Misano E-Prix:
Nissan og Porsche triumferer i Italien
Enden er god, når alting er uforudsigeligt
I weekenden første løb vandt Oliver Rowland i Nissan, da Antonio Felix da Costa i Porsche blev diskvalificeret. Og i weekendens 2. løb var Rowland tæt på sejr. Men en datafejl tømte øjensynligt Nissan raceren for strøm på løbets sidste omgang, og sejren gik i stedet til…Porsche, denne gang med Pascal Wehrlein i cockpittet. Et skørt udfald, som selv ikke den mest forudsigende kunstige intelligens kunne have regnet sig frem til, for i virkelighedens verden er enden ind imellem uforudsigelig, selvom den er god.
Resultat-miskmasket betød i øvrigt, at fra at have taget føringen i VM efter dag 1, rejser Oliver Rowland videre til 8. VM afdeling i Monaco med en 3. plads i VM-stillingen, alt imens Pascal Wehrlein nu topper VM-kampen, hvor han er á-points med den regerende verdensmester, Jake Dennis fra søster-teamet Andretti-Porsche. Ingen skal påstå, at Formel E er forudsigelig og uden dramatik og spænding – hvad der vist efterhånden heller ikke er nogen, der gør.
Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Topfoto: Mitch Evans tog føringen i det første af weekendens to E-Prix'er på den permanente racerbane i Misano nær Rimini i Italien.
Af Søren Clauding – 14. april 2024
Det var imidlertid ikke alene kampen om topplaceringerne, der gjorde løbet fuldstændig uforudsigeligt og som nævnt på mange måder ret skørt. For det første kørte man på en permanent racerbane, som er skabt til motorcykler. Det afspejles i baneforløbet såvel som i sikkerhedsforanstaltningerne, hvor man mange steder havde taget de såkaldte ”pølser” eller ”bananer” i brug til at sikre, at banekanten ikke blev overskredet.
Der blev kørt i en samlet klump det meste af tiden på Misano racerbanen.
Anderledes sikkerhed – og energistyring
I en bybane som den, man hidtil har kørt på i Rom, er dette ikke et tema. Men hér var hastigheden med de nye GEN3 biler til gengæld blevet for høj, og arrangørerne har fravalgt, i hvert fald indtil videre, at benytte bybanen.
På den permanente racerbane er energistyringen ganske anderledes end på en bybane. Derfor oplevede man en sammenklumpning af biler, mere udpræget i det lidt længere løb på førstedagen – 6. VM-afdeling – end på andendagen. Ingen ville føre, alle forsøger at placere sig strategisk i det tætte felt, og i lørdagens løb var det først på de sidste tre omgange, at der blev givet los, fordi man vidste, at der ikke skulle gemmes energi til en eventuel løbsforlængelse.
Landevejscykling
Lidt det samme skete søndag, fordi der undervejs havde været safetycar på banen. Men da det ikke udløste en løbsforlængelse, blev tempoet også først da sat i vejret. Undervejs havde farten dog generelt været højere, fordi man kunne tillade sig et større energiforbrug.
Problemet var imidlertid, at ikke bare løbsstrategien, men også den måde, hvorpå kørerne bevægede sig på banen, var helt usædvanlig og uforudsigelig. Det var lidt at sammenligne med et landevejsløb i cykling, hvor feltet er pakket sammen, men i cykling har man mere rutine med den form for kørsel, cyklerne er smalle og hastigheden er selvklart meget lavere end i et Formel E racerløb.
Fordi det var strategien, der afgjorde løbsudfaldet (bortset fra de episoder, der blev nævnt indledningsvis), og man udmærket kunne vinde fra en startplads bagest i feltet, hvad Antonio Felix da Costa dokumenterede (han var startet som nr. 14 og kørte først over målstregen), blev kvalifikationskørslerne tæt på værdiløse. Og løbsresultatet blev helt uforudsigeligt, hvilket på mange måder er godt for spændingen om udfaldet, men ikke godt for forståelse af, hvad der egentlig skete undervejs.
Men hvad var det så, der skete til sidst i hvert af de to løb?
Antonio Felix da Costa tog selv turen i swimming-poolen. Mindre ønsket var nok den spand kolde vand, han fik i hovedet, da sejren blevet taget fra ham.
Da Costa vandt og blev diskvalificeret
Jo, Da Costa vandt en kneben sejr over Oliver Rowland, men blev diskvalificeret, fordi Porsche-raceren var udstyret med en speeder-dæmper-fjeder, som tidligere havde været tilladt, men ikke længere er det (hvad Porsche ingeniørerne øjensynlig havde overset). Hos Porsche hævder man, at den ikke har indflydelse på bilens performance, men eksperter siger, at netop på grund af elmotorernes særlige karakter, når deres kræfter overføres til underlaget, kan den anvendte type have givet en fordel i coast- og regen-situationerne. Og den var i alle tilfælde ikke tilladt. Porsche har anket beslutningen om diskvalifikation, men historien viser, at den slags overtrædelser sjældent accepteres. I stedet fik Oliver Rowland sejren, hvilket var fuldt fortjent – han var mindre end et sekund fra Da Costa.
Dermed rykkede Nissan op på 3. pladsen i VM for teams og Oliver Rowland tog føringen blandt kørere.
Oliver Rowland kvalificerede sin Nissan til 5. startposition og vandt på førstedagen, da Da Costas Porsche blev diskvalificeret. Dagen efter gik hans Nissan i stå på allersidste omgang. På billedet ovenfor holder han Sebastien Buemi i Envision-Jaguar og Jake Hughes i McLaren-Nissan bag sig.
Pascal Wehrlein vandt søndagens løb i sin Porsche, da Rowland gik i stå.
Wehrlein vandt – Rowland løb tør
Søndag førte Oliver Rowland hele den sidste del af løbet, efter at være startet 10’er, og han virkede urørlig, indtil halvdelen af sidste omgang var kørt, hvor Nissan raceren gik i stå. Den var formentlig løbet tør for strøm, selvom de angivelser, man arbejdede med i teamet, og også få omgange forinden havde kunnet se på TV-skærmen, indikerede, at han havde rigelig med strøm til at kunne fastholde førstepladsen og fuldføre løbet.
”Vi ved ganske enkelt ikke, hvad der er sket,” forklarede Nissan Motorsportsdirektør Tomasso Volpe kort tid efter, at løbet var forbi. ”Rowland gjorde alting perfekt, han satte ikke et hjul forkert, så hvor fejlen ligger, det må vi finde ud af."
Og efter denne artikel var publiceret første gang kom svaret fra Nissan: Der var tale om en team-fejl ifm. proceduren forud for løbet. Man havde fejlagtigt i energiforbrugsmæssig forstand gjort løbet kortere end det var, og det havde siden indflydelse på den strategi vedr. energiforbruget, som undervejs i et løb kontinuerligt justeres ind, netop så man ikke risikerer, at løbe tør for energi inden målet er nået.
Resultatet af de to løb er anført nedenfor, men der er grund til at bemærke en række af de øvrige begivenheder i løbet:
Pole til Evans
Mitch Evans i Jaguar startede fra pole i lørdagens løb, han tog også føringen, men måtte passe på energien undervejs og sluttede på 6. pladsen, som blev til en 5. plads, da Jean-Eric Vergne fik tildelt 5 strafsekunder efter at have påkørt Jaguars Nick Cassidy, så han udgik. Søndag blev Cassidy den bedste Jaguar-kører på 3. pladsen, efter at Evans fik problemer få omgange fra målstregen og i øvrigt ikke havde blandet sig i topstriden på noget tidspunkt. Vergne sluttede 6’er hhv 7’er i de to løb.
Jake Dennis bragte sig tilbage i VM-toppen ved begge dage at blive nr. 2. Og søndag, hvor energiforbruget spillede en mindre rolle, brillierede Nico Müller ved at køre sin ABT-Cupra ind på 4. pladsen, en placering som en anden overraskelse tilfaldt Dan Ticktum i ERT om lørdagen.
Mitch Evans fik 3 ekstra points for sin pole på dag 1.
Jake Dennis er oppe på en delt førsteplads i VM-kampen.
Dan Ticktum kom hjem med en 4. plads.
Lidt af hvert
Skåret over en kam hang forklaringen på de forskellige køreres succes eller manglende succes mest sammen med besynderlige påkørsler, afkørsler og mere eller mindre heldige strategier. I topstriden manglede man dog Max Günther i søndagens løb efter en 3. plads på dage 1. Sacha Fenestraz formåede at score points begge dage i sin Nissan, og a-pro-pos Nissan var det bemærkelsesværdigt, hvor lidt Jake Hughes fik ud af sin pole-start på dag 2, hvor han siden sluttede 8’er. Lørdag endte han på 14. pladsen efter at være startet bagest.
Lige nu ser feltet frem til en mere velkendt opgave, når der om lørdagen i det, der normalt ville have været Store Bededagsferien køres løb på Formel 1 Grand Prix banen i Monaco.
Resultat Misano E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 6. afd., 13. april 2024
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, 40m05,076s.
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +3,003s.
- Max Günther (DEU), Maserati-DS, +3,788s.
- Dan Ticktum (GBR), ERT, +4,554s.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, +5,673s.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +7,559s.
- Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +7,588s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), DS, +7,639s.
- Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +7,768s.
- Lucas di Grassi (BRA), ABT-Cupra, +7,967s.
Resultat Misano E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 7. afd., 14. april 2024
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 37m05,241s.
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +1,933s.
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +2,221s.
- Nico Müller (CHE), ABT-Cupra, +2,271s.
- Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +5,230s.
- Sergio Sette-Camara (BRA), ERT, +5,727s.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +6,794s.
- Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +8,236s.
- Jehan Daruvala (IND), Maserati, +8,714s.
- Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 11,912s.
Stillingen i ABB Formel E VM 2024:
Kørere:
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 89 pts.
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 89 pts.
- Oliver Rowland (GBR), Nissan, 80 pts.
- Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 76 pts.
- Max Günther (DEU), Maserati-DS, 63 pts.
- Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 53 pts.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, 52 pts.
- Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 38 pts.
- Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, 25 pts.
- Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, 23 pts.
Teams:
- Jaguar, 128 pts.
- Andretti (Porsche), 112 pts.
- Porsche, 109 pts.
- Nissan, 100 pts.
- DS (Penske), 75 pts.
- Maserati (DS), 65 pts.
- McLaren (Nissan), 63 pts.
- Envision (Jaguar), 41 pts.
- ERT, 23 pts.
- ABT Cupra (Mahindra), 19 pts.
- Mahindra, 0 pts.