På totalmarkedet for biler i Danmark er det stort set status quo for koreanske KIA. Men KIA er klart nr. 1, når det gælder plugin hybridbiler.
Der blev i 2018 indregistreret ikke færre end 1.113 eksemplarer af KIA Niro PHEV, hvilket var mere end dobbelt så mange, som Volkswagen kunne mønstre af deres Golf GTE, og tre gange så mange som søstermodellen Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid.
Af Søren Clauding - 4. januar 2019. Top foto: KIA Niro PHEV.
Også den store mellemklassebil KIA Optima solgte så godt, at den endte med at blive nr. 4 på listen, mens Toyota Prius blev den bedst sælgende af de luksuøse opladnings-hybrider.
Grunden til den store succes for Plug-In-Hybrid-Vehicles på det danske marked er i særdeleshed, at opladnings-hybrider opnår afgiftsfordele, som almindelige hybridbiler ikke kan få. Det har for KIA’s vedkommende betydet, at PHEV-versionerne af Niro og Optima har kunnet sælges til samme priser som konventionelle hybridbiler, hvilket man i øvrigt ikke har kunnet gøre i andre lande, hvor afgiftsbegunstigelsen ikke eksisterer.
KIA Optima PHEV.
Toyota Prius Plug-in.
KIA og søstermærket Hyundai har også været tidligt ude og fra begyndelsen af langt fremme i elektrificerings-processen – og de var først med en regulær multi-drivline konstruktion, hvor en bilmodel – altså Niro – kunne leveres med en konventionel drivline baseret på forbrændingsmotorteknologi alene, eller en konventionel hybrid drivline, eller en opladnings-hybrid løsning. Og til marts i år kommer man så med den fuldt elektriske version, E-Niro, med 64 kWh batteri. En bil, der hvad angår den elektriske drivline, i det store hele er identisk med Hyundai Kona electric.
Niro kører længere end Kona
Der er dog en bemærkelsesværdig forskel. I første omgang blev rækkevidden for en Hyundai Kona electric med det store batteri opgjort til 482 kilometer. KIA E-Niro kan køre 455 km, MEN det viste sig, at i forbindelse med fastlæggelsen af tallet for rækkevidde iht. de nye WLTP normer, var der blevet begået en fejl, så Hyundai-tallet, efter at fejlen var blevet rettet, blev reduceret til 449 km.
Hyudai Kona electric.
Overraskende nok, for Kona er 18 cm kortere end Niro. Men ikke uvæsentligt, fordi Kona electric har trukket store overskrifter især pga. den store rækkevidde. Det bliver spændende, hvilken af de to søsterbiler, kunderne vil vælge, når E-Niro lander på markedet engang i marts måned.
Set i sammenhæng med bilernes køreegenskaber, bliver det også interessant at opleve, hvordan en E-Niro kører i sammenligning med Kona electric og for den sags skyld også den nye Tesla Model 3, der størrelsesmæssigt ikke er så meget forskellig fra de to koreanere.
Antal indregistreringer, Plug-in hybrid biler, i 2018:
KIA Niro: 1113 stk.
VW Golf GTE: 528 stk.
Hyundai Ioniq Plug-in: 363 stk.
KIA Optima PHEV: 335 stk.
Toyota Prius Plug-in: 207 stk.
Volvo XC60 Twin Engine: 133 stk.
VW Passat GTW: 129 stk.
Mercedes-Benz GLC e-Hybrid: 92 stk.
Volvo V90 Twin Engine: 37 stk.
Volvo XC90 Twin Engine: 37 stk.