktion af store elbiler ikke er så ubetydelig endda) præsenterede Honda deres nye kompakte bybil, Honda e, som kommer på markedet næste år.

Perfekt til byen
Honda var den eneste japanske repræsentant på IAA og det signal om miljørigtig mobilitet i bred forstand, man præsenterede i Frankfurt, er slet ikke dumt. Honda e udmærker nemlig sig netop ved, IKKE at indeholde et kæmpebatteri, som sikrer stor rækkevidde, men også tærer uforholdsmæssigt på bl.a. verdens litium reserver.
I Honda e har man lagt et 35,5 kWh batteri og en 150-hestes elmotor, som sikrer en officiel rækkevidde på 220 WLTP-kilometer. Og så byder den på utallige avancerede designløsninger inde som ude.

Ford Puma hybrid
Ford havde reduceret deres udstillingsareal betydeligt og udstillede deres portefølje af elektrificerede biler, herunder den helt nye Ford Puma, der lander på det danske marked sidst i 2019/begyndelsen af 2020.


Ford Puma EcoBooste Hybrid


Ny Defender – også som hybrid
Blandt “importmærkerne” tiltrak især Land Rover sig stor opmærksomhed med den nye Land Rover Defender (billedet til højre), der skal løfte den tunge arv efter den bil, som i et halvt århundrede har været synonym med de britiske terrænbiler. Også den tilslutter sig den elektriske trend og vil engang i 2020 dukke op som hybrid. Det giver god mening derude i den natur, som den mestrer at køre i.

Land Rover Defender.