2024 ABB Formel E verdensmesterskabet 1. afd. Mexico City

 

2024 ABB Formel E VM 1. afd.

Mexico City E-Prix: Porsche sejr igen – men Jaguar presser på

Formel E er i gang. Det hele startede ud i Mexico City, og som det skete sidste år, var det også en Porsche, der kørte først i mål denne gang. Men hvor det i fjor var den senere verdensmester, Jake Dennis, der i sin Andretti-Porsche vandt foran Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein, tog Wehrlein i år skeen i den anden hånd, og satte hele feltet på plads ved at føre fra start til mål.


Samtlige Formel E fotos, hvor intet andet er nævnt, er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Topfoto: Pascal Wehrlein er altid hurtig i Mexico City. I år var ingen undtagelse og han kørte sin Porsche til sejr fra poleposition.

Af Søren Clauding – 13. januar 2024



Allerede under kvalifikationskørslerne viste Wehrlein sin styrke. Selvom der kun var 1/10 sekund mellem nr. 1 og nr. 7 i startopstillingen, var det den tyske Porsche kører, der tog pole-position og de 3 ekstra VM-points, der følger med. Verdensmesteren måtte omvendt se sig distanceret. Han startede 14’er og sluttede på 9. pladsen. En ærgerlig start på den nye sæson.


Pascal Wehrlein tog 3 ekstra points for pole position.


Tre Jaguar i Top-5

I stedet viste hele holdet af Jaguar-kørere, at selvom de ikke vandt, kan Porsche godt forvente, at det er derfra, det største pres kommer. Den tidligere mester, Sébastien Buemi, startede ikke bare 2’er, men klæbede til Wehrlein løbet igennem i sin Envision-Jaguar og han ramte målstregen blot 1,1 sekund efter Porsche-køreren.

Nr. 3 i mål blev sidste års VM 2’er, Nick Cassidy, der er skiftet fra Envision til Jaguar fabriksteamet. Han avancerede oven i købet undervejs fra den 4. plads, han havde kvalificeret sig til. En besynderlig Attack-mode strategi, som sendte Maserati køreren Max Günther fra 3. pladsen ned på 4. pladsen, selvom det var tydeligt, at Attack mode på det tidspunkt ikke kunne aktiveres uden tab af en placering, gjorde livet lettere for Cassidy. Men det betød også, at Mitch Evans i den anden fabriks-Jaguar, måtte affinde sig med 5. pladsen efter Günther.


Sebastien Buemi holdt 3. pladsen til målstregen. Her er han foran Jagiar-kollegaen Mitch Evans, der sluttede 5'er.


I løbets sidste del sænkede Evans tempoet. Om der var en teknisk årsag, eller simpelthen for at spare energi er uvist. Løbet blev forlænget med 2 omgange på grund af en tidlig fase under gult flag på grund af en teknisk fejl, som sendte Envision-Jaguar debutanten Robin Frjjns af banen. Og det var uklart om løbet ville blive forlænget med to eller tre omgange. Men en 5. plads blev det til Evans, hvilket alt andet lige var bedre end den 8. plads, han scorede i fjor.

Perler på en snor

Uanset årsagen var der ingen af de følgende kørere, der formåede at presse New Zealænderen så meget, at han måtte give efter. Som perler på en snor fulgte Jean-Éric Vergne i DS-Penske, Jake Hughes i McLaren-Nissan, Stoffel Vandoorne i DS-Penske, førnævnte Dennis og Norman Nato, der i år er skiftet fra Nissan til Andretti-Porsche.


Jake Hughes dokumenterede i sin McLaren med Nissan drivline, at bilen kunne være med i topstriden.

Oliver Rowland gjorde comeback for Nissan og sluttede foran sin unge team-kolle Sacha Fenestraz.


Nato kunne alt andet lige glæde sig over, at de to Nissan fabriksbiler var de bedste af resten, dvs. dem, der ikke scorede points. Oliver Rowland er undskyldt, fordi det var hans første løb siden sidste sommer, og Sacha Fenestraz har heller ikke meget brugbar erfaring fra Mexico. Men forventningerne var større på forhånd.

Havde det ikke været fordi, Jake Hughes var på linje med toppen i klassementet i McLaren raceren med Nissan drivline, kunne man være tilbøjelig til at tro, at Nissan ikke var konkurrencedygtig. Men det dokumenterede Hughes, ikke var tilfældet. Og hans nye team-kollega Sam Bird var startet 11’er for at slutte på 14. pladsen. Der var nok snarere noget med strategierne, der ikke helt stemte.

Resten af feltet

Der ville være synd at sige, at Mahindra, som med Lucas di Grassi sidste år tog 3. pladsen i Mexico City, havde fået styr på farten. Di Grassi udgik på 2. omgang efter en kollision med Antonio Felix da Costa, der heller ikke præcis glimrede for Porsche. Men ingen af bilerne, heller ikke de to, der kørte under Cupra navnet, gjorde et stort nummer ud af sig selv. Bedst var Nico Müller, der kvalificerede sig til 12. startposition – for siden at slutte næstsidst.

Nyck de Vries gjorde comeback i Formel E, netop i en Mahindra, og blev nr. 15 efter at være startet som rosinen i pølseenden. De to ERT racere (tidligere NIO), klarede sig dårligst. Dan Ticktum blev nummer sjok og Sette Camara kom aldrig til start.

 


Resultat Mexico City E-Prix, 2024 ABB Formel E VM, 1. afd., 13. Januar 2024

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche,
  2. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +1,162s.
  3. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, +2,079s.
  4. Maximilian Günther (DEU), Maserati, +5,780s.
  5. Mitch Evans (GBR), Jaguar, +13,064s.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, +13,405s.
  7. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, +13,916.
  8. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, +14,392s.
  9. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +14,797s.
  10. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, +15,312s.

Stillingen i ABB Formel E VM 2024:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 28 pts.
  2. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, 18 pts.
  3. Nick Cassidy (NZL), Jaguar, 16 pts.
  4. Max Günther (DEU), Maserati, 12 pts.
  5. Mitch Evans (GBR), Jaguar, 10 pts.
  6. Jean-Eric Vergne (FRA), DS-Penske, 8 pts.
  7. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, 6 pts.
  8. Stoffel Vandoorne (BEL), DS-Penske, 4 pts.
  9. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 2 pts.
  10. Norman Nato (FRA), Andretti-Porsche, 1 pt.

Teams:

  1. Porsche, 28 pts.
  2. Jaguar, 26 pts.
  3. Envision-Jaguar, 18 pts.
  4. Maserati (DS), 12 pts.
  5. DS, 12 pts.
  6. McLaren (Nissan), 6 pts.
  7. Andretti (Porsche), 3 pts.
  8. Nissan, 0 pts.
  9. Mahindra, 0 pts.
  10. ABT Cupra (Mahindra), 0 pts.
  11. ERT, 0 pts.