2023 Formel E verdensmesterskabet 9. afd. Monaco

2023 Formel E verdensmesterskabet 9. afd. Monaco

Monaco E-Prix: Dygtighed og en smule held bragte Jaguar på toppen med 1-2 sejr

Med en sejr og en 2. plads i Monaco E-Prix til to Jaguar-drevne racerbiler blev det på ny dokumenteret, at det britiske bilmærke med den glorværdige fortid er helt på toppen i årets Formel E verdensmesterskab. For fyldte tilskuertribuner kørte Nick Cassidy sin Envision-Jaguar ind på en fortjent førsteplads, mens Jaguar-fabrikskøreren Mitch Evans snuppede 2. pladsen for andet år i træk. Dermed overtog Cassidy føringen i kørernes VM og tilsvarende er Envision-Jaguar teamet nu på førstepladsen i team-VM.

Jaguar-triumfen var resultatet af dygtighed, men også en smule held, for få omgange fra målstregen var resultatet på ingen måde givet. Efter at føringen havde skiftet hænder flere end 9 gange over løbets første 17 omgange var det dog som om, at stillingen i top-4 havde fundet ro. Men intet er roligt i et Formel E løb, og selvom stillingen var uændret, hver gang målstregen blev passeret på løbets sidste 12 omgange, var afstanden mellem nr. 1 og 4 beskedne 2,1 sekund, da løbet blev flaget af. Det siger i sig selv meget om, hvor tæt det var.


Topfoto: Envision-Jaguar's Nick Cassidy på vej mod sejren foran Fabriks-Jaguaren kørt af Mitch Evans, Jake Dennis i Porsche og Sacha Fenestraz i Nissan fabriksraceren.

Hvor intet andet er nævnt, er samtlige Formel E fotos stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding - 7. maj 2023


Flot 4. plads til Nissan

På løbets 21. omgang påkørte NIO’s Dan Ticktum Sacha Fenestraz’s Nissan, der lå på 4. pladsen. Der skete dog ikke mere end at Fenestraz kunne fortsætte og slutteligt køre i mål på en flot 4. plads. Men udover, at det formentlig handikappede ham med henblik på at sætte et overhalingsforsøg ind i løbets sidste fase, blev Dan Ticktum så påvirket af situationen, at han øjensynlig uden at se sig ordentlig for, kørte ind foran Max Günther i Maserati-Stellantis, hvilket sendte Maseratien i autoværnet på vej op ad Beau Rivage langsiden mod Casino-svinget. Forbavsende nok mistede Ticktum kun en enkelt placering og han sluttede trods en beskadiget frontvinge siden på 6. pladsen.

Episoden bragte imidlertid safetycar på banen, men den blev der ikke længere end at det ikke udløste en forlængelse af løbet på en omgang, hvilket, reglementsmæssigt korrekt, først blev fastslået, da der resterede 3 omgange af løbet. På det tidspunkt havde de fleste af topkørerne sparet så meget energi, at de afsluttende tre omgange ville være blevet et regulært sprintrace, fordi ingen behøvede at bekymre sig om energien længere.

Luften gik af ballonen

Men det sprintrace, der kunne være endt med hvem som helst på førstepladsen, varede ikke længe, for præcis på 3. sidste omgang kolliderede Evans’ Jaguar team-kollega Sam Bird med Nico Müller’s ABT Cupra-Mahindra. Müller var derved ude af løbet og Bird endte siden på en skuffende 16. plads. Men den uundgåelige safetycar-periode, der fulgte, varede løbet ud og dermed gik luften populært sagt af ballonen.


Nick Cassidy vandt den prestigefyldte sejr i sin Envision-Jaguar foran Mitch Evans i Jaguar fabriks-raceren og Jake Dennis i Porsche. Med sejren bragte Cassidy sig selv og Envision-Jaguar i spidsen af de to Verdensmesterskaber.

Cassidy i Envisio-Jaguar foran Evans i Jaguar dominerede Monaco E-Prix.


Cassidys førsteplads var dog velfortjent, for han var startet fra 9. pladsen. Hans kvalifikation var forinden blevet forstyrret af en vibrerende frontende på Jaguar-raceren, som fik teamet til i sidste øjeblik at udskifte de forreste drivaksler, der står for størstedelen af den regenerative nedbremsning – det løste problemet.

Siden kørte han hurtigt gennem feltet – ingen skal påstå at man ikke kan overhale i Monaco. Og allerede på sjette omgang var han nr. 4, for blot to omgange senere at snuse til føringen for første gang. Mitch Evans lod Cassidy passere på 6. omgang, men blev lidt fanget i sit eget valg af Attack mode strategi, hvorved han slap følingen med hans newzealandske landsmand fra søsterteamet. Han kom det dog hurtigt efter, og i løbets sidste tredjedel var de to Jaguarer uadskillelige.

Mitch Evans havde i sidste fase fået grønt lys for at overhale Cassidy, men så fulgte begivenhederne, som beskrevet tidligere, så det blev ikke til mere.


Sacha Fenestraz opnåede poleposition, men havde kun trofæet i kort tid. 

Jake Hughes førte løbets første omgange i sin McLaren-Nissan foran Sacha Fenestraz i Nissan og Norman Nato, også i Nissan.


Nissan stjal billedet

Inden løbet blev startet, var det Nissan som i den grad stjal billedet. Bilerne havde modtaget en kraftig (IT)-opdatering, som man ikke havde nået at gøre klar inden løbene i Berlin to uger tidligere, og ikke mindst Nissan team-chef Tommaso Volpe var ret spændt på, hvor meget det ville give for teamet. Nissan er ret beset den eneste mainstream bilproducent, der har turde udfordre premium-mærkerne i Formel E.

De to blot 23-årige rookies fra hhv. fabriksteamet og søsterteamet, McLaren-Nissan – Sacha Fenestraz og Jake Hughes – skulle dyste i finalen, der afgjorde pole-position. De kørte stort set lige op i finalerunden indtil Hughes overbremsede ved indgangen til chikanen, og valgte at køre lige ud, hvilket indebar annullering af en i øvrigt også dårlig omgangstid (på grund af fejlen).

Pole-position på skift

Men efter, at man havde jublet over Fenestraz’ poleposition, som var hans og Nissan fabriksteamets anden i år, blev der konstateret en om end minimal overskridning af den maksimal tilladte effekt på 350 kW. Det medførte annullering også af Fenestraz’ omgangstid.

Med begge kørere uden omgangstid (eller i visse tilfælde også med ens omgangstider) siger reglerne, at den første af bilerne på banen i den pågældende session da får tildelt den bedste placering og det er så den kører, der er langsomst i den foregående semifinale. Det lyder ulogisk, men skyldes en antagelse om, at banen generelt bliver hurtigere og hurtigere for hver bil, der har kørt på den. Så selvom Fenestraz forinden havde været hurtigere end Hughes fik Jake Hughes pole-position og de medfølgende 3 VM-points. Så da var det pludselig McLaren-køreren, der for anden gang i år skulle starte i pole.

I øvrigt startede den anden Nissan fabriksracer med Norman Nato på 3. pladsen (men måtte senere udgå med skader efter at være blevet påkørt). Kun René Rast i McLaren-Nissan havde svært ved at få fart på bilen og startede som nr. 14.

I løbet var Fenestraz klart den hurtigste af de to, og havde det ikke været for den uforudsigelige afslutning på løbet er det slet ikke utænkeligt at fransk/argentineren vil være kommet på podiet. I stedet gik den sidste podieplacering til Andretti-Porsches Jake Dennis.


Hughes tog starten i sin McLaren-Nissan, men allerede i første kurve blev han udfordret af den hurtigste mand på banen: Sacha Fenestraz i Nissan. Fenestraz kørte den hurtigste omgangstid overhovedet i kvalifikationsrunden, men reglementet faldt ud til Hughes' fordel. Det er ikke altid helt let at skabe et reglement, der i enhver henseende undgår at forfordele nogen. Men med tre Nissan racere i finalerunden og på de tre første startplaceringer blev Nissan i hvert fald ikke forfordelt, sådan overordnet betragtet...


Nye navne i VM-føringen

Alt det betød, at Cassidy nu er ny mand i VM-føring, og at Envision-Jaguar er nyt team i VM-føring. Den hidtil VM-førende Porsche-kører, Pascal Wehrlein sluttede på en anonym 10. plads, efter at være startet 12’er. Jake Dennis er nu på 3. pladsen, men med blot to points forskel ånder Mitch Evans ham varmt i nakken.


Jaguars motorsportschef, James Barclay har al mulig grund til at smile. Hans kundeteam, Envision-Jaguar, fører nu an i begge mesterskaber og hans "eget" fabriksteam ligger også meget tæt på toppen. Foto: Søren Clauding.


Da også Sebastien Buemi kørte et fornuftigt løb, og med en 8. plads scorede 4 points til Envision-Jaguar, har teamet nu et pænt forspring i team-VM. Porsche er nu på 2. pladsen, men qua Mitch Evans 2. plads er Jaguar fabriksteamet tæt bagefter.

Af andre bemærkelsesværdige udfald af årets Monaco E-Prix skal nævnes, at sidste års vinder, Stoffel Vandoorne sluttede på 9. pladsen i sin DS-Penske, at Lucas di Grassi blev nr. 12 og dermed var bedste mand med Mahindra drivline. Og Antonio Felix da Costa blev nr. 15 i sin fabriks-Porsche.


Resultat Monaco E-Prix:

2023 Formel E VM, 9. afd., 6. maj 2023

  1. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 50m23,842s.
  2. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +0,390s.
  3. Jake Dennis (GBR), Porsche, +1,017s.
  4. Sacha Fenestraz (FRA), Nissan, + 2,148s.
  5. Jake Hughes (GBR), McLaren-Nissan, + 2,788s.
  6. Dan Ticktum (GBR), NIO, +3,368s.
  7. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, +4,374s.
  8. Sebastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, +4,783s.
  9. Stoffel Vandoorne (BEL), DS, +5,394s.
  10. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +6,705s.

Stillingen i Formel E VM 2023: 

Kørere:

  1. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 121 pts.
  2. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 101 pts.
  3. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 96 pts.
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 94 pts.
  5. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 87 pts.
  6. Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 68 pts.
  7. Sam Bird (GBR), Jaguar, 62 pts.
  8. Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 61 pts.
  9. Jake Hughes (GRB), McLaren, +45 pts.
  10. René Rast (DEU), McLaren, +40 pts.

Teams:

  1. Envision (Jaguar), 182 pts.
  2. Porsche, 169 pts.
  3. Jaguar, 156 pts.
  4. Andretti (Porsche), 119 pts.
  5. DS, 115 pts.
  6. McLaren (Nissan), 85 pts.
  7. Nissan, 30 pts.
  8. Maserati (DS), 29 pts.
  9. NIO, 28 pts.
  10. Mahindra, 27 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 5 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com


Monaco E-Prix er en årligt tilbagevenden begivenhed i Formel E verdensmesterskabet.