2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 9. og 10. afd. Berlin

Berlin E-Prix: Jaguar skyder på ny helt til tops

Der var masser af underholdning for de mange tilskuere i den historiske Berlin Tempelhof Lufthavn, da 9. og 10. afdeling af ABB Formel E verdensmesterskabet fandt sted i høj forårssol og med ligeså højt humør banen rundt. Det var igen Jaguar, der scorede højest, og da weekenden var til ende, havde det britiske team øget sit forspring i den samlede stilling, og Jaguar-køreren Nick Cassidy overtaget føringen i kørernes VM.

Løbene fandt sted på det samme ondulerende underlag som alle de foregående ni år (minus et enkelt år, hvor man pga. flygtningesituationen havde flyttet Formel E racet til området øst for Alexander Platz). Men ellers var meget anderledes. Banen var kortere, start/mål var flyttet til en ny langside med tilhørende pit. Det var ikke dårligt, men godt var det heller ikke.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Nick Cassidy i Jaguar fører foran Jake Dennis i Andretti-Porsche og det tætte felt. Cassidy endte weekenden på en klar førsteplads i kørernes VM.

Af Søren Clauding – 12. maj 2024



Den nye langside havde de mange tilskuere glæde af, og kørerne ligeledes. Men der blev populært sagt køre klump-kørsel det meste af tiden.

Tempelhof lufthavnens varetegn, et B17 fly fra 2. verdenskrig var også i år en ofte vist kulisse.

Taylor Barnard på blot 19 år kørte blot sit andet løb i Formel E. Han vikarierer for Sam Bird hos McLaren-Nissan og gjorde det fremragende: en 10. respektive 8. plads blev det for Bernard i Berlin.


Klumpkørsel

Udfordringen i dagens Formel E er nemlig, at den nødvendige energistyring håndteres af computere og store datamængder. Der er stadig forskel på bilerne og holdenes evne til at omsætte datamængderne i løbsstrategier. Men de er blevet så dygtige, at man, præcis som tilfældet var tidligere på året i Misano og sidste år i Portland, oplevede peloton-kørsel (eller klump-kørsel) som var det et landevejscykelløb, der var tale om.

Det medførte dog i praksis det næsten ubegribelige i lørdagens 9. VM-afdeling, at Nick Cassidy kunne køre sig op og vinder løbet fra niende startposition – endda efter undervejs at have været helt nede på sidstepladsen som nr. 21. Perfekt strategi og udnyttelse af konkurrenternes knap så store villighed til at samarbejde med team-kollegaen var nøglen til resultatet.

At team-kollegaen Mitch Evans, der sidst i løbet ved flere lejligheder var i føring, derved brugte for meget energi, var prisen - måske for at Evans kunne vinde i Monaco to uger tidligere. For denne gang fik Cassidy de VM-points, der skulle til for at han kunne tage føringen i kørernes VM. Han havde, da han befandt sig nede i feltet, oven i købet været så energibesparende, at han kunne vinde med et forspring på næsten 5 sekunder.


Nick Cassidy vandt lørdagens løb efter suveræn energistyring.

Edoardo Mortara startede i poleposition for første gang i sin tid hos Mahindra og førte også lørdagens løb i dets første fase men endte siden på 8. pladsen.


Mortara og Mahindra i pole

Længe inden da, var det Edoardo Mortara og Mahindra, der havde stjålet billedet. For første gang i sin tid hos Mahindra kørte schweizeren bilen ind på pole-positon, og scorede ved samme lejlighed hans og det indiske teams første VM-points. Helt så let havde Mortara det ikke i løbet, for uvant med den tætte klump-kørsel kom han godt nok i mål 7 sekunder efter den vindende Jaguar, men der var seks biler imellem Cassidy og den 8. plads, Mortara sluttede på.

Ligeså imponerende som Cassidys opkørsel gennem det tætte felt var Nissans Oliver Rowlands kørsel. Han startede som nr. 15 og sluttede på 3. pladsen, et kvart sekund efter Jean-Eric Vergnes DS-Penske. Mitch Evans kom altså ind på 4. pladsen, fulgt af en noget skuffet Pascal Wehrlein, der havde satset på at brillere på sin og Porsches hjemmebane. På en ikke særlig forbilledlig manér pressede han sig sidst i løbet forbi team-Kollegaen. Antonio Felix da Costa og kørte over målstregen, blot en tiendedel sekund foran portugiseren. Men sket var sket, Cassidy var nu i VM-føring.


Oliver Rowland blev nr. 3 begge dage i sin Nissan racer.


Porsche dominerede

Søndag fik deltagerne chancen igen i 10. VM-afdeling. Og den greb Wehrlein heller ikke rigtigt. Det var ikke fordi Porsche racerne var blevet dårligere. Tværtimod, for verdensmesteren Jake Dennis, der lørdag kunne havde kvalificeret sig til 20. startposition, holdt i pole, da søndagens race skulle startes. Dennis kører en Porsche-racer for det amerikanske Andretti-team, det samme gør Norman Nato, og franskmanden startede lige i Dennis’ baghjul fra en tredjeplads.

Cassidy blev besejret af Dennis i kvalifikationsfinalen, men havde selv forinden besejret Evans, så de to newzealændere startede hhv. 2’er og 4’er – dvs markant bedre end på dag 1.


Nick Cassidy i Jaguar startede 2'er i søndagens løb og overhalede hurtigt Jake Dennis i Andretti-Porsche.


Kortere løb

Søndagens løb var to omgange kortere end lørdagens, energimængden den samme, men feltet opførte sig ikke desto mindre i det store hele på samme måde. Det var klump-kørsel fra start til slut. Men denne gang fungerede Jaguar team-samarbejdet ikke helt så godt, og de øvrige køreres strategier tilgodeså heller ikke præcis Cassidy og Evans. Så selvom de gjorde deres bedste blev det ikke til Jaguar sejr – men Cassidy var tæt på: Kun 6/10 sekund adskilte ham på målstregen fra… Antonio Felix da Costa.

Da Costa havde så vidt muligt holdt sig langt væk fra Wehrleins løbsstrategi, han kørte sit eget løb og fik årets første ”officielle” løbssejr, efter nedturen på Misano, hvor han blev diskvalificeret fra sejr pga. en lille teknisk ukorrekthed som han ingen indflydelse havde haft på.


Antonio Felix da Costa i Porsche er sejrsglad - og denne gang fik han lov til at beholde den. Nedenfor fører han foran Mitch Evans i Jaguar.

Pascal Wehrlein i Porsche mistede 1. pladsen i kampen om kørernes VM.


Rowland igen på 3. pladsen

Wehrlein sluttede på 4. pladsen, men ikke efter Mitch Evans. For en kørefejl allersidst i løbet fratog Evans muligheden for at blive 3’er, nu hvor Cassidy ikke kunne vinde. Evans sluttede på 6. pladsen, og nr. 3 blev igen Oliver Rowland i Nissan.

Nissan-team-kollegaen Sacha Fenestraz var undervejs blevet påkørt af Norman Nato og var ude af løbet. Lidt surt for ham, for det var gået bedre på dag 2 end på dag 1, hvor han dog trods alt endte på 9. pladsen.


Fenestraz' Nissan var noget medtaget efter påkørslen fra Norman Nato.


Vikarer i pointene

Den helt store overraskelse i Nissan-regi var englænderen Taylor Barnard, som hos McLaren-Nissan var vikar for Sam Bird, der jo havde brækket hånden under den første frie træning i Monaco og dengang overladt bilen til den blot 19-årige reservekører. I Monaco blev Barnard forventeligt sidst, men i Berlin cementerede han sit talent ved lørdag at blive nr. 10 og søndag at slutte på 8. pladsen efter momentant at have været 6’er.

En anden ”næsten-debutant” var svenske Joel Eriksson, der som Envision reservekører vikarierede for Robin Frijns. Frijns var ligesom Nyck de Vries, Sebastien Buemi og Nico Müller engageret i lørdagens WEC løb på Spa- Francorchams banen i Belgien. Og Eriksson kvitterede for muligheden ved at blive nr. 9 i søndag-løbet.

Fra lørdagens løb var det i øvrigt værd at bemærke Kelvin van der Linde i ABT-Cupra, der sluttede 11’er som vikar for Müller. Og i søndagens løb klarede Mortara sig ikke særlig godt. Han sluttede 16’er efter at være startet som nr. 7.

Efter at posen var blevet blandet og rystet på den ru tyske lufthavns-beton forlod Nick Cassidy Berlin med en god føring over Pascal Wehrlein. Cassidy har i alt 140 points, efter også at have sat hurtigste omgangstid i søndagens løb. Alt imens Wehrlein nu har 124 points. Oliver Rowland har cementeret sin 3. plads i kørernes VM, og ved samme lejlighed trukket Nissan fabriksteamet op på 3. pladsen i team-VM.


Resultat Berlin E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 9. afd., 11. maj 2024

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 1t01m54,939s.
  2. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +4,651s.
  3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +4,915s.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +5,340s.
  5. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +5,631s.
  6. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +5,760s.
  7. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +6,363s.
  8. Edoardo Mortara (CHE), Mahindra, +7,221s.
  9. Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +9,592s.
  10. Taylor Bernard (GBR), McLaren-Nissan

Resultat Berlin E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 10. afd., 12. maj 2024

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 47m55,043ss.
  2. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +0,691s.
  3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +2,820s.
  4. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +4,147s.
  5. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +4,548s.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +4,953s.
  7. Jehan Daruvala (IND), Maserati, +6,032s.
  8. Taylor Bernard (GBR), McLaren-Nissan, +6,698s.
  9. Joel Eriksson (SWE), Envision-Jaguar, +7,119s.
  10. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +7,357s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 140 pts.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 124 pts.
  3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 118 pts.
  4. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 102 pts.
  5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 97 pts.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 84 pts.
  7. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 65 pts.
  8. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 59 pts.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 43 pts.
  10. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 38 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 237 pts.
  2. Porsche, 183 pts.
  3. Nissan, 144 pts.
  4. DS (Penske), 127 pts.
  5. Andretti (Porsche), 126 pts.
  6. Maserati (DS), 73 pts.
  7. McLaren (Nissan), 68 pts.
  8. Envision (Jaguar), 43 pts.
  9. ERT, 23 pts.
  10. ABT Cupra (Mahindra), 19 pts.
  11. Mahindra, 7 pts.