2023 Formel E verdensmesterskabet 13. og 14. afd. Rom, Italien
Rom E-Prix: Højt at flyve, dybt at falde
Evans vandt og lod Dennis triumfere
Jaguars Mitch Evans gjorde som han plejede, eller i hvert fald havde gjort tre gange inden han mødte op i Rom til årets 4. og 3. sidste VM-løb i Formel E verdensmesterskabet. Han kørte sin Jaguar racer til sejr. Men dagen efter var det i bogstavelig forstand et frit fald, som efterlod Andretti-Porsche teamets Jake Dennis i en stærk VM-føring.
For Evans vedkommende så det forinden godt ud. Han vidste, at Rom ville være stedet, hvor han ville kunne bringe sig tilbage i kampen om Formel E verdensmesterskabet. Han har brillereret tre gang tidligere og vandt i fjor begge løb på racerbanen, der som vanlig var anlagt i EUR distriktet seks kilometer syd for det antikke Rom. Og som sagt så gjort.
Topfoto: Jake Dennis i Andretti Porsche og Norman Nato i Nissan fører feltet an i søndagens 14. VM-afdeling og sådan var stillingen også, da målstregen blev nået.
Samtlige Formel E fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding – 16. juli 2023
Mitch Evans og Sam Bird i hver deres Jaguar fabriksracer lagde stærkt ud i lørdagens 13. VM-afdeling og førte løbets første omgange. Bag de to skimtes Sacha Fenestraz i den røde Nissan.
Evans vandt 13. VM-afdeling
På førstedagen kørte han sin Jaguar racer i pole-position og startede side om side med team-kollegaen Sam Bird. Da målstregen blev nået, var newzealænderen i spidsen, undervejs havde han sat løbets hurtigste omgangstid og dermed scoret det maksimale antal points, det er muligt på en løbsdag. Og nok så vigtigt, selvom rivalen i Jaguar Envision kundeteamet, Nick Cassidy blv nr. 2, så var Andretti-Porsche teamets Jake Dennis hensat til 4. pladsen mens Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein, fjerdemand i topstriden, var nr. 9.
Mitch Evans vandt sin fjerde sejr i Rom, den tredje i træk, da han totalt dominerede lørdagens VM-afdeling.
Evans (Jaguar) var foran Dennis (Andretti-Porsche) i store dele af lørdagens løb men vigtigst: Han var også nr. 1, da målstregen blev passeret. Bag Dennis ses den senere nr. 2, Nick Cassidy i Envision-Jaguar.
Men glæden varede kun kort. For dagen efter, i sæsonens 3. sidste Formel E løb havde Jake Dennis fundet melodien i Rom. Han placerede sin Porsche racer i Pole, mens Evans var hensat til 4. startposition, endda hjulpet dertil af team-kollega Sam Bird, da de to havde mødt hinanden i duellerne.
Søndag var frit fald for Evans
Nick Cassidy startede 2’er og Nissans Norman Nato havde sneget sig ind på 3. startposition. Og sådan var billedet også, da løbet var kommet i gang. Efter et par omgange var Evans kommet forbi Nato og så skulle han forbi Cassidy. Han valgte det sværest overhalingssted på banen, et sving for enden af en ekstremt hurtig svingkombination, Jaguaren overbremsede på baghjulene, skred ud og Evans ramte Cassidys Envision-Jaguar, blev kastet op i luften, landede på det nærmest oven i Cassidy og så var den eneste fabriks-Jaguar i topstriden den, der blev kørt af Sam Bird. Evans landing var i bogstavelig forstand et frit fald efter lørdagens triumf.
Jake Dennis i Andretti-Porsche foran Norman Nato, Nissan, Nick Cassidy i Envision-Jaguar og Sam Bird i Jaguar på en af de første omgange i søndagens løb.
Siden forsøgte Norman Nato at overhale Dennis, men i stedet påkørte han Porschen og ødelagde sin frontspoiler. Hvilket dog ikke forhindrede ham i at fastholde 2. pladsen løbet igennem, alt imens Sam Bird kørte sin Jaguar ind på 3. pladsen. Men for Jaguar var hændelsen noget nær en katastrofe. Ikke bare havde Evans sat sig selv ud af spillet, men også vanskeliggjort Cassidys muligheder for at vinde VM i en Jaguar. Og oven i købet fik Dennis næsten frit spil til at styre løbet frem til målstregen, som han passerede efter at have ført hver eneste meter løbet igennem.
Jake Dennis vandt søndagens 14. VM afdeling og havde team-chef Michael Andretti med sig på præmieskammelen.
Triumf for Dennis og Andretti-Porsche
Det var en enestående triumf for Dennis, for det amerikanske Andretti-Porsche team og ret beset et udmærket udfald, hvis målsætningen om at gøre Formel E stærkere i USA skal lykkes. For Jaguar: Et frit fald, en ren nedtur, hvor Birds 3. plads og en 5. plads til Envision-Jaguars Sebastien Buemi på det nærmeste virkede paradoksal. For selvom det ikke er annonceret endnu, tyder alle tegn i sol, måne og stjerner på, at Bird har mistet sin kontrakt med Jaguar-teamet til fordel for Nick Cassidy. Og spørgsmålet er, om Envision kunne være interesseret i at genansætte den ellers ret populære britiske kører, selv set i lyset af en god 3. plads i Rom.
Bird igangsatte multi-kollision
Dagen forinden havde Sam Bird nemlig sat Formel E feltet på den anden ende. Fra 2. startposition holdt han sig med helt fremme indtil løbets 8. omgang. Men få hundrede meter fra det sving, som Evans dagen efter kørte galt i, skred Birds Jaguar ud i den meget hurtige venstrekurve. Asfalten i kurven er ujævn, hvad Stoffel Vandoorne for to år siden også havde erfaret og det samme var sket for ham, og som André Lotterer få omgange forinden i lørdagens løb også havde oplevet.
Men hvor Lotterer var næsten bagest, var Bird var i topstriden, hans bil gik på tværs og igangsatte en serie af voldsomme påkørsler, som efterlod seks biler ude af racet. Heldigvis skete der kun materiel skade, men smukt var det ikke. Løbet var øjeblikkelig blevet rød-flaget for siden, tre kvarter senere, at blive genstartet.
Dennis i solid VM-føring
Lidt uklarhed omkring startproceduren og hvor mange omgange, der skulle køres, betød i øvrigt at Andretti teamet havde beregnet en omgang for meget til Jake Dennis, som siden mente, at han kunne have vundet, hvis han havde fået den rette information. Han sluttede på 4. pladsen og vandt så dagen efter – og efter Rom E-Prix har han i alt 195 points, mens Cassidy og Evans har hhv. 171 og 151 points. Det er et fremragende udgangspunkt for Dennis inden finaleløbene i London sidste weekend i juli måned.
Den megen dramatik var næsten i stand til at fjerne fokus fra andre ganske vigtige begivenheder undervejs. Men hér er en kort opsummering af de vigtigste:
Kørerne, der blev ganget ifm Birds uheld lørdag var Robin Frijns, Lucas di Grassi, Edoardo Mortara. Antonio Felix da Costa, Sebastien Buemi og selvfølgelig Bird selv.
Sacha Fenestraz lagde hårdt ud og førte lørdagens løb i sin Nissan racer.
Nissans første podieplacering
Evans og Birds startpositioner var den første gang nogensinde, at Jaguar havde første startrække. Buemi i Envision-Jaguar raceren var startet som nr. 4, mens Sacha Fenestraz havde kørt sin Nissan ind på 3. startposition. Fenestraz førte en del af løbet, men sluttede 10’er, da han havde overforbrugt af energien. Siden havde teamet om søndagen vanskeligheder med at få batteriet til at virke i Fenestraz’ bil, han måtte starte bagest og sluttede også på sidstepladsen.
Omvendt var team-kollega Nato om søndagen ligeledes startet fra 3. pladsen, og hjulpet af Bird og Cassidys skærmydsler scorede han med 2. pladsen Nissans første podieplacering, siden teamet var blevet rekonstrueret ved indgangen til i år. Nato sluttede i øvrigt på 7. pladsen om lørdagen.
Norman Nato sikrede det rekonstruerede Nissan-teams første podieplacering med 2. pladsen om søndagen.
Mitch Evans (Jaguar), Nick Cassidy (Envision-Jaguar) og Max Günther (Maserati) på podiet efter lørdagens løb.
Wehrlein får det svært
Den tidligere Nissan-kører, Max Günther, kørte sin Maserati ind på 3. pladsen lørdag, og han blev siden nr. 6 søndag, efter at være startet hhv. 8’er og 6’er de to dage. Porsche fabrikskøreren Pascal Wehrlein startede 10’er lørdag og sluttede 9’er til trods for al dramatikken.
Søndag startede han fra 15. pladsen og blev nr. 7. Et godkendt resultat, men han har stille og roligt over mesterskabets seneste løb meldt sig ud af den absolutte topstrid. Inden løbene i London ligger han på 4. pladsen i VM med 46 points, og er i øvrigt den sidste i VM-tabellen, der har en matematisk chance for at vinde VM-titlen. Men afstanden til Dennis’ 195 points er stor i to løb, hvor man maksimalt kan score i alt 58 points.
Resultat Rom E-Prix, 2023 Formel E VM, 13. afd., 15. juli 2023
- Mitch Evans (GBR), Jaguar, 1t37m20,976m
- Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +1,639s.
- Maximillian Günther (DEU), Maserati, +9,126s.
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +21,010s.
- Jean-Éric Vergne (FRA), DS, +21,482s.
- Nico Müller (CHE), ABT-Cupra, 21,858s.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +24,071s.
- Sergio Sette Camara (BRA), NIO, + 25,427s.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +28,582s.
- Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, +30,342s.
Resultat Rom E-Prix: 2023 Formel E VM, 14. afd., 16. juli 2023
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +45m04,323s.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +3,105s.
- Sam Bird (GBR), Jaguar, 3,633s.
- Edoardo Mortara (CHE), Maserati, +4,357s.
- Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +5,004s.
- Maximillian Günther (DEU), Maserati, +5,403s.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +11,586s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), DS, +11,951s.
- Dan Ticktum (GBR), NIO, +12,563s.
- Nico Müller (CHE), ABT-Cupra, 13,313s.
Stillingen i Formel E VM 2023:
Kørere:
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 195 pts.
- Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 171 pts.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, 151 pts.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 146 pts.
- Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 107 pts.
- Maximillian Günther (DEU), 101 pts.
- Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 93 pts.
- Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 82 pts.
- Sam Bird (GBR), Jaguar, 77 pts.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +47 pts.
Teams:
- Envision-Jaguar, 253 pts.
- Porsche, 239 pts.
- Jaguar, 228 pts.
- Andretti (Porsche), 218 pts.
- DS, 153 pts.
- Maserati (DS), 130 pts.
- McLaren (Nissan), 86 pts.
- Nissan, 79 pts.
- NIO, 34 pts.
- Mahindra, 33 pts.
- Cupra (Mahindra), 17 pts.