BMW X5 xDrive 50e - Biltest

Biltest: BMW X5 xDrive 50e M Sport PHEV

Måske verdens bedste SUV – lige nu

Det ligger undertegnede fjernt, at omtale noget som ”verdens bedste” eller ”verdens dårligste” eller formidle andre lignende ekstreme vurderinger. Måske er det grunden til det indføjede “måske” i overskriften. Men et faktum er det, at køreoplevelsen i xDrive 50e M Sport versionen af BMW X5 er noget nær det bedste, jeg til dato har prøvet i mange år, altså blandt SUV'er.

BMW i5 M60 xDrive - Biltest

Sne og is test: BMW i5 M60 xDrive (og M340i xDrive)

Årets Bil på glatis

I 2023 var 53 procent af de BMW’er, der blev indregistreret på danske nummerplader, fuldt elektriske. De attraktive danske afgiftsregler har givetvis gjort deres for at få de mange tyske premiumbiler ud at køre herhjemme. Og de gør det da også godt dernede i vort naboland mod syd. BMW i5 blev af Danske Motorjournalister kåret til Årets Bil i Danmark 2024. Men hvordan er Årets Bil, hvis den populært sagt kommer lidt på glatis.

BMW X1 xDrive30e - Biltest

Biltest: BMW X1 xDrive30e M Sport Plus

Dynamisk og harmonisk kompakt SUV

BMW har en udstråling, som er direkte relateret til dens design. Men mere end noget andet forventes en køredynamik, som bringer den i særklasse. Det sidste er ingen let opgave at løse, når man også har sat sig for at kombinere “ICE” drift med el-drift, for det vejer. Rigtig meget, faktisk. Ikke desto mindre er det lykkedes glimrende i den seneste generation af den kompakt til mellemstore X1 SUV.

BMW iX xDrive40 - Biltest

Biltest: BMW iX xDrive40

Gigant pc med fokus på køreegenskaber

BMW iX er den første dedikerede elbil fra BMW. Det oplever man bl.a. gennem den meget alsidige udnyttelse af de mange muligheder, moderne personlige computere byder på. Men heldigvis er det samlet omkring det uomtvistelige faktum, at en BMW først og fremmest er en bil. Derfor er overskriften som den er.

BMW i4 eDrive40 - Biltest

Køreglad elbil – også om vinteren

El-biler har generelt to store handikaps: Den store vægt og spørgsmålet om opladning, dvs. rækkevidde – som bliver væsentlig kortere om vinteren – lade-infrastruktur osv. Hvad det første angår, er det et særligt handikap for en BMW, fordi en vigtig del af en BMW’s særlige kendetegn er dens sublime køreegenskaber. Og stor vægt og køredynamik hænger normalt dårligt sammen. Men forbavsende nok ikke for BMW i4 eDrive.