Om ikke før var det i år særdeles tydeligt, at efterårets store bilshow, IAA i Frankfurt, er en tysk bilmesse, hvor det er tysk bilindustri, der stjæler billedet. Sådan var det ikke tilbage i tiden, hvor der var bred tilslutning og deltagelse fra verdens globale bilindustri.
I år fravalgte verdens største bilmærke, Toyota, sin deltagelse, det samme gjorde Nissan, PSA gruppen (på nær Opel), FCA (dvs. Fiat, Jeep, Alfa Romeo m.fl.), Volvo, KIA, Mazda, Mitsubishi, til dels Renault, Suzuki, Subaru og mange flere. Og de fleste af de, der var på show, havde reduceret deres tilstedeværelse væsentligt.
Top foto: BMW præsenterede Concept 4, som et bud på næste generation af 4-serie Coupé og som formentlig også vil være klar til elektrisk strøm.
Af Søren Clauding - september 2019
Læs også: IAA 2019: En skygge af sig selv
Selv Mercedes og BMW havde neddroslet deres engagement. Ikke fordi de manglede noget at præsentere, men måske fordi de pompøse omgivelser er under stadig kritik fra ikke mindst den tyske presse, der, repræsenterende befolkningen, er af den opfattelse, at man måske heller burde bruge ressourcerne på at sætte handling bag ordene om at gøre mobilitet miljørigtig. Det havde begge de nævnte bilgiganter forstået, og det blev deres produkter ikke mindre interessante af.
BMW sælger flest elbiler
BMW præsenterede fornuftigt nok deres elektrificerede udgave af MINI – MINI Cooper SE med et beskedent batteri på 32,6 kWh der rækker til 232 kilometer iflg WLTP. Fabrikken topper i øvrigt salgslisterne i Tyskland som den producent, der sælger flest elektrificerede biler og det underbyggede man på IAA med en stribe af slagsen. Målet er i 2025 at have mindst 25 elektrificerede biler på programmet.
Mini Electric
Trækplastre var BMW Concept 4, som er et bud på næste generation af BMW 4-serie Coupé og som formentlig også vil være klar til elektrisk strøm, BMW i Hydrogen NEXT, der er udviklet i samarbejde med Toyota (som man har samarbejdet med siden 2013) og BMW Vision M NEXT, som er en hybridbil bl.a. med elmotorer både for og bag.
Mercedes Formel E og Vestas
Mercedes satte direkte fokus på bæredygtighed ved bl.a. for første gang at præsentere det ultimative luksuskøretøj, Mercedes-Benz VISION EQS, og så benyttede man også anledningen til at fremvise sit nye Formel E team. Mercedes debuterer jo i Formel E i november og det var da også første gang, at det nye sponsorsamarbejde med den danske vindmølleproducent Vestas blev synliggjort for offentligheden.
Den ultimative luksusbil baseret på Mercedes' elektriske EQ filosofi.
Vestas er første danske sponsor i Formel E - en længerevarende kontrakt er indgået med Mercedes, der debuterer i Formel E i november 2019
Elektrisk Opel Corsa
Opel var der også, men på en ganske beskeden stand, med særlig fokus på den elektriske udgave af den helt nye Opel Corsa, men Peugeot, DS og Citroën så man som nævnt ikke skyggen af på IAA. Læs iøvrigt vores reportage fra verdenspremieren på den nye Opel Corsa >>>
Opel Corsa er klar i en fuld elektrisk rally-udgave, som skal fortsætte det lange motorsports samarbejde, Opel har med den tyske bilklub, ADAC.
VW Gruppens mange gnister
Porsche er også gået elektrisk med en eldrevet sportsvogn, Porsche Taycan. Taycan er den første serieproducerede bil, som kommer med en systemspænding på 800 V i stedet for 400 V, som er normalt for elbiler. På godt 5 minutter kan man med jævnstrøm i lynopladningsnettet lade op med energi til op til 100 km rækkevidde. Den samlede kapacitet for performance-batteriet ”Plus” udgør 93,4 kWh. Og naturligvis præsenterede Porsche også deres Formel E racerbil, som de debuterer med til november.
Porsche Taycan er 100 pct elektrisk. Det er deres nye Formel E racerbil også.
Hos Volkswagen havde man verdenspremiere på elbilen ID.3 og hér kan man som kunde selv vælge hvor stort et batteri, man vil have, ligesom tilfældet i princippet er for Nissan LEAF. Det mindste er på 45 kWh, som giver en rækkevidde på 330 kilometer, mellemstørrelsen er på 58 kWh og giver 420 km, og det største batteri er på 77 kWh/550 km.
VW-gruppen og SEAT’s sportsmærke, Cupra, fremviste en konceptbil på el: to elmotorer på 306 hk i alt og en rækkevidde på 450 km. Den er døbt Tavascan og er en SUV-Coupé med et 77 kWh litium-ion batteri.
Cupra Tavascan.
Audi havde ikke mindst fokus på de to verdenspremierer: Audi AI:TRAIL og Audi RS 7 Sportback. Sidstnævnte er seneste skud på stammen af højtydende biler og førstnævnte er den senest tilkomne blandt Audis konceptbiler med elektriske drivliner.