2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 4. afd. Sao Paulo

2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 4. afdeling:

Sao Paulo E-Prix: Historisk sejr til McLaren-Nissan

- Jaguar i gigantisk VM-føring

I årets fjerde Formel E løb, Sao Paulo E-Prix d. 16. marts, blev der endnu engang skrevet motorsportshistorie, da det navnkundige McLaren-brand, powered af Nissans højeffektive Formel E elmotorer, og styret af Formel E veteranen Sam Bird, strøg først over målstregen. De vandt foran Jaguars Mitch Evans, der populært sagt tabte gnisten i løbets sidste sving. Og Oliver Rowland understregede siden Nissans styrke, ved for andet løb i træk at køre fabriks-bilen i mål på 3. pladsen.

For Jaguar betød resultatet, at det legendariske britiske bilmærke fastholdt forspringet i Verdensmesterskabet for teams, så de nu pointmæssigt stadig er halvanden gang foran Porsche på 2. pladsen. Og Mitch Evans avancerede ved samme lejlighed til 3. pladsen i kørernes VM.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Afslutningen på Sao Paulo E-Prix var ekstrem: Men Sam Bird i McLaren-Nissan traf den rette beslutning på de afsluttende meter og bragte sig foran Jaguars Mitch Evans.

Af Søren Clauding – 17. marts 2024



På mange måder blev der vendt og ned på tingene i det brasilianske Sao Paulo E-Prix. Og alligevel ikke. For det var ventet at Nissan og Jaguar ville klare sig godt. Jaguar har længere stået for nogle af de hurtigste Formel E racerbiler, set over en hel løbsdag. Og Nissan har stødt og roligt arbejdet sig tilbage i toppen, hvilket Birds og Rowlands præstationer i Brasilien synliggjorde. Og så var der én parameter yderligere: Varmen.

Steghede temperaturer

Sao Paulo E-Prix blev kørt under steghede temperaturer, som i selve løbet steg fra 35 til 36 grader i luften og med en bagende sol, som i den grad øgede asfalttemperaturen, hvis varme stiger direkte op i racerbilerne. Det påvirker batteriernes ydeevne. På samme måde som man på danske breddegrader i elbils-verdenen konstant snakker om lavere elektrisk ydeevne, når det er koldt, har man i Formel E og i varmere dele af verden endnu større fokus på varmen.

Kort kan de siges, at de teams og drivline producenter, der havde mest styr på batterierne og strømforbruget, var Nissan og McLaren, respektive deres yderst rutinerede kørere. Det forklarer også, hvad der blev af resten af feltet, og det kunne ikke rigtigt aflæses af startopstillingen, med mindre man vidste, hvad der lå bag.


Pascal Wehrlein startede fra pole og hans Porsche var også først ned imod første sving. Bemærk Mitch Evans Jaguar til venstre i billedet, som allerede i starten var avanceret til 2. pladsen. Den senere vinder, Sam Bird, i den orange McLaren-Nissan yderst til højre fik også en god start.


Porsches Pascal Wehrlein opnåede pole-position, hvorfra han startede foran de to DS-racere med hhv. Stoffel Vandoorne og Jean-Éric Vergne. Mitch Evans startede fra 4. pladsen som bedste Jaguar kører og Sam Bird kvalificerede sig til 5. startposition som bedste mand med en  Nissan-motor. 

Et spejl af udviklingen

Startopstillingen afspejlede på mange måder, hvad der er ved at ske i Formel E loge nu: To Mahindra biler startede 6’er og 7’er, den ene kørt af Edoardo Mortara (Mahindra teamet) og den anden kørte Nico Müller (ABT Cupra teamet). Og så er Antonio Felix da Costa også med i toppen, hvor han startede ud fra 8. pladsen i sin fabriks-Porsche.


Nico Müller i ABT-Cupra var hurtig under kvalifikationen.

Antonio Felix da Costa var med i topstriden. Her er han foran team-kollegaen i Porsche fabriksteamet, Pascal Wehrlein.


Overraskende var det, at den VM-førende Jaguar-kører, Nick Cassidy og den regerende verdensmester Jake Dennis i Andretti-Porsche måtte nøjes med 9. respektive 10. startposition. Og egentlig også, set i lyset af løbsresultatet, at Oliver Rowland startede sin Nissan fra 11. pladsen.

Da starten gik var kampen utrolig tæt. Det fortsatte den for så vidt med at være løbet igennem. Men Rowlands up-march samt Evans og Birds kontrol af løbet var over de 34 omgange det, der definerede løbet. De gjorde det i en sådan grad, at løbets endegyldige resultat først var en realitet, da målflaget faldt.

Overhaling i sidste sving-kombination

De deltagerne gav sig ud på sidste omgang, var Mitch Evans i føring foran Sam Bird, der strategisk havde indledt løbet med et meget tidligt Attack Mode. Dennis var på det tidspunkt på 3. pladsen, fulgt af Wehrlein og Rowland.

I løbets næstsidste sving satte Bird nemlig et angreb ind på Evans. Han havde set, at Evans formentlig led en smule med reduceret power på grund af de overophedet batterier, og satsede på, at Nissan’en ville stå distancen. Det gjorde den, og Sam Bird kunne, foruden at skrive motorsportshistorie for McLaren-Nissan, også fryde sig over at han ved samme lejlighed besejrede sin tidligere team-kollega hos Jaguar.


Det var ikke begejstringen, der lyste ud af Mitch Evans (Jaguar) øjne, da hans tidligere team-kollega, Sam Bird (McLaren-Nissan), snuppede sejren få sekunder før løbet var slut.


For Oliver Rowlands vedkommende lod han sig ikke nøje med én overhaling på sidste omgang. Selvom begge Porsche racere med Dennis og Wehrlein havde strøm nok på batterierne, kunne deres overophedede batterier ikke levere tilstrækkelig meget strøm, så Nissan fabrikskøreren overhalede dem begge og scorede dermed sin anden podieplacering i træk.


Oliver Rowland startede ud fra 11. pladsen og sluttede på 3. pladsen - Nissan kørerens anden podieplacering i træk.


Nick Cassidy fører fortsat VM

Jaguars Nick Cassidy havde modsat Evans, som trods alt var glad for resultatet, der bragte ham op på 3. pladsen i VM-stillingen, et elendigt løb. Oven i den dårlige startposition havde han flere tekniske udfordringer undervejs, bl.a. en beskadiget frontvinge, inden han endte med at sende racerbilen ud i barrieren – og ved samme lejlighed udløste den første periode med safetycar på banen. Han fastholder dog VM-føringen, men forspringet er skrumpet til blot 4 points.

Wehrlein fastholdt også VM 2. pladsen, mens Evans som nævnt er ny mand på 3. pladsen i VM for kørere, a-points med Jean-Eric Vergne, der blev 7’er i Brasilien. De to har Dennis og nu Rowland lige i baghjulet. For Oliver Rowland kom godt nok points-løs fra sine to første løb efter Nissan come-back’et i år, men de to tredjepladser i de sidste to løb rykkede ham op på en samlet 7. plads i VM.


Jaguar fører team.mesterskabet foran Porsche, hér repræsenteret af Mitch Evans og Pascal Wehrlein, der hver især ligger 3'er hhv. 2'er i kørernes VM.


Jaguar i gigant VM-foring

I teammesterskabet fastholdt Jaguar som nævnt deres store forspring. Alt imens Porsche har overtaget 2. pladsen foran DS-Penske. McLaren-Nissan er sprunget op på 4. pladsen i VM. De kom fra en 6. plads, som Nissan fabriksteamet nu har overtaget. I Brasilien sluttede Sacha Fenestraz (Nissan) lige udenfor pointene på en 11. plads, mens Jake Hughes i McLaren udgik på 3. sidste omgang.

Sidst men ikke mindst har man nu vedtaget, at uddele en konstruktør pokal til den bedste konstruktør af drivliner i Formel E, men endnu foreligger der ikke en opgørelse. Beslutningen blev dog også først publiceret dagen inden Sao Paolo E-Prix.


Resultat Sao Paulo E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 4. afd., 16. Marts 2024

  1. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 53m03,071s.
  2. Mitch Evans (GBR), Jaguar, +0,564s.
  3. Oliver Rowland (GBR), Nissan, +3,540s.
  4. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,629s.
  5. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +3,722s.
  6. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +5,567s.
  7. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +6,006s.
  8. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +6,817s.
  9. Max Günther (DEU), Maserati-DS, +8,085s.
  10. Sebastien Buemi (CHE, Envision-Jaguar, 8,610s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 57 pts.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 53 pts.
  3. Mitch Evans (GBR), Jaguar, 39 pts.
  4. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 39 pts.
  5. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 38 pts.
  6. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, 37 pts.
  7. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 33 pts.
  8. Max Günther (DEU), Masereati-DS, 22 pts.
  9. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, 20 pts.
  10. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, 19 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 96 pts.
  2. Porsche, 61 pts.
  3. DS (Penske), 57 pts.
  4. McLaren (Nissan), 55 pts.
  5. Andretti (Porsche), 47 pts.
  6. Nissan, 41 pts.
  7. Envision (Jaguar), 39 pts.
  8. Maserati (DS), 22 pts.
  9. ERT, 2 pts.
  10. Mahindra, 0 pts.
  11. ABT Cupra (Mahindra), 0 pts.