2023 Formel E verdensmesterskabet 12. afd. Portland

2023 Formel E verdensmesterskabet 12.- afd. Portland, Oregon

Portland E-Prix: Motorsport på amerikansk: 403 overhalinger i 51 minutters energi-race

Det var næsten absurd. I tre kvarter gjaldt det om, ikke at føre, at køre så langsomt som muligt, uden at de andre fik fordel af det. Ikke færre end 403 overhalinger på de små 51 minutter, som løbet varede, har nogen talt det til. Om tallet holder, hvis man tæller efter, må stå hen i et uvisse, men i USA, i NASCAR, er man vant til, at stillingen ændres i en uendelighed, når der køres på de berømte ovalbaner. Men dette var ikke NASCAR på ovalbaner, det var Formel E, det første E-Prix nogensinde i Portland.

Portland E-Prix var 12. afdeling af Formel E Verdensmesterskabet 2023. Egentlig ville man gerne have kørt i fx Miami eller Los Angeles, nu hvor en udbygning af Brooklyn Cruise terminalen havde umuliggjort fortsat at køre race i New York City. Men den pragmatiske løsning hed Portland, for i den største by i den nordvest-amerikanske stat, Oregon, har man en permanent racerbane inde i byen. Præcis som tilfældet er i den 40 gange større Mexico City og som man i gamle dage havde i den danske provinsby 30 kilometer vest for København.

Derved slap man for at bekoste opbygningen af en midlertidig racerbane på offentligt trafikerede arealer – og omkostninger er på ingen måde ligegyldige i Formel E. Og samtidig fik Formel E feltet en helt ny udfordring.


Topfoto: Nick Cassidy var stærk løbet igennem. Hér fører han i sin Envision Jaguar foran Max Günther i Maserati, Norman Nato i Nissan og resten af feltet. 

Hvor intet andet er nævnt, er samtlige Formel E fotos stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding - 25. juni 2023


Minimal regenerering

Det var nu ikke så meget det, at man skulle køre på en permanent racerbane, for det er sket før, bl.a. i Valencia i Corona tiden og til dels også i Mexico City (men desværre ikke endnu i Roskilde og omegn). Men den 3,2 kilometer lange racerbane i Portland udmærker sig ved minimal nedbremsning og en række hurtige, flydende sving kombinationer. Hvordan håndterer man lige det, når man kun har 38 kWh energi til rådighed i en Formel E racer – plus den energi, man kan genindsamle, når der bremses?


Jean-Eric Vergne blev målt til over 272 km/t.


Generelt bruger en Gen3 Formel E racer i nabolaget af 60 kWh på et løb. I Portland var regenerering beskeden og samtidig var hastighederne meget høje. Eksempelvis blev Jean-Éric Vergnes DS-racer målt til godt 272 km/t. En Formel E racerbil kan godt køre hurtigere, men da kræves der længere langsider, og de er jo typisk skåret igennem af chikaner, hvilket kun var tilfældet et enkelt sted i Portland. Som et kuriosum opnår Indycar racerbilerne, når de boltrer sig på de kanter, nogenlunde den samme topfart.

Så langsomt som muligt

Så løsningen for Formel E feltet var ganske enkelt at køre langsommere, og det er ikke så enkelt endda. Set fra banekanten var det så heller ikke meget iøjefaldende, at det var sådan man gjorde, for tempoet var fortsat ret højt. Men i cockpittet på de 22 racerbiler var det mere end indlysende.


Jake Dennis i Andretti-Porsche foran de to Nissan fabriksracere med Norman Nato og Sacha Fenestraz, Antonio Felix da Costa i Porsche og resten af feltet. 


Gammelkendte teknikker med at slipstreame i lufthullet bag en forankørende benyttes normalt til at få højere fart. Men i Formel E bruges teknikken til at spare energi, så man senere kan tillade sig at køre hurtigere. Derfor var det et i traditionel motorsportsforståelse absurd billede, der tegnede sig over løbets første 25 omgange. Feltet var tæt, alle prøvede på én gang at vinde energi i slipstrømmen på forankørende og samtidig, at ryste andre bagved af sig.

Ind imellem skulle der også aktiveres Attack-mode, som de færreste kunne bruge til noget, for godt nok får man mere effekt til rådighed, men det koster jo energi og den skulle man jo spare på. Af samme årsag gik de indledende kvalifikationskørsler også hen og blev på det nærmeste ligegyldige, bedst dokumenteret af Jaguars Mitch Evans.

Fra sidstepladsen til fjerdepladsen

Evans Jaguar racer havde problemer med det såkaldte RESS system, der leveres af Williams Engineering (RESS på almindelig dansk: Batteri), og for en sikkerheds skyld udskiftede man også den bageste del af bilens drivline. Evans fik dog aldrig sat en kvalifikationstid og derfor startede han bagest. Men da mållinjen blev passeret var han nr. 4…


Mitch Evans, Jaguar. Foto: Jaguar media site.


Også Jean-Éric Vergne var i perioder med helt fremme, selvom han (og team-kollegaen, verdensmesteren Stoffel Vandoorne) blev dømt til at starte løbet fra pitten. DS-Penske teamet havde nemlig opsat en scanner ved indkørslen til pitten, som kunne måle aktuelle køredata på alle deltagerne (om end den egentlig kun skulle kunne måle stregkoden på DS-bilernes egne dæk). Det kostede også lige 25.000 Euro i bøde. Man må da for DS-teamet håbe på, at de fik fuld valuta for pengene gennem de indsamlede data om konkurrenterne.

Hurtigst på hjemmebane

Hurtigst under kvalifikationen var Jake Dennis i Andrretti-Porsche, til stor fornøjelse for team-ejer Michael Andretti, der selv var til stede ved hjemmebaneløbet i Portland. Og også til stor fornøjelse for Dennis, der med de 3 points, pole-position udløser, genvandt føringen i VM, som mærke-kollegaen, Pascal Wehrlein havde fravristet ham i Jakarta.


Jake Dennis førte fra pole-position foran de fire Nissan racere. Til venstre ses Max Günther, der i sin Maserati blandede sig i topstriden.


Efter Dennis fulgte de fire Nissan-powerede racerbiler, kun afskildt af Jakarta-vinderen Max Günther i Maserati-DS på 5. pladsen. Hurtigst var Sacha Fenestraz i den ene fabriksbil foran Norman Nato i den anden, René Rast startede 4’er i McLaren-Nissan raceren og Jake Hughes startede 6’er.

Fra startopstillingen var det også værd at bemærke Antonio Félix da Costa som den bedste Porsche fabrikskører fra 7. startposition (Wehrlein startede fra 18. pladsen), Robin Frijns i ABT-Cupra på 9. pladsen og Berlin+Monaco vinderen Nick Cassidy i Envision-Jaguar i 10. startposition.


Antonio Felix da Costa var bedste Porsche fabrikskører og sluttede på 3. pladsen. Foto: Porsche media site.


Løbets højdepunkter

Og så gik starten til det absurde løb. Højdepunkter var to safetycar-perioder, hvor den sidste skyldtes et voldsomt højhastighedsuheld, hvor Nico Müller i ABT-Cupra forlod banen, da frontvingen var brudt sammen, og ramte barrieren med 27G (og slap fra det uden nævneværdige knobs). Og siden var et højdepunkt også den forventede forlængelse af løbet med 4 omgange på grund af den megen tid brugt efter safetycar.

Det gav deltagerne en energimæssig udfordring og dem, der klarede det bedst var også dem, der erfaringsmæssigt ofte håndterer energistyringen bedst. Hvad det angår, var Nick Cassidy i en klasse for sig selv, så det var fuldt fortjent, at han i løbets afsluttende sprint-race over få omgang tog det ternede flag først, fulgt af Jake Dennis, Antonio Felix Da Costa, Mitch Evans og Sebastien Buemi, der fra 16. startposition gjorde det næsten ligeså godt som mærke-kollegaen (Jaguar), Mitch Evans.

Sam Bird, også i Jaguar, blev egentlig nr. 6 (fra 15. startposition og efter at banet vejen for Mitch Evans), men fik 5 sekunders straf efter at være døm skyldig i en kollision med Max Günther.


Sacha Fenestraz var næsthurtigst under kvalifikationskørslerne i sin Nissan fabriksracer.


Nissans genvordigheder

Og hvad skete der egentlig med de fire under kvalifikationen så dominerende Nissans?

Jo, tidligt i løbet påkørte Fenestraz team-kollegaen Norman Nato bagfra. Nato var uberørt af situationen og førte også en stund, mens Fenestraz måtte i pit og få skiftet frontvingen. Nato navigerede siden nogenlunde gennem løbet og sluttede som bedste Nissan-kører på 9. pladsen, der dog kun blev til på grund af Birds tidsstraf. René Rast blev påkørt gentagne gange i ”slow-virvaret) og sluttede som nr. 14 mens Jake Hughes brugte for meget energi i et forsøg på at genvinde tabte placeringer, og han sluttede på 12. pladsen.

MEN: Det vil være synd at sige, at feltet var spredt, da de 32 omgange var kørt. Top-10 kom i mål indenfor 4,3 sekunder og André Lotterer i Porsche sluttede som rosinen i pølseenden blot 16 sekunder efter Cassidy.


Jake Dennis fører VM.


Resultatet indebar, at Dennis nu er tilbage i VM-føringen med et enkelt points ned til Cassidy. Wehrlein lukrerede som Nato på Birds tidsstraf, fik 4 points og er nu faldet ned på 3. pladsen, mens Mitch Evans 4. plads plus 1 point for løbets hurtigste omgangstid betyder, at han stadig er med i VM-opgøret fra en 4. plads.

I team-mesterskabet fører Porsche fortsat takket være Da Costas 3. plads, men Envision-Jaguar er nu kun 7 points efter takket være Cassidys sejr og Buemis 5. plads. Jaguar fabriksteamet ligger på 3. pladsen.

Resultat Portland E-Prix, 2023 Formel E VM, 12. afd., 24. juni 2023

  1. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +50m40,629s.
  2. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, +0,294s.
  3. Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, +1,140s.
  4. Mitch Evans (GBR), Jaguar, +1,758s.
  5. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +2,220s.
  6. Maximillian Günther (DEU), Maserati, +2,307s.
  7. Lucas Di Grassi (BRA), Mahinda, 2,982s.
  8. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,684s.
  9. Norman Nato (FRA), Nissan, +3,961s.
  10. Robin Frijns (NLD), Abt-Mahindra, +4,300s

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 154 pts.
  2. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 153 pts.
  3. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 138 pts.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 122 pts.
  5. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 97 pts.
  6. Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 93 pts.
  7. Maximillian Günther (DEU), 78 pts.
  8. Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 72 pts.
  9. Sam Bird (GBR), Jaguar, 62 pts.
  10. Jake Hughes (GRB), McLaren, +46 pts.

Teams:

  1. Porsche, 231 pts.
  2. Envision-Jaguar, 225 pts.
  3. Jaguar, 184 pts.
  4. Andretti (Porsche), 177 pts.
  5. DS, 139 pts.
  6. Maserati (DS), 95 pts.
  7. McLaren (Nissan), 86 pts.
  8. Nissan, 54 pts.
  9. Mahindra, 33 pts.
  10. NIO, 28 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 8 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com