Peugeot 508 SW HYbrid - Biltest

Biltest: Peugeot 508 SW HYbrid Allure Pack

Sporty luksusbil til elektrificeret lavpris

Peugeot’s store og ret luksuøse 508 model er en af de biler, der har nydt godt af de nye afgiftsregler, der blev vedtaget i begyndelsen af februar. Som plug-in hybrid kan den anskaffes, oven i købet med det flotte Allure Pack udstyr, til 345.000 kroner. Men som altid, når det gælder plug-in hybrider: Man skal være skarp på anvendelsen. Kan man ikke for alvor udnytte opladningsmulighederne, bliver besparelsen hen ad vejen barberet ned.

Peugeot e-2008 - Biltest

Biltest: Peugeot e-2008 GT-Line

GT, GT-Line, Allure Pack - eller hvad den nu hedder

Egentlig er en Peugeot 2008 jo blot en forhøjet udgave af Peugeot 208. Den er skabt på samme platform, samme drivline. Men alligevel er den en meget anderledes bil. Det samme kan siges om Peugeot e-2008. Den har i øvrigt samme drivline som e-208, men bortset fra de tekniske sammenfald, er den helt sin egen. Og hvad så med model betegnelserne – hmm, det vender vi tilbage til.

Peugeot e-208 Allure - Biltest

Biltest: Peugeot e-208 Allure

208 med elkraft

Som bilproducent har man helt overordnet to muligheder, når der skal produceres en ny elbil. Enten kan man bygge en elbil helt fra grunden, og dermed optimere de særlige konstruktionskrav, en elektrisk bil er underkastet. Eller man kan vælge en eksisterende bilmodel, og så udstyre den med en elektrisk drivline med de udfordringer, det måtte give.

Peugeot 3008 HYBRID4 - Biltest

Biltest: Peugeot 3008 HYBRID4 GT AWD EAT8

Hestekræfter i overtal

0-100 km/t på 10,8 sekunder i en mellemstor komfortabel SUV burde vel række for de fleste. Men i den elektrificerede mobilitets tidsalder er proportionerne anderledes. Her er det mere reglen end undtagelsen, at man disponerer over flere hundrede hestekræfter. Effekten får man forbrugsmæssigt næsten gratis, pga. elmotorernes særlige karakter, men mange kræfter stiller andre krav til både bil og fører.