2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd. Portland

2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd. Portland

Portland E-Prix: Dobbelt Da Costa – VM-spændingen spidser til

Det blev Antonio Felix da Costa, der kørte sin Porsche racer til sejr i begge VM-løb i den nordamerikanske storby, Portland. Det var Da Costas tredje sejr i træk, og det kan næsten lyde som om, at der er opstået ”Formel 1 tilstande” i Formel E, med den samme vinder stort set hver gang. Men på ingen måde. Faktisk er spændingen forud for VM-finale løbene i London d. 20 og 21. juli spidset så meget til, at ikke færre end 7 kørere nu kan blive verdensmester 2024.

Det skyldes ikke mindst begivenhederne i Portland, hvor begge løb som ventet udviklede sig til en slags Peloton-løb, lørdagens løb lidt mere end søndagens. Det vil i praksis sige, at startopstillingerne er af mindre betydning, at feltet ligger meget tæt det meste af løbet igennem, og at placeringerne for alvor først udkæmpes på de sidste omgange.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Antonio Felix da Costa tager føringen i 14. VM-afdeling foran pole-manden, Jean-Eric Vergne.

Af Søren Clauding – 1. juli 2024



Mitch Evans i Jaguar foran Jake Hughes i McLaren-Nissan og Antonio Felix da Costa på lørdagens første løbsomgang.


Evans vandt – men Da Costa fik sejren

Begge dage var Antonio Felix da Costa vinder, men på førstedagen var han ikke først over målstregen. Den tvivlsomme ære tilfaldt Mitch Evans og Jaguar, som efter et strategisk vellykket løb var den virkelige vinder, som Da Costa kollegialt senere udtrykte det. Men tidligere i løbet, hvor feltet som nævnt var meget, meget tæt, ramte Evans’ Jaguar med venstre frontvinge højre baghjul på Jake Hughes McLaren-Nissan under indbremsningen til en venstre kurve. McLaren raceren punkterer.

Affæren kostede med stor sandsynlighed Hughes en topplacering, efter at han var startet fra næstbedste startposition. Men det var mere end tvivlsomt, at Evans kunne have undgået påkørslen, fordi Hughes trak ind foran Jaguar’en. Dommerne mente, at Evans skulle have løftet foden fra speederen, men netop på grund af den meget tætte kørsel, ville Evans umuligt have kunnet vurdere, om han så ville have forårsaget en påkørsel bagfra.

Lille straf med stor virkning

Ikke desto mindre fik Evans tildelt en straf på 5 sekunder. Det lyder ikke af meget, men i det tætte Peloton felt indebar det en 8. plads i stedet for en sejr. Det var en meget hård straf, for en forseelse, som måske ikke engang var en forseelse, hvad Evans, teamet og mange andre var enige om. Straffen kan ikke appelleres og fulgte i hælene på et løb, hvor begge Jaguar kørere var helt i toppen, energistyringsmæssigt og også hvad placeringerne angik.

Faktisk lå de to til en 1-2 triumf, da Nick Cassidy, der fører VM, begik en kørefejl på næstsidste omgang og spandt af banen.


Nick Cassidy var foran Antonio Felix da Costa og Robin Frijns, da han spandt af banen på næstsidste omgange i 13. VM-afdeling.

Antonio Felix da Costa.


Det blev dog en Jaguar, der tog 2. pladsen efter Da Costas Porsche, for Robin Frijns i en kunde-Jaguar fra Envision teamet viste rigtig god form og besejrede bl.a. den tidligere dobbelte mester, Jean-Eric Vergne, som kørte sin DS-Penske racer ind på det, der endte med at blive 3. pladsen i løbet.

Vergnes pole-rekord

Jean-Eric Vergne var så godt kørende, at han i søndagens løb, den 14. VM-afdeling, startede fra pole-position – hans 17. i karrieren og den tredje i indeværende sæson. Søndagens løb fulgte samme Peloton koncept som dagen forinden, men fordi der skulle køres en omgang mindre og energimængden var uændret 38 kWh, var tempoet især i sidste del af løbet noget højere.


Jean-Eric Vergne er nu oppe på ialt 17 pole-positions i Formel E - det er endnu en ny rekord.


Udover at Nick Cassidy om lørdagen ikke fik et eneste point med hjem og Mitch Evans måtte nøjes med 3 fra pole-position og 4 fra løbet, var det i VM-sammenhæng bemærkelsesværdigt, at heller ikke Pascal Wehrlein nåede længere end til 10. pladsen. Om det var grunden til en forholdsvis aggressiv kørsel i søndagens løb skal være usagt. Men tidligt i løbet påkørte han Edoardo Mortaras Mahindra, og beskadigede sin Porsches frontvinge. Dele deraf ramlede ind under Sam Birds McLaren-Nissan racer til stor ærgrelse for englænderen, der dagen forinden var blevet 7’er og desuden havde kvalificeret sig til 3. startposition, fire placeringer foran Wehrlein.

Frontvinger skabte udfordringer

Bird måtte i pit, og dermed var et godt resultat i 14. VM-afdeling, den sidste inden finaleløbene på hans hjemmebane i London, udelukket. Alt imens Wehrlein fortsatte med en løs, dinglende frontvinge, som han aldrig valgte at få skiftet, og heller ikke af løbsledelsen fik ordre på at få gjort. Den klarede det imidlertid selv, for sidst i løbet faldt den af og forvoldt heldigvis ingen skade. Ikke andet end at løbsledelsen valgte, at sende en safetycar på banen, mens resterne fra Wehrleins bil plus lidt andre afrevne stumper rundt om på banen blev fjernet.


Sam Bird nåede at køre sin McLaren Nissan ind på 3. startplads i søndagens løb inden han i selve løbet blev sendt af banen, da Wehrleins beskadigede frontparti ramte ind under Birds racer.


Det indebar, at løbet blev forlænget med en omgang, og det overskud af energi, deltagerne havde tilbage i løbets sidste fase, blev nu brændt af på den ekstra omgang. Antonio Felix da Costa havde været med helt i toppen efter at være startet 2’er. Cassidy havde ramt en forankørende bil på 13. omgang (af de i alt 27) i en slags harmonika sammenstød, og han valgte at køre forbi pitten og fik en ny front på bilen, men han var derfor udenfor topkampen i resten af løbet.

Frijns to’er igen

På sidste omgang havde Da Costa et lille overskud af energi, sammenlignet med Mitch Evans og Robin Frijns, der da lå 3’er. Evans havde brug for flere VM-points, men overforbrugte af energi i afslutningsfasen for at følge med Da Costa, så han endte med at måtte kapitulere og lade Frijns gå forbi. Dermed blev hollænderen endnu engang 2’er i Portland, men denne gang fulgt af fabriks-Jaguaren på 3. pladsen.


Da Costa fører på sidste omgang i søndagens løb foran Frijns, der netop er gået forbi Evans.


Pascal Wehrlein klarede sig gennem den sidste del af løbet uden frontvinge og blev nr. 4 foran Jean-Eric Vergne, der godt nok ikke nåede en podieplacering, men fik points nok til samlet over weekenden at nærme sig VM-toppen.

Tæt i VM-toppen

Da det hele blev gjort op var Cassidy, selvom han ikke scorede et eneste VM-point i Portland weekenden, fortsat i spidsen af VM. Mitch Evans og Pascal Wehrlein ligger á-point, blot 12 points efter Cassidy, og Antonio Felix da Costa havde skubbet sig forbi Oliver Rowland, og er nu på 4. pladsen i VM.

Det var i sig selv en let opgave, for Rowland deltog slet ikke i løbene i Portland. Nissan køreren, der ellers havde arbejdet sig støt og roligt op i Top-3 i VM, måtte melde afbud. Han var først på ugen ramt af svimmelhed og kvalme, og lægerne frarådede ham at tage til Portland og køre race. Han forventes dog at være fit til løbene på hjemmebane sidst i juli.


Caio Collet debuterede for Nissan som stand-in for den sygemeldte Oliver Rowland.


Værd at bemærke

I stedet blev Nissan’s sim-kører,  fra Brasilien, Caio Collet indkaldt med lynets hast. Men selvom han gjorde en god figur, var han dog ikke i nærheden af et topresultat i debut-løbet – det er til at forstå. Sacha Fenestraz havde ikke farten til at kunne være med i toppen, men lagde også ud med at køre voldsomt af banen under lørdagens anden frie træning, hvilket i den grad satte mekanikerne på arbejde.

Det er værd at bemærke, at det gik forbavsende godt for Mahindra, både deres egne fabriksracere og ABT-Cupra teamets biler. Også de to McLaren-Nissan kørere var hurtige, selvom resultaterne ikke var overvældende, hvilket i en vis udstrækning ikke var deres egen skyld.

Nu gælder det finalen

Og så virker det som om, at Jean-Eric Vergne så småt er ved at vise, hvem af de fire DS-kørere, der er nummer ét. Alene hans placering i VM-kampen er et klart signal.

Efter de to løb i Portland resterer to finaleløb, der finder sted i London på en bane, som på alle måder er meget forskellig fra de to i USA. Der er lagt op til en på alle måder meget, meget spændende VM-finale.


Resultat Portland E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 13. afd., 29. juni 2024

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 34m00,097s.
  2. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, +0,415s.
  3. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +1,440s.
  4. Edoardo Mortara (CHE), Mahindra, +1,701s.
  5. Nico Müller (CHE), Abt-Cupra Mahindra, +2,086s.
  6. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +2,634s.
  7. Sam Bird (GBR), McLaren-Nissan, +2,858s.
  8. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +4,507s.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +5,183s.
  10. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +5,563s.

Resultat Portland E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 14. afd., 30. juni 2024

  1. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 36,21,519s.
  2. Robin Frijns (NLD), Envision-Jaguar, +0,332s.
  3. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +3,194s.
  4. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,262s.
  5. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +3,683s.
  6. Nico Müller (CHE), Abt-Cupra Mahindra, +3,785s.
  7. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +4,887s.
  8. Max Günther (DEU), Maserati-DS, +5,692s.
  9. Sébastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +6,250s.
  10. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +6,840s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 167 pts.
  2. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 155 pts.
  3. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 155 pts.
  4. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, 134 pts.
  5. Oliver Rowland (GBR), Nissan, 131 pts.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 129 pts.
  7. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 122 pts.
  8. Max Günther (DEU), Maserati-DS, 73 pts.
  9. Robin Frijns (NZL), Envision-Jaguar, 60 pts.
  10. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 55 pts.

Teams:

  1. Jaguar, 322 pts.
  2. Porsche, 289 pts.
  3. DS Penske, 184 pts.
  4. Andretti Porsche, 168 pts.
  5. Nissan, 157 pts.
  6. McLaren (Nissan), 95 pts.
  7. Envision (Jaguar), 88 pts.
  8. Maserati (DS), 81 pts.
  9. ABT Cupra (Mahindra), 38 pts.
  10. Mahindra, 25 pts.
  11. ERT, 23 pts.