2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 8. afd. Monaco


Monaco E-Prix

Jaguar triumf i Monaco: Når man er to, kan man få det hele…

Når man er to, kan man få det hele – selvom man skal dele. Citat: Shu-bi-dua. Det er så sandt, som det er sagt, hvad Jaguar-teamets to fabrikskørere, Mitch Evans og Nick Cassidy dokumenterede, da Evans vandt Monaco E-Prix og Cassidy gjorde det til en total Jaguar triumf, ved at hjælpe sin team-kollega til sejr og selv indtage 2. pladsen.

Havde det ikke været for Pascal Wehrleins pole-position, havde det været et ”clean sweep” for Jaguar. De tre points gik til Porsche-køreren, og medvirkede til, at han fortsat fører an i ABB Formel E verdensmesterskabet. Men han havde ikke meget hjælp at hente hos sin team-kollega før midt i løbet, hvor Antonio Felix da Costa lå lige efter Wehrlein, men opgaven var ikke let, netop på grund af de to Jaguar køreres forbilledlige eksempel på perfekt samarbejde.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Mitch Evans kørte sin Jaguar fabriks racer til sejr i Monaco E-Prix.

Af Søren Clauding – 28. april 2024



Wehrlein tog starten

På startopstillingen holdt Cassidy og Evans på 3. hhv. 4. position. Imellem de to og Wehrlein startede Stoffel Vandoorne fra 2. pladsen. Han og Cassidy kan om nogen finde vej på Monaco Grand Prix racerbanen – Cassidy vandt i fjor i en Envision-Jaguar, og Vandoorne vandt året forinden i en Mercedes-racer. Da starten var gået, var Wehrlein i St Devote svinget 1’er, Vandoorne 2’er, alt imens de to Jaguar’er havde skiftet plads.



Præcis som Attack-mode blev givet fri, aktiverede Wehrlein sit første ”Attack”, vel vidende at Attack-mode mere var en pligt end et lukrativt tilbud på Monaco-banen. Men han havde næppe regnet med at miste fem placeringer ved operationen – om end han jo nok havde satset på, at hente positionerne ind igen efterhånden som de forankørende også aktiverede deres Attack-mode.

Jaguar i føring

Det havde de i første omgang ingen planer om, før Stoffel Vandoorne en tredjedel inde i løbet kapitulerede og satte sin energiforbrugende føring på spil. Han mistede imidlertid kun tre placeringer, men dermed var vejen banet for det perfekte Jaguar team-samarbejde, for nu var de to Jaguar racere i føring.


Mitch Evans foran Nick Cassidy, Stoffel Vandoorne og Pascal Wehrlein.


Monaco racerbanen er qua sit layout uhyre vanskelig at overhale på, og forholdsvis enkel at køre defensivt på. Spørg bare Mitch Evans, som har kæmpet om sejren de sidste tre år, og hver gang blev snydt. Men nu var banen fri. Cassidy satte en prop i feltet og lod Evans få så stort et forspring uden overforbrug af energi, at han kun aktivere først sit ene og efterfølgende sit andet Attack-mode – uden at miste placeringer. Og siden kunne han gennemføre Attack-mode perioden uden at bruge effekt-fordelen og uden derigennem at øge energiforbruget.

Rollerne byttet om

Derpå lod han Cassidy komme op på førstepladsen og så var rollerne byttet om: Efter kort tid var afstanden mellem de to team-kolleger så stor, at Cassidy uforstyrret kunne gennemføre sine to Attack-mode perioder. Han havde altså derpå fortsat føringen, som han imidlertid, da energiforbruget var optimeret for de to Jaguar-racere, overlod til Mitch Evans.


Sidste års vinder, Nick Cassidy, førte en stund Monacos E-Prix inden han strategisk skiftede placering med team-kollegaen i Jaguar-teamet, Mitch Evans.


Derved havde de to Jaguar-racere overordnet set mere energi til resten af løbet end både Stoffel Vandoorne og team-kollegaen hos DS-Penske, Jean-Eric Vergne (som Vandoorne i mellemtiden havde fået følgeskab af), kunne glæde sig over. 

Porsche brugte energi

Og selv ikke Wehrlein, der ikke for alvor havde kunnet vriste sig væk fra 5. pladsen og team-kollegaen Antonio Felix da Costa, der nu var 6’er, var energiforbrugsmæssigt overlegne. Noget der både i fjor og hidtil i år har været Porsches hel stor force: De har hovedregel været alle andre overlegne på energistyringen.


Pascal Wehrlein sluttede 5'er og fører fortsat VM.


Om det har noget at gøre med Porschens speeder-dæmper fjeder, som blev kendt ulovlig i Misano to VM-løb tidligere, og medførte Da Costas diskvalifikation, skal være usagt. Men det er ikke utænkeligt, at den har indflydelse på styringen af energiforbruget, især i de perioder, hvor bilerne coaster uden at bruge energi.

Stor vinder-margin

Et faktum er det, at da målstregen blev nået var de to Jaguar racere så overlegne, at de trods forlængelse af løbet på to omgange pga. to faser med safetycar undervejs, havde et forspring på 3 sekunder til Vandoorne, som blev nr. 3 (3 sekunder er som lysår i Formel E…), tæt fulgt af Vergne, Wehrlein og Oliver Rowland, der havde arbejdet sin Nissan-racer op fra en lidt uheldig 15. startposition til, set i det lys, fremragende 6. plads.

Antonio Felix Da Costa blev nr. 7 og Rowlands Nissan-team-kollega, Sacha Fenestraz, sluttede 8’er. efter at være startet en enkelt placering foran Rowland. Set i lyset af Nissans fart i Monaco E-Prix sidste år var resultaterne skuffende. En større satsning på en hurtig startposition havde måske været løsningen, men omvendt betyder stabilitet og pålidelighed også meget i Formel E.


Den tidligere vinder, Stoffel Vandoorne kørte sin DS-Penske ind på løbets 3. plads.

Oliver Rowland kørte endnu et godt løb for Nissan, men denne gang nåede han ikke podiet og sluttede på 6. pladsen.


 Ændringer i VM-stillingen

Da regnestykket efterfølgende blev gjort op, var de store udsving, at Nick Cassidy nu er VM 2’er (han kunne have været på en delt 1. plads med Wehrlein, hvis han havde satset på at vinde), Evans er avanceret til 5 pladsen – men vigtigst for ham: Han er nu kun 25 points efter VM-føringen. Verdensmesteren Jake Dennis i Andretti-Porsche blev påkørt, sluttede næstsidst og er nu på 3. pladsen i VM. Rowland er faldet en placering tilbage pga. Cassidys avancement, men er nu blot ét point efter Dennis.

Generelt blev der kørt meget tæt i Monaco E-Prix, hvilket medførte mange kollisioner. Mest medtaget blev Edoardo Mortaras Mahindra, da han angiveligt fik bremseproblemer ved indkørslen til første venstredrejning ved swimming-poolen, men det lignede nu nærmest en kørefejl. Afkørslen udløste den første længere varige safetycar perioder.

Tag til Berlin eller Odense

Næste stop på Formel E feltets europæiske turné er Tempelhof Lufthavnen i Berlin, hvor der køres to løb hhv. 11. og 12. maj. Hvis man ikke satser på at se Formel E i Berlin, er der mulighed for, for første gang i Danmark, at se en vaskeægte GEN3 Formel E racerbil på El & Teknik messen i Odense d. 14-16. maj, hvor Formel E partneren ABB udstiller sådan en GEN3 racerbil. De to første dage vil undertegnede, Søren Clauding, være til stede meget af tiden ved racerbilen (dog alene frem til klokken 15 på førstedagen). Kik gerne forbi og få en Formel E snak.

Fremtiden er allerede begyndt

Sidst, men ikke mindst, vandt Jaguar Monaco E-Prix i den selvsamme weekend, hvor Formel E arrangørerne præsenterede den kommende GEN3 Evo racerbil (herom mere senere på Formel E.dk) og Jaguar som det andet team efter Nissan bekræftede deres fortsatte engagement i Formel E, når næste generation GEN4 racerbiler tages i brug i 2026, og tidligst udløber i 2030.

Resultat Monaco E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 8. afd., 27. april 2024

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +58m15,455s.
  2. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +0,946s.
  3. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +3,835s.
  4. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +4,799s.
  5. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +6,378s.
  6. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +6,792s.
  7. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +7,364s.
  8. Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +7,928s.
  9. Max Günther (DEU), 8,262s.
  10. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +9,045s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 102 pts.
  2. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 95 pts.
  3. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 89 pts.
  4. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 88 pts.
  5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 77 pts.
  6. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 65 pts.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 65 pts.
  8. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 38 pts.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 37 pts.
  10. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 26 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 172 pts.
  2. Porsche, 128 pts.
  3. Andretti (Porsche), 113 pts.
  4. Nissan, 112 pts.
  5. DS (Penske), 102 pts.
  6. Maserati (DS), 67 pts.
  7. McLaren (Nissan), 63 pts.
  8. Envision (Jaguar), 41 pts.
  9. ERT, 23 pts.
  10. ABT Cupra (Mahindra), 19 pts.
  11. Mahindra, 0 pts.

Mitch Evans havde fortjent sejren efter er række gode men sejrsløse år i Monaco E-Prix.

Pascal Wehrlein startede dagen med 3 VM-points for sin superpole-sejr.

Den blot 19-årige Taylor Barnard startede dagen som tilskuer, men da den faste mand på McLaren-Nissan holdet, Sam Bird, kørte galt og skadede sit håndled under den første frie træning fik Barnard som teamets testkører mulighed for at køre i Monaco første gang. En god debut, han gennemførte, men sluttede naturligt nok på sidstepladsen.

Mitch Evans, Jaguar, på vej mod sin første sejr i Monaco.