KIA Niro 1,6 GDI PHEV Advance - Biltest


Biltest: KIA Niro 1,6 GDI PHEV Advance

Grunden til KIAs plug-in succes hedder Niro


Af Søren Clauding – april 2018


KIA er ikke Danmarks mest købte bilmærke, om end de hænger meget godt på. Men når det kommer til de såkaldte plug-in hybrider, også kaldet opladningshybrider, er KIA førende på markedet – foran eksempelvis de også populære VW Golf GTE. Det skyldes måske viften af opladningsalternativer, men én model står for størstedelen af succesen: Niro PHEV.

PHEV betyder i al sin enkelhed Plug-in Hybrid Electrical Vehicle. Det sidste er værd at understrege, for KIA gør dermed en opladningshybrid til en elbil. Det er den jo i princippet også: Man kan lade den fra en stikkontakt, en ladeboks eller en ladestander som alle andre elbiler, men man er ikke prisgivet, hvis man løber tør for strøm, for bilen er foruden den kraftfulde 60 hestes 170 Nm elmotor også udrustet med en 105 hestes benzinmotor uden turbolader.



Langt på strømmen

Det betyder i praksis, at man kan køre over 50 kilometer på en opladning, hvis man vælger at køre på strøm alene. Vælger man hybridindstillingen er det motorstyringssystemet, der afgør, hvilke kræfter der aktuelt benyttes. Den bibeholder i det store hele den medbragte strøm, og er som en konventionel hybridbil som fx KIAs egen Niro HEV (læs vores prøvekørsel af Niro HEV hér >>>) i stand til at regenerere energi ved deceleration.

I direkte sammenligning med HEV versionen har vi i Danmark den besynderlige situation, at de to modeller er prissat ens – selvom HEV er en enklere og billigere konstruktion med et væsentlig mindre batteri. Den ER også billigere fra fabrikken, men de usædvanlige danske afgiftsregler giver PHEV så megen afgiftsrabat, fordi den i øvrigt fornuftigt nok behandles som en elbil, at listeprisen bliver den samme. Hos KIA i Danmark arbejder man på, at opnå lavere købspris fra fabrikken, men dertil er man ikke nået endnu.



Er PHEV det oplagte valg?

Skal man så ikke blot anskaffe en PHEV, fordi det alt andet lige gør det muligt at køre på elektricitet alene og dermed have fordel af den lavere kilometerpris, når man kører elektrisk (og også have mulighed for at skåne miljøet, ikke at forglemme)? Svaret er ikke entydigt, for man skal have let tilgang til billig opladning, hvis det skal fungere i praksis.



Men man giver også afkald på 103 liter bagageplads plus den plads, ladekablerne optager, hvis man kører PHEV, og man har et 84 kg tungere batteri, som naturligt giver en lidt tung følelse, når man kører. På den anden side skyder den lave placering bagtil i bilen tyngdepunktet nedad og bagud og det giver PHEV en marginalt mere dynamisk vejbeliggenhed. Køredynamikken understøttes af accelerationstallet, som, når elmotoren hjælper til, i PHEV er 0,7 sekund bedre og topfarten 10 km/t højere.



Frem med kuglerammen

Det officielle forbrugstal for plug-in hybriden er 76,9 km/l. Men glem det tal, for det er i højere grad end forbrugstallet i en bil med konventionel forbrændingsmotor afhængig af kørselsmønster, så dér skal man selv i gang med kuglerammen. Man kan også se vores overslagsberegning i fakta-boksen her på siden.

Prisen for Advance udgaven af Niro PHEV er 309.000 kroner og alt andet lige er de penge givet godt ud. Der følger oceaner af både luksuøst og anvendeligt udstyr med i prisen samt KIAs unikke 7 års garanti, og det gør en KIA Niro til et godt bilkøb, uanset drivline.



Udstyrslisten

Udstyrslisten inkluderer bl.a. 7” touchscreen med bakkamera, navigation og TomTom live update, 2-zone klimaanlæg, Fuld LED forlygter (som forvandler nat til dag), elvarme på både for- og bagsæde, læderrat med varme, el-ruder for og bag, vognbaneassistent, adaptiv cruisecontrol og herunder også automatisk nødbremse.

Der er masser af kabineplads både for og bag – og egentlig er 325 liter bagageplads i PHEV også udmærket i en bil, der trods alt kun er 4,35 meter lang.



Kører godt

Sidst, men ikke mindst, skal det fastslås, at Niro en spændende bil at køre med gode stabile egenskaber i enhver forstand. Den har multilink baghjulsophæng, og det har stor indflydelse på styringen. Dertil kommer den komfort, der er forbundet med meget lydløs kørsel, især når det alene er el-motoren, der står for fremdriften, den blide igangsætning og det overbevisende drejningsmoment, som fører tankerne over på en konventionel turbomotor.

Automatgear er en del af drivlinen og det har sin egen andel i den gode komfortoplevelse. Desuden må KIA Niro PHEV trække en anhænger på 1300 kg.



Model:

KIA Niro 1,6 GDI PHEV Advance

Listepris:

Kr. 308.979

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Synkron vekselstrømmotor: 60,5 hk/1798-2500 omdr./min, 170 Nm/0-1798 omdr./min. System: 141 hk, 265 Nm/1000-2400 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,8 sek./ 172 km/t/ 76,9 km/l / 29 g/km

Brændstof økonomi beregning ud fra vores erfaring i testperioden ved blandet kørsel iflg. bilens on-board computer:

Benzin alene: ca. 22 km/l

Ved benzinpris på kr. 10,90/l: kr. 0,495/liter.

 

Elektricitet alene: ca. 50 km/7 kWh.

Ved elpris på kr. 2,25/kWh: Kr. 0,315/liter.

Længde:

4,36 m

Bagagerum:

324 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESP. 16” alufælge. Fuld LED forlygter. Tågeforlygter. 7 airbags. Fjernbetjent centrallås. Adaptiv fartpilot med automatisk nødbremse. Vognbaneassistent. 2-zone klimaanlæg. Foldbare el-justerbare sidespejle m. varme. Multijusterbart læderrat med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme for og bag. Isofix. 7” touch screen. Regnsensorer. 7 års garanti.

Link til importøren