BMW iNEXT bliver til virkelighed

I efteråret 2018 viste BMW for første gang studiemodellen "iNEXT". Siden blev den til en prototype, og én bliver til flere, for nu begynder man produktionen af flere prototyper, som skal bruges til en række formål, før serieproduktionen af den helelektriske BMW iNEXT begynder i 2021.

Der skal produceres helt op til 100 prototyper af BMW iNEXT, før serieproduktionen igangsættes. Mange af dem bliver brugt til test og tilrettelægning af selve produktionen. Fx skal systemer og maskiner programmeres og kalibreres til at blive så nøjagtige, at de kan operere med detaljer helt ned til 100 mikrometer, hvilket svarer til bredden af et hårstrå. BMW Group har også etableret en afdeling, som udelukkende arbejder med avanceret 3D-printning af nye enheder.


Af Søren Clauding - august 2019


Når serieproduktionen af BMW iNEXT påbegyndes i 2021, vil den dele produktionslinje med både plug-in-hybrider og biler med forbrændingsmotor. Dette giver fuld fleksibilitet i produktionskapaciteten.

BMW iNEXT studiemodellen var 5,055 meter lang,1,69 meter høj og 2,06 meter bred. Prototypen har stort set samme dimensioner og er dermed lidt større end den helt nye BMW X5.

BMW iNEXT er en såkaldt ”Niveau 3” bil, hvad angår selvstyrende egenskaber, og den får en elektrisk rækkevidde på 600 km efter den nye WLTP-standard. Rattet vil være anderledes end man er vant til i form af et polygonalt design – flad på top og bund og med runde sider som man ofte ser det i racerbiler og fly. Formen på rattet skyldes bl.a., at det visuelt er lettere at skifte fra autonom til vanlig aktiv kørsel, fordi man umiddelbart kan se styringsgraden på rattet under den autonome kørsel.



25 elektrificerede modeller fra BMW Group i 2023

BMW iNEXT er dog ikke den eneste af BMW’s kommende nye elektrificerede modeller. Allerede i 2023 – dvs. to år tidligere end oprindeligt planlagt - vil BMW Group tilbyde 25 elektrificerede modeller. Frem til 2025, forventes salget af BMW’s elektrificerede køretøjer at stige med cirka 30 procent hvert år.

Produktionen af de helelektriske BMW og MINI modeller finder i øvrigt sted flere steder i verden. Dels på fabrikken i Leipzig i Tyskland, hvor der allerede er fremstillet flere end 150.000 BMW i3. Og i slutningen af året påbegynder man produktionen af den første helelektriske MINI på fabrikken i Oxford i England. I 2020 starter produktionen af BMW iX3 i Shenyang i Kina, og i 2021 sætter man gang i serieproduktionen af BMW i4 i München i Tyskland samt det nye flagskib, kan man godt kaldet det, altså BMW iNEXT i Dingolfing i Tyskland.