2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 5. afd. Tokyo

2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 5. afdeling

Tokyo E-Prix: Maserati vinder knebent på Nissans hjemmebane

Efter den historiske sejr til McLaren-Nissan i 4. afdeling af Formel E VM var forventningerne store, da den stadig stærkere japanske fabrik tog pole-position i Tokyo E-Prix. Oliver Rowland førte siden størstedelen af løbet i sin fabriks-Nissan, men det var Max Günther i Maserati-DS, der snuppede sejren på Nissans hjemmebane, dog kun med nød og næppe.

Efter at være endt på 3. pladsen i de sidste to E-Prix’er, dominerede Oliver Rowland kvalifikationskørslerne i Tokyo, hvor man for første gang nogensinde var vært for et Formel E løb. Nissans Motorsports-direktør, Tommaso Volpe, havde forinden snuppet opmærksomheden ved officielt at meddele, at Nissan som den første har forpligtet sig til at fortsætte i Formel E til og med 16. sæson, dvs. 2030. Og som repræsentant for værtsnationen og dens velkendte gæstfrihed, forærede Nissan alle deltagende teams en kimono designet i hver deres team-signatur.


Foto: Nissan.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Max Günther, her foran Oliver Rowland, overtog føringen to tredjedel inde i løbet og nåede ligesom Rowland frem til mållinjen med præcis nul procent energi tilbage på batteriet.

Af Søren Clauding – 30. marts 2024



Løftet opfyldt – indtil videre

Sidst men ikke mindst levede Volpe op til sine ord om, at Nissan i 2024 forventede at ville kunne kæmpe i top-3 i princippet i hvert E-Prix. Rowland vandt godt nok ikke på Nissans hjemmebane, men han var kun trekvart sekund fra sejren, og en 2. plads i mål er nu ikke at kimse af, for ved samme lejlighed avancerede Rowland til 3. pladsen i kørernes mesterskab og Nissan fabriksteamet til 4. pladsen i VM-stillingen. I Japan sætter man pris på, at mennesker gør deres yderste for at opfylde deres løfter, og leve op til deres forpligtelser…


Oliver Rowland kørte sin Nissan ind på pole-position. Intet bedre sted kunne det ske end på Nissans hjemmebane i Tokyo. At Nissan såvel som alle andre deltagere i Formel E ikke havde kørt på banen før, gør kun præstationen endnu mere overbevisende, hvilket Nissan motorsports direktør, Tommaso Volpe har svært ved at skjule.


Og hvorfor vandt Rowland så ikke? Populært sagt fordi den tidligere Nissan protegé, Maximillian Günther, var hurtigere. Men det er lidt en sandhed med modifikationer, for Günther startede 2’er i sin Maserati med Stellantis/DS drivline. Han og Rowland satte dagsordenen for kvalifikationen, og siden hen også i løbet. Men startopstillingen på banen, som ingen af gode grunde havde kørt på før, og som oven i købet af sikkerhedsmæssige grunde var blevet modificeret i sidste øjeblik, indeholdt også nogle overraskelser.

Fra 3. startposition startede Edoardo Mortara i Mahindra og Mortaras Mahindra-præstation var han ikke ene om, for på 8. pladsen startede Nico Müller i sin ABT-Cupra med Mahindra drivline, mens Nyck de Vries, også i Mahindra startede 12’er. Det er et kolossalt fremskridt for den indiske producent. Men mest overraskende var Sergie Sette-Camaras 4. bedste startposition i en ERT-racer (tidligere NIO). Sette-Camara sluttede sidenhen løbet på 10. pladsen, mens Müller blev nr. 7 og Mortara diskvalificeret pga. overforbrug af kræfter. Men det ændrer ikke på, at Formel E i øjeblikket oplever at ”magtforholdet” trues.


Nico Müller kørte sin ABT-Cupra i finalerunden med 8 deltagere.


Mindre overraskende var det, at den regerende verdensmester, Jake Dennis i Andretti-Porsche, og Mitch Evans, der sidste gang var tilbage i topform i sin fabriks-Jaguar, startede hhv. 5’er og 6’er. Eller rettere: Fordi Evans havde været i vejen for en anden kører, måtte han afsted fra 9. pladsen.

Rowland dominerede

Der skulle køres 33 omgange på den cirka 2,5 kilometer lange bybane i hjertet af den gigantiske japanske hovedstad – en strækning, der blev forlænget med 2 omgange på grund af en lang SafetyCar periode. Oliver Rowland tog føringen fra start, og afviklede sine to Attack Modes i løbets allertidligste fase, uden at miste føringen mere end for en ganske kort stund.


Oliver Rowland tog starten i sin Nissan fra pole og fastholdt føringen til to tredjedele af løbet var kørt.

Nedenfor: Rowland foran Mortara, Günther, Da Costa, Dennis og Wehrlein i den "hoppende" Porsche på 5. pladsen.


Men to tredjedele inde i løbet havde Rowland taget slæbet længe nok. Han havde forbrugt 2 procent mere energi end alle andre i topstriden ved simpelthen at køre uden slipstrøm. Og vel vidende, at han næppe ville kunne nå målstregen med et vedvarende energiforbrug på samme niveau, overlod han føringen til Günther i håb om, at han ville over-forbruge resten af løbet, hvilket præcis skete.

At Rowland diplomatisk kneb lidt uden om i sin forklaring umiddelbart efter løbet, ændrer ikke på det faktum, at havde han ikke ladet Günther overtage føringen, ville han næppe have haft energi nok til at køre det forlængede løb til ende. At han så ambitiøst satte et par overhalingsforsøg ind på løbets sidste omgang, holdt spændingen i ave på tilskuerpladserne. Han lykkedes ikke dermed, og den stærkt analyserende og strategisk tænkende blot 26-årige Max Günther kunne glæde sig over, at have gået i en god skole og vandt sin 5. Formel E sejr og den første i 2024.


Nissan motorsports-direktør Tommaso Volpe glædede sig formentlig i sit stille sind over at han indirekte via Günthers tid hos Nissan havde haft indflydelse på den dygtige tyskers topform. Günthers Maserati var uden sammenligning den hurtigste bil i feltet med DS drivline.


Fem vindere i fem løb

Det er i øvrigt tankevækkende, at de fem første E-Prix’er i 2024 har haft fem forskellige vindere. Det signalerer hvorfor Formel E ikke blot er verdens mest innovative motorsportsgren i teknisk forstand, men også er den ”vindende formel”, når det kommer til spænding, underholdning og uforudsigelighed.

3’er i Tokyo blev Jake Dennis, hans mærkekollega, Antonio Felix da Costa kørte sin fabriks-Porsche ind på 4. pladsen, og Pascal Wehrlein blev nr. 5 – samtidig med, at han satte løbets bedste omgangstid med tilhørende point.


Porsche havde et godt greb om topplaceringerne. Verdensmesteren Jake Dennis (ovenfor foran Wehrlein) og Pascal Wehrlein scorede en 3. hhv. 5. plads og Wehrlein (nedenfor) overtog føringen i kørernes VM. 


Da Tokyo E-Prix bedst kan beskrives som et løb, som det fortsat VM-førende Jaguar-team næppe havde lyst til for alvor at skrive hjem om, betød det, at Wehrlein bragte sig i en 2 points føring i kørernes VM. At forspringet ikke blev større skyldes, at det trods alt lykkedes Nick Cassidy at blive nr. 8 og dermed opnå 4 VM-points.

Jaguar har dog fortsat en pæn føring i team-mesterskabet, hvilket mest skyldes gode og stabile resultater fra både Cassidy og Evans i årets første to løb. I Tokyo blev Evans sendt ud af konkurrencen efter et overambitiøst overhalingsforsøg midt i feltet, hvor han ramte Setta-Camara og siden måtte på besøg i pitten. Mærke kollegaen Robin Frijns formåede at score 2 points for en 9. plads.

Vinderen i Brasilien, Sam Bird, glimrede denne gang med at starte bagest, på grund af at han spandt i kvalifikationen og også blev straffet for at have været i vejen for Jean-Eric Vergne, som siden sluttede løbet på en skuffende 12. plads. Den var dog fire placeringer bedre end Stoffel Vandoorn’s 16. plads. Det var ikke overbevisende kørsel, de to team-kolleger, som begge er tidligere mestre, præsterede for DS-teamet.


Set i lyset af Max Günthers tempo i Maserati raceren med Stellantis/DS drivline havde mange nok ventet mere af DS-Penske fabrikskørerne Jean-Eric Vergne og Stoffel Vandoorne.


Resultat Tokyo E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 5. afd., 30. marts 2024

  1. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 53m34,655s.
  2. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +0,755s.
  3. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +1,405s.
  4. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +1,822s.
  5. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,897s.
  6. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +4,573s.
  7. Nico Müller (DEU), ABT-Cupra Mahindra, +4,983s.
  8. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +5,542s.
  9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, +5,929s.
  10. Sergio Sette-Camara (BRA), ERT, +6,504s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 63 pts.
  2. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 61 pts.
  3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 54 pts.
  4. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 53 pts.
  5. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 48 pts.
  6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 39 pts.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 39 pts.
  8. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 37 pts.
  9. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, 21 pts.
  10. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, 20 pts.
  11. Antonio Felix da Costa (PTL), Porsche, 20 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 100 pts.
  2. Porsche, 83 pts.
  3. Andretti (Porsche), 70 pts.
  4. Nissan, 62 pts.
  5. DS (Penske), 57 pts.
  6. McLaren (Nissan), 55 pts.
  7. Maserati (DS), 48 pts.
  8. Envision (Jaguar), 41 pts.
  9. ABT Cupra (Mahindra), 6 pts.
  10. ERT, 3 pts.
  11. Mahindra, 0 pts.