2023 Formel E verdensmesterskabet 15.-16. afdeling: London
London E-Prix: Vild finale gav VM til Dennis og Jaguar
Efter begivenhederne i Rom to uger tidligere stod det næsten skrevet i kortene, at Jake Dennis skulle vinde VM. Det gjorde han også. Men verdensmesterskabet for teams, som har meget stor betydning i Formel E, var på ingen måde afgjort. Det blev det i London, men hvordan det lykkedes Envision Jaguar at blive verdensmester, havde ingen på forhånd kunnet forudse.
Uforudsigelighed er et alt overskyggende kardinalpunkt i verdens næstmest populære motorsportsserie. Dels er jævnbyrdigheden kolossal, dels er udfordringerne på de ofte snævre og uoverskuelige racerbaner uovertruffen. Der overhales i en uendelighed, og så er der hele spørgsmålet om energiforbrug, som deltagerne uden pause opererer med i baghovedet.
Topfoto:
Det tre hovedrolleindehavere i årets VM-finale: Jake Dennis vandt kørernes verdensmesterskab og bidrog markant mest til Andretti-Porsches 3. plads i teammesterskabet. Nick Cassidy (tv) blev nr. 2 i kørernes VM for Envision-Jaguar og var med til at sikre teamet sejren i team-verdensmesterskabet. Mitch Evans (th) sluttede på 3. pladsen i kørernes VM og medvirkede til Jaguar fabriksteamets 3. plads i team-VM - blot 2 points efter Envision-Jaguar. Tilsammen vandt de tre kørere 10 løbssejre ud af 16 mulige. Dennis stod for de to mens Cassidy og Evans hver vandt fire. I London sejrede Evans på dag 1 mens Cassidy blev nr. 1 i søndagens regnfulde løb.
Samtlige Formel E fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding – 31. juli 2023
I sæsonfinalen i London, som lagde banelayout til to løb i det gigantiske ExCel udstillingscenter, hvor man kørte både inde i centret og udenfor, fik energiforbruget sjovt nok ingen nævneværdig betydning. Det til trods for, at den tilladte reduktionen af batteriniveauet var nedsat fra på det seneste 37-38 kWh til blot 27 kWh. Banen i London er forholdsvis snoet og giver masser af muligheder for regenerering, men det betød meget lidt i det samlede billede.
Til gengæld dominerede kørernes indbyrdes kampe alt. Ja, altså indtil søndagens afsluttende finale, hvor regnen silede ned og feltet først blev sluppet løs med halvanden times forsinkelse og på det tidspunkt 6-7 omgange efter safetycar.
Lørdag først…
Mitch Evans og Nick Cassidy i henholdsvis fabriks-Jaguar og Envision kunde-Jaguar dystede i kvalifikationsfinalen om pole-position. Den snuppede Evans, men på startopstillingen stod han på 6. pladsen, fordi han skulle ”afsone” en 5 placeringers grid-straf, tildelt efter hans påkørsel af Cassidy i Rom (hvor Evans på grund af en kørefejl fik elimineret såvel Cassidys som hans egne reelle muligheder for at vinde kørernes VM).
Allerede i det første sving i lørdagens løb gennemførte Sebastien Buemi med held en ambitiøs overhaling af Jake Dennis. Billedet viser Cassidy og bag ham Buemi i den grønne Envision-Jaguar på vej forbi Dennis i den røde Andretti-Porsche. Siden var Buemi den perfekte wing-man til Cassidy indtil en misforståelse satte punktum for succes'en.
Det afholdt dog ikke Evans fra lynhurtigt at være helt i top, hvor Cassidy og hans team-kollega, Sebastien Buemi udførte et perfekt team-play – til at begynde med, i hvert fald. Jake Dennis startede fra 2. pladsen i sin Andretti-Porsche, men Sebastien Buemis start fra 3. pladsen var fænomenal, han strøg forbi Porschen og efter få omgange havde han holdt feltet, inklusive Evans og Dennis, så meget tilbage, at Cassidy kunne aktivere sit Attack-mode uden at miste føringen.
Envision-kollision forærede Dennis VM
Evans og Dennis pressede dog på, men var sene til at aktivere Attack, og da det skete havde Cassidy igen brug for lidt assistance fra Buemi, som på det tidspunkt var foran Cassidy og blot afventede besked om, at han skulle lade Cassidy passere. Den besked nåede aldrig Buemi, som ellers gentagne gange over radioen havde spurgt teamet derom. Cassidy troede der var klar bane og forsøgte at overhale i et sving, hvor det ikke normalt ville kunne lade sig gøre i en regulær duel. Cassidy ramte Buemi, hvis bil ikke tog skade. Men Cassidy selv var ude af løbet og dermed også ude af kampen om kørernes VM.
Senere i løbet havde Antonio Felix da Costa arbejdet sin fabriks Porsche op på 2. pladsen efter Evans, der da længe havde ført an. I da Costas baghjul lå Dennis i Andretti Porsche-kundeteamet, som blot behøvede en 3. plads for at blive verdensmester. Da Costa blev 2’er, men han fik en 3 minutters tidsstraf for efter sigende forkert dæktryk i sit ene hjul, og dermed gik sejren til Evans med Dennis på 2. pladsen. Og dermed var Dennis Formel E verdensmester 2023.
Mitch Evans kørte lørdag et perfekt løb og kørte sin Jaguar til sejr foran den Jake Dennis' Andretti-Porsche.
Jake Dennis blev Formel E verdensmester 2023. Sejren var velfortjent, fordi han stort set gjorde hele arbejdet selv (team-kollega André Lotterer var generelt markant dårligere og den 41-årige tysker vender nu tilbage til WEC).
VM for teams skulle afgøres
Sebastien Buemi og Sam Bird sluttede på 3. og 4. pladsen og den rækkefølge var ikke uvæsentlig for resten af weekendens forløb. Der var nemlig stadig et team-verdensmesterskab, der skulle afgøres.
Team-mesterskabet er vigtigt i Formel E, fordi ingen af de deltagende bilfabrikker alene deltager af sportslige grunde. De gør det alle for derigennem at sikre, at udviklingen af deres seriefremstillede biler er på allerhøjeste niveau. Og efter lørdagens skærmydsler lå de to Jaguar-teams ganske enkelt á-points, hvilket iøvrigt kan tilskrives alle fire køreres præstationer.
Marginale forskelle
Søndag var det igen Nick Cassidy og Mitch Evans, der skulle dyste om pole-position. Denne gang var det Cassidy, der gjorde det bedst. Men kun 1/100 sekund adskilte de to Jaguar-kørere. Det betød, at Cassidy og Envision-Jaguar scorede 3 VM-points og dermed fik et lille forspring i VM-kampen. Der var fortsat også en 2. plads i kørernes VM, som skulle have sin ejermand, og dér havde Evans fat i den lange ende med et forspring på 8 points efter lørdagens løb. Og da ville en 2. plads til Evans i søndagens løb være tilstrækkelig til at blive VM 2’er.
På grund af de 3 points fra Cassidys pole var rollerne pludselig byttet om. Nu var Evans blot 5 points efter, og så ville kun en sejr kunne sikre ham vice-verdensmestertitlen, hvis Cassidy sluttede på 2. pladsen i løbet. Og det skete ikke.
Envision-Jaguar verdensmester i våd finale
Regnen silede ned, men efter et par forsøg var banen dog blevet farbar med rimelig sigtbarhed og rimeligt vejgreb. Løbet blev imidlertid givet frit efter safetycar, så der var ingen accelerations-dyst til første sving. Overhalinger var meget risikable under de regnvåde forhold og om det var det, der afholdt Evans fra at sætte et angreb ind på Cassidy, står hen i det uvisse. Men angrebet kom aldrig og Cassidy tog sejren foran Evans. Buemi og Bird blev nr. 6 og 7. Og dermed gik VM-titlen for teams til Envision-Jaguar foran fabriksteamet. Kun 2 points adskilte de to, da pointene blev lagt sammen. I kørernes VM blev Cassidy nr. 2 og Evans nr. 3.
Nick Cassidy i Envision-Jaguar vandt søndagens regnfulde løb uden på noget tidspunkt at have været under pres. Derved blev han 2'er i kørernes VM og sikrede Envision-Jaguar verdensmesterskabet for teams.
Bag dramaet i spidsen bød de to løb på masser af anden dramatik.
Ups and downs for Nissan
Om lørdagen begik Sacha Fenestraz en kører fejl og Nissan’en ramte Setta Camaras NIO. Nissan’en på det nærmeste fløj henover NIO’en og kunne sidenhen ikke bremse men kørte frontalt ind i barrieren med meget høj fart. Fenestraz var uskadt, den kan ikke siges om racerbilen og heller ikke barrieren, for mens løbet var sat på pause (rødt flag) tog det en halv time at genetablere barrieren, så sikkerheden var i orden.
Norman Nato kørte to gode løb for Nissan. På billedet er han foran Max Günther i Maserati, Nico Müller i Abt-Cupra og den afgående verdensmester, Stoffel Vandoorne i DS.
I løbets sidste fase valgte Norman Nato i sin Nissan at sætte et overhalingsangreb ind i forsøg på at snuppe en placering fra Sebastien Buemi. Buemi kørte meget langsomt, fordi han havde aktiveret sit sidste Attack meget sent, og derfor var nødt til at sætte farten ned for ikke at blive diskvalificeret for at komme i mål inden han havde opbrugt sit sidste Attack. Overhalingen lykkedes ikke. I stedet fik Nato parkeret sin bil i siden på Buemis, og begge kunne mirakuløst fortsætte løbet derefter. Men kollisionen medførte, at hele resten af feltet blev klumpet sammen i et regulært trafikkaos. Ingen kunne køre og igen var der behov for rødt flag, mens der blev ryddet op og skabt orden i rækkefølgen.
Søndag var mindre dramatisk, hér var det mest regnvejret, der var uforudsigeligheds-faktoren, men det gik ret beset meget godt, da man endelig var kommet i gang.
London E-Prix var et løb, som for de fleste blev en usædvanlig begivenhed. Her er lidt højdepunkter:
Andre højdepunkter
Lucas di Grassi sluttede lørdagens løb på en overraskende god 6. plads – hans bedste placering for Mahindra siden 3. pladsen i sæson-premieren. Han fortsætter efter alt at dømme for teamet næste år. Også Dan Ticktum leverede en god indsats for NIO og blev nr. 7 og 9 med gode kvalifikationsresultater oveni.
Lucas di Grassi opnåede sit bedste resultat i år for Mahindra efter 3. pladsen i Mexico først på sæsonen.
Porsche fabriksteamet fik ikke præcis det ud af 2023, som de havde håbet på, men fik dog samlet en god sæson med Pascal Wehrlein på 4. pladsen i kørernes VM og fabriksteamet på en tilsvarende 4. plads i team-mesterskabet – i øvrigt efter Andretti-Porsche teamets 3. plads, som dog i al væsentlighed skylde Dennis’ 299 VM-points. André Lotterer bidrog kun med 23 og den 41-årige tyske tidligere Le Mans vinder forventes nu at sige farvel til Formel E og fortsætte sin karriere i WEC.
Nissans Sacha Fenestraz leverede i London ikke en præstation, der underbygger forventningerne om, at han fortsat kører for teamet næste år. Tilsvarende virkede Norman Natos overhalingsforsøg også lettere panik-agtigt. Nissan har endnu ikke bekendtgjort næste års kører-sammensætning, men Nato har med 2. pladsen i Rom og en 8. plads såvel som en 4. plads i London sendt et kraftigt signal til Tommaso Volpe om at han efterhånden er ved at have lært lektien. Præstationerne i London medførte i øvrigt, at Nissan overhalede kundeteamet McLaren i team-mesterskabet. Norman Nato var også den bedst placerede Nissan-kører i kørernes VM med en 10. plads.
For McLaren-Nissans vedkommende siger René Rast farvel til teamet til fordel for bl.a. DTM. I stedet forlyder det, at der allerede er indgået en kontrakt med Sam Bird for 2024. Det ser ud som en god kombination. Både Jake Hughes og Sam Bird er englændere.
Jean-Eric Vergne underpræsterede i den grad, hvorimod DS-team kollegaen Stoffel Vandoorne nåede en respektabel 5. plads i søndagens løb. Edoardo Mortara kørte sin Maserati med DS-drivline ind på 5. pladsen lørdag, men blev blot nr. 11 i regnvejrsløbet.
Der har været forbavsende få udmeldinger vedr. køresammensætningerne til næste år.
Hér er lidt fra de foreløbige udmeldinger og rygtebørsen:
Jake Dennis fortsætter hos Porsche.
Nick Cassidy skifter fra Envision til Jaguar TCS fabriksteamet.
Sam Bird forlader Jaguar TCS (bekræftet) og fortsætter hos McLaren-Nissan.
Mitch Evans fortsætter hos Jaguar.
Robin Frijns skifter fra ABT Cupra til Envision-Jaguar.
René Rast forlader McLaren-Nissan.
Lucas di Grassi forbliver hos Mahindra.
Oliver Rowland er på vej tilbage – uklart hos hvem.
André Lotterer forlader Formel E.
Sam Bird har kørt sit sidste løb for Jaguar og sluttede med pæne resultater. Her er han foran Sebastien Buemi fra søsterteamet, Envision-Jaguar.
Resultat London E-Prix, 2023 Formel E VM, 15. afd., 29. juli 2023
- Mitch Evans (GBR), Jaguar, 1t33m20,976m
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +1,116s.
- Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar I-TYPE 6, +1,668s.
- Sam Bird (GBR), Jaguar, +3,054s.
- Edoardo Mortara (CHE), Maserati, +4,357s.
- Lucas di Grassi (BRA), Mahindra, +4,769s.
- Dan Ticktum (GBR), NIO, +5,118s.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +7,527s.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +8,725s.
- Jake Hughes (GBR), McLaren, +9,128s.
Resultat London E-Prix, 2023 Formel E VM, 16. afd., 30. juli 2023
- Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 2t13m56,532s.
- Mitch Evans (GBR), Jaguar, +4,934s.
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +16,295s.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +24,819s.
- Stoffel Vandoorne (BEL), DS, +26,290s.
- Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +27,406s.
- Sam Bird (GBR), Jaguar, +29,376s.
- Nico Müller (CHE), ABT-Cupra, +30,304s.
- Dan Ticktum (GBR), NIO, +30,832s.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +35,558s.
Slutstillingen i Formel E VM 2023:
Kørere:
- Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 229 pts.
- Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 199 pts.
- Mitch Evans (NZL), Jaguar, 197 pts.
- Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 149 pts.
- Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 107 pts.
- Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 105 pts.
- Maximillian Günther (DEU), 101 pts.
- Sam Bird (GBR), Jaguar, 95 pts.
- Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 93 pts.
- Norman Nato (FRA), Nissan, +63 pts.
Teams:
- Envision-Jaguar, 304 pts.
- Jaguar, 292 pts.
- Andretti (Porsche), 252 pts.
- Porsche, 242 pts.
- DS, 163 pts.
- Maserati (DS), 140 pts.
- Nissan, 95 pts.
- McLaren (Nissan), 88 pts.
- NIO, 42 pts.
- Mahindra, 41 pts.
- Cupra (Mahindra), 21 pts.
Topstriden i lørdagens løb med tre Jaguar-racere i spidsen (Evans, der senere vandt løbet, foran Buemi og Cassidy), fulgt af Jake Dennis i Andretti-Porsche og René Rast i McLaren-Nissan.
Jake Dennis på vej mod VM-titlen på hjemmebane. Dennis er den første britiske Formel E verdensmester, og at tage titlen i den britiske hovedstad var stort.