2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 11. og 12. afd. Shanghai

Shanghai E-Prix: Evans og Da Costa vinder forvirrende race

Peloton race er nyt i Formel E, men for tiden er det reglen mere end undtagelsen. Derfor er uforudsigeligheden stor, løbene spændende og til tider også lettere forvirrende. Derfor: Ekstra stor respekt til Mitch Evans og Antonio Felix da Costa, der kørte deres Jaguar henholdsvis Porsche til sejr i de to kinesiske afdelinger af Formel E verdensmesterskabet.

Peloton er et begreb, der kendes i landevejscykling. Felterne er tætte, mange deltagere samlet indtil en eller flere mener, at de har energi nok til at bryde ud og da ofte sætte en slutspurt ind. Det er på mange måder det samme, der driver et Formel E race. Her er det ikke køreren, der personligt tappes helt for energi, selvom en Formel E racerkører ikke får et øjebliks pause i de normalt godt 45 minutter lange løb. I Formel E hentes energien ud af batteriet, og bruger man mere end den tilladte, diskvalificeres man.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Mitch Evans i Jaguar fører weekendens første løb på vej til sejr foran Pascal Wehrlein i Porsche, Antonio Felix da Costa, også i Porsche og pole-manden, Jean-Eric Vergne.

Af Søren Clauding – 26. maj 2024



Globale begivenheder

På regulære bybaner, ned gennem gader, rundt i vejkryds og hvad Formel E ellers er kendt for, er energiforbruget en svært kalkulér bar faktor. Men efter Covid19 og i halen på alverdens uroligheder og international spænding, er den slags baner sjældent forekomne. I stedet køres der iblandt også på permanente racerbaner, som i Mexico City, Misano i Italien og senest i Shanghai, hvor Formel E feltet på en måde vendte tilbage til dér, hvor det allerførste E-Prix fandt sted for 10 år siden.

I dag disponerer man i den kinesiske storby over en moderne, international og permanent racerbane, og den lagde asfalt til 11. og 12. VM-afdeling. En forkortet version af Grand Prix racerbanen, 3 kilometer lang og med store udfordringer af en anderledes slags ind inde i bymidten.


Kampen om ikke at fører, skudt i gang i lørdagens løb, og det er ikke let: Pascal Wehrlein i Porsche startede 2'er og er 1'er gennem første sving, foran pole-manden, Jean-Eric Vergne i DS Mitch Evans i Jaguar ligger 3'er og Oliver Rowland har ladet sig falde ned på 4. pladsen i sin Nissan.


Energistyring er nøglen

Et løb på en sådan racerbane er energislugende. Derfor forsøger kørerne at spare energi, og kører man i slipstrømmen på en forankørende, sparer man 0,4 kWh pr. omgang. De to løb i Shanghai var 29 respektive 28 omgange lange, så det bliver til en del energi, man kan spare, hvis man er dygtig til både taktisk og strategisk kørsel. Peloton-kørsel og energistyring er nøglen til succes – og resultater. Og ligeså mærkeligt det kan lyde, ligeså spændende er det som tilskuer at forholde sig til de enkelte køreres konstant skiftende strategi for resten af løbet. Det giver uforudsigelighed, der vil noget.

I weekendens første løb startede Jean-Eric Vergne fra poleposition i sin DS-racer og han sluttede på 6. pladsen – med blot 2,6 sekunder op til vinderen. Faktisk var der kun 4,4 sekunder mellem nr. 1 og nr. 10, da mållinjen blev passeret. Men i løbets slutfase var tempoet blevet så højt, fordi de fleste havde været gode til at gemme energi, at det virkelig var den aktuelle placering på de sidste omgange, de afgjorde udfaldet.


Præmieskamlen efter lørdagens løb: Wehrlein (tv) og Cassidy var en smule misfornøjede, for nu at sige det mildt. Men Mitch Evans kunne glæde sig over sejren og et spring fra 5. til 3. pladsen i VM-kampen.


Mitch Evans – og Jaguar – vandt

Mitch Evans passerede Pascal Wehrlein i Porsche på løbets sidste omgang. Han ville have gjort det tidligere, men Wehrlein kørte aggressivt og lå også på grænsen til, hvad reglementet tillader, så det tog sin tid. Wehrlein havde da VM-rivalen, Nick Cassidy i Jaguar i baghjulet, han havde masser af overskudsenergi, men trods et regulært forsøg lykkedes det ikke for Evans at holde Wehrlein så meget nede i fart, at Jaguar-teamkollegaen også kunne smutte forbi. Så det blev sejr til Evans, 2. plads til Wehrlein og Cassidy holdt fast i sin VM-føring ved at tage 3. pladsen.

Oliver Rowland i Nissan var startet fra 2. pladsen og kørte også taktisk. Men han savnede hjælp fra team-kollegaen eller andre drivline-kolleger, som af forskellige grunde ikke markerede sig helt fremme, og briten måtte se sig tilfreds med 4. pladsen. Egentlig blev Antonio Felix da Costa nr. 5, men med en straf på 5 sekunder, på grund af en lidt for aggressiv kørsel undervejs i løbet, blev han sendt helt ned på 18. pladsen – men blot 7,2 sekunder efter Evans. Så tæt bliver det i Peloton løb.


Oliver Rowland sluttede som han startede - på 4. pladsen.


Da Costa vandt på dag 2

Til gengæld tog den populære portugiser revanche på dag 2. Han havde styr på kvalifikationen, startede 3’er, sparede på energien i første halvdel af løbet, som var knap så Peloton-agtigt, da det var en omgang kortere – og i øvrigt belastet af en overvældende hede. Han formåede at holde batteriet i topform, også da han overtog føringen midt i racet, og siden så han sig aldrig tilbage. Men stor sejrsmargin? På ingen måde: Jake Hughes kørte sin første podieplacering i Formel E hjem i sin McLaren-Nissan blot 0,6 sekund efter Da Costa.

Hughes havde forinden scoret sine første VM-points i Shanghai weekenden ved at besætte pole-position – med en margin på… 1/1000 sekund! Stoffel Vandoorne startede 2’er, men for ham skete der det samme som for DS-team kollegaen, Vergne, dagen forinden: Han havde energi nok til en sjetteplads i mål, men ikke mere end det. Og Vergne, han blev 7’er et halvt sekund efter.


Jake Hughes kørte sin McLaren-Nissan til pole position i søndagens løb og blev siden nr. 2.


VM-toppen udfordret

Norman Nato fra Andretti-Porsche teamet kørte i øvrigt perfekt semi-team kørsel med Da Costa i fabriks-Porschen, og blev nr. 3. Derved fik de to Jaguarer med Cassidy og Evans ikke mange chancer. De sluttede som nr. 4 og 5. Det var ikke helt planen, men det var sådan det blev. Peloton-strategien virkede kun til dels.


Der var en anden slags udtrykt begejstring på søndagens podie: Da Costa vandt og såvel Hughes (tv) og Nato (Andretti-Porsche) opnåede for dem begge banebrydende resultater.

Antonio Felix da Costa kørte et fremragende løb om søndagen og vandt en sikker sejr i sin Porsche.


Wehrlein måtte lide den tort, efter en dårlig kvalifikation med problemer i Porsche-raceren, aldrig at være med i toppen. Da Sam Bird uforskyldt snittede Porsche-racerens bagdæk med højre del af frontvingen, punkterede Wehrlein, og sluttede siden løbet på 20. pladsen. Og ja, Sam Bird var tilbage i McLaren-Nissan raceren, en måned inden hans brækkede håndled (fra Monaco-uheldet) skulle have været klar til det. Men det tog Bird sig ikke af. Han kvalificerede sig faktisk til 9. startposition og holdt tempoet løbet igennem – indtil han også blev påkørt og måtte udgå af løbet.

Tæt kamp om 3. pladsen i VM

Oliver Rowland startede 8’er, men kunne ikke for alvor gøre sig gældende i Peloton-kampen. Han sluttede på 10. pladsen og måtte i VM-kampen se sig overhalet af Mitch Evans. Kun 1 point skiller de to i kampen om 3. pladsen i kørernes verdensmesterskab.

Nick Cassidy havde måske nok håbet på mere i Shanghai, men kom trods alt fornuftigt gennem begge dage og har nu et forspring på 25 points til Pascal Wehrlein. Evans er 3’er, Rowland 4’er og Jake Dennis havde ikke fart nok til at score points på dag 2. Dermed er han på 5. pladsen i VM, og han er med en vis realitetssans begyndt at belave sig på ikke at kunne gentage VM-triumfen fra i fjor.


Nick Cassidy og Jaguar har en solid føring i VM-kampen inden sæsonens fire sidste løb.


Jaguar øger VM forspringet

I Team-VM udbyggede Jaguar naturligt nok sit forspring, om end det var hjulpet af Da Costas tidsstraf på dag 1. På dag 2 blev det omvendt ikke udbygget, takket være Da Costas sejr.

Der resterer nu 2 x 2 VM-afdelinger i hhv. Portland og London. Portland løbene forventes at blive regulære Peloton løb, mens London racene er den diametrale modsætning.

Resultat Shanghai E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 11. afd., 25. maj 2024

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 38m03,434s.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +0,796s.
  3. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +1,498s.
  4. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +1,743s.
  5. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +2,361s.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +2,599s.
  7. Nyck de Vries (NLD), Mahindra, +2,818s.
  8. Sébastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +3,610s.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +4,095s.
  10. Lucas di Grassi (BRA), ABT-Cupra-Mahindra, + 4,397s.

Resultat Shanghai E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 12. afd., 26. maj 2024

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 47m55,043s.
  2. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +0,612s
  3. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +1,122s.
  4. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +2,215s.
  5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +3,167s.
  6. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +3,861s.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +4,374s.
  8. Max Günther (DEU), Maserati, +5,077s.
  9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, +7,846s.
  10. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +8,840s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 167 pts.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 142 pts.
  3. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 132 pts.
  4. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 131 pts.
  5. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 113 pts.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 101 pts.
  7. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 84 pts.
  8. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 69 pts.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 53 pts.
  10. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, 46 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 299 pts.
  2. Porsche, 226 pts.
  3. Nissan, 157 pts.
  4. DS (Penske), 154 pts.
  5. Andretti (Porsche), 153 pts.
  6. McLaren (Nissan), 89 pts.
  7. Maserati (DS), 77 pts.
  8. Envision (Jaguar), 49 pts.
  9. ERT, 23 pts.
  10. ABT Cupra (Mahindra), 20 pts.
  11. Mahindra, 13 pts.