Hyundai Ioniq Plug-in HYBRID test

Biltest: Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID Premium

Afgiftsbegunstiget og miljørigtig

Hyundai IONIQ er skabt med mulighed for tre forskellige drivliner. Hér handler det om udgaven med Plug-in HYBRID.

Vi har da også tidligere været under lakken på versionerne med hybridmotor og elmotor – og drivlinen er denne gang den selvsamme, som vi også har prøvet i KIA Niro 1,6 GDI PHEV. Læs prøvekørslen af KIA Niro 1,6 GDI PHEV hér >>>.


Af Søren Clauding – december 2018


For mange bilkøbere vil netop en Plug-in hybrid være det rigtigste valg blandt de tre muligheder, især fordi netop den teknologi blev begunstiget i forbindelse med ændrede registreringsafgifter ultimo december, som gjorde den ekstra pris-attraktiv. Om man får det fulde udbytte af bilen, og derigennem både sparer flest penge på driftskontoen og forurener miljøet mindst muligt, har fortsat som med KIA’en og alle andre Plug-in hybrid løsninger at gøre med, hvor meget, man udnytter muligheden for at lade batteriet op.



Meget forskellige

Drivlinerne er ens, specifikationerne er heller ikke meget forskellige, men ellers er det ikke til at genkende Niro’en i IONIQ. Som tilfældet er med de fleste af søsterbilerne med de forskellige koreanske bilnavne på bagklappen, er man lykkedes ret godt med at adskille de to fra hinanden. Som sådan er IONIQ mere den konventionelle hatchback, men med forbavsende gode pladsforhold.



Man må jo ikke glemme, at en del af hybridfordelen ved en Plug-in, sker ved at afgive bagageplads. I den ”almindelige” IONIQ Hybrid har man cirka 100 liter mere bagageplads end i Plug-in HYBRID’en, og så skal man i Plug-in udgavens 341 bagagerumsliter også have plads til ladekabler, så man kan udnytte hybridmuligheden, også når man ikke er hjemme.

God bagageplads

Men en samlet bagagerums kapacitet, når bagsæderyglænene lægges ned, på 1400 liter er godt. Og så må man for resten også trække en anhænger på 750 kg – det samme som i den almindelige hybrid.



Plug-in HYBRID er ca. 75 kg tungere end såvel den elektriske version (hvis batteri giver den en rækkevidde på 280 kilometer – NEDC tal) som den almindelige hybrid. Imidlertid ligger batteriet i bilens bageste halvdel, hvilket gør vægtbalancen i bilen bedre. Det er også med til at give bilen en bedre balance både i accelerations- og decelerationsfaserne, såvel som i pludselige undvigemanøvre.

Avanceret baghjulsophæng

Plug-in HYBRID er som standard udstyret med 16” fælge, som underbygger bilens udmærkede og komfortable affjedring. Den er ligesom den almindelige hybrid udrustet med en multilink baghjulsophængning (electric-versionen har en mindre avanceret torsionsbagaksel) og det er klart en fordel, især ved højere hastigheder.



Den prøvekørte udgave var Premium versionen, som er righoldigt udrustet med moderne udstyr så som adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, bakkamera, klimaanlæg, nøglefri betjening, trådløs opladning af mobiltelefoner, p-sensorer for og bag samt LED nærlys.

Desuden har man 5 års garanti på bilen uanset kilometerantal – det gør den dobbelt relevant som pendlerbil – og på batteriet giver Hyundai 8 års garanti.

Model:

Hyundai IONIQ Plug-in HYBRID Premium

Listepris før afgiftsændringen ultimo december 2018

Kr. 293.975.

Motor og transmission:

4 cyl. 1,6 l benzinmotor: 105 hk. 147 Nm/4000 omdr./min. Synkron vekselstrømmotor: 60,5 hk/1798-2500 omdr./min, 170 Nm/0-1798 omdr./min. System: 141 hk, 265 Nm/1000-2400 omdr./min. 6 DCT.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,6 sek./ 178 km/t/ 90,9 km/l / 26 g/km

Længde:

4,47 meter

Bagagerum:

341-1401 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Aut. nødbremse med fodgænger genkendelse. LED nærlys. 16” fælge med specialdæksler. 7 airbags. Adaptiv fartpilot. Klimaanlæg. Multijusterbart kunstlæderrat med varme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare foldbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Regnsensor. Isofix. Vognbaneassistent. Rear Cross Traffic Alert. Blind Spot Monitoring. P-sensorer. Trådløs opladning af smarttelefon. Navigation på dansk.