2023 Formel E verdensmesterskabet 7,-8. afd. Tyskland

2023 Formel E verdensmesterskabet 7.-8. afd. Tyskland

Berlin E-Prix: Gigant publikum fik gigant oplevelse

Jaguar tog begge sejre

Bortset fra, at det var Jaguar, der dominerede Berlin E-Prix, præcis som de gjorde i Sao Paulo, var forskellene flere end lighederne. Mitch Evans vandt det første af weekendens to løb i sin fabriks-Jaguar, det var årets syvende VM-afdeling, men det var en kunde-Jaguar med Evans New Zealandske landsmand, Nick Cassidy, der vandt 8. afdeling. De fik imidlertid hård kamp om opmærksomheden fra et uventet sted.


Topfoto: Det blev historien første 1-2 til Jaguar, da Mitch Evans vandt lørdagens løb foran Sam Bird.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding - 23. april 2023


Da feltet var klar til start på dag 2, og de første kørere havde lavet hjulspin for at få varme i dækkene på de få meter hen til de officielle startbåse, løb to aktivister, der øjensynlig repræsenterede en klima-aktivist gruppe ved navn ”Letzte Generation”, ind på banen og forsøgte øjensynlig at klæbe sig fast til asfalten.

Fælles klimamål - mærkeligt

De kom ikke langt med deres forehavende, for sikkerhedsvagterne reagerede prompte og fik slæbt de to personer væk fra baneområdet, og siden kunne løbet starte med seks minutters forsinkelse. Kørerne tog episoden ganske roligt, publikum buede aktivisterne ud og det blev fra mange sider fastslået, at aktivisterne vist ikke rigtigt havde forstået, at Formel E kæmper for de sammen mål som de selv, nemlig Jordklodens ve og vel. Men indrømmet, Formel E gør det på en noget anderledes måde – sådan er der så meget…

Udover, at det måske lige lagde en dæmper på overhalings-lysten på første omgang, hvilket dog er rent gætværk, så man heldigvis ikke mere til aktivisterne. Og de mellem 30.000 og 50.000 tilskuere på de store tribunearealer i den nedlagte Temperhof Lufthavn blev vidne til et førsteklasses race på helt det samme niveau som de mindst ligeså mange mennesker havde oplevet dagen forinden.

Lørdag – 7. VM-afdeling

Så lad os tage Dag 1 først: Solen skinnede, Sébastien Buemi kørte sin Envision-Jaguar til pole, og ved siden af ham startede 3’eren fra Sao Paulo, Sam Bird i sin fabriks-Jaguar. Nick Cassidy startede 6’er, mens vinderen fra Sao Paulo, Mitch Evans, kun opnåede 9. startposition.


Sebastien Buemi (Envision-Jaguar) førte lørdagens 7. VM-afdeling fra starten af, men få sekunder efter billedet var taget, pressede Dan Ticktum (NIO) sig forbi og førte flere omgange. På 3. pladsen ligger Sam Bird in sin fabriks-Jaguar.

NIO-chefen Alex Hui var helt oppe at køre, da begge NIO biler kom i duellerne.


Startopstillingen udmærkede sig ved, at begge de kinesiske NIO racere med Dan Ticktum og Sergio Sette Camara var i ”duellerne” og startede fra 4. pladsen hhv. 7. pladsen. Det går stadig fremad for NIO i Formel E.

Verdensmesteren Stoffel Vandoorne startede fra 4. pladsen i sin DS-Penske racer og team-kollegaen, Jean-Eric Vergne leverede en middelmådig indsats med 10. startposition. Nissan, der er repræsenteret af såvel fabriksteamet som McLaren kundeteamet startede efter Vergne, med kørere som den VM-førende Pascal Wehrlein og den 3-dobbelte Le Mans vinder André Lotterer imellem sig.

23 skift i føringen – Evans vandt

Løbet var præget af et utal af overhalinger. Faktisk skiftede føringen 23 gange, og der var mange flere tvekampe nede i feltet. Det handlede som altid om energistyring, men også strategisk kørsel, hvor slipstream var en afgørende faktor.

I løbets sidste fase dystede Evans, Bird og Buemi om placeringerne, men i sidste øjeblik blev Buemi out-trigget af Maseratis Max Günther, der scorede sine første 15 VM-points i år til stor begejstring for det tyske hjemmepublikum. Efter Buemi fulgte Cassidy og som sådan var første del af Berlin E-Prix en næsten 100 procent Jaguar triumf.


Mitch Evans foran Jake Dennis i Porsche og de to McLaren Nissans i løbets tidlige fase.


Nede i feltet formåede Dan Ticktum, der førte løbets første faste, at kollidere med Vandoorne, så begge udgik, Wehrlein kørte stabilt og øgede sin VM-score med yderligere 8 points, Vergne blev 8’er og Nissan-bilerne opnåede aldrig den nødvendige fart, hvilket også gjaldt Mahindra racerne inklusive ABT Cupra.

Søndag – 8. VM-afdeling: April vejr og sejr til Cassidy

Men søndag legede vejrguderne med. Ægte aprilvejr viste sig fra sin sande side, det var koldt og det regnede hele formiddagen. Og dér kan såvel Robin Frijns som Nico Müller noget. De snuppede nemlig de to bedste startpositioner i hver deres Abt Cupra-Mahindra, mens Buemi var den bedste Jaguar-kører fra 3. startposition.


Nico Müller satte næstbedste kvalifikationstid og scorede i Mahindra raceren de første points til ABT-Cupra teamet.


Der var ikke et klart billede af styrkeforholdet ned gennem startopstillingen, hvilket utvivlsomt også skyldtes, at nogle kørere simpelthen ikke risikerede deres bil på den åleglatte beton. Der er desuden mindre end to uger til næste løb, som finder sted i det prestigiøse Monaco. Men så holdt det op med at regne.

Da løbet startede, var kørselsforholdene ikke meget forskellige fra lørdag, men det var kørernes indbyrdes positioner, og dermed bød søndagens løb på endnu mere tæt kørsel og utallige dyster undervejs. Selv i førergruppen (på cirka halvdelen af feltet!) var det meget tæt, bl.a. fordi ingen ønskede at føre an, men hellere ville ligge i de andres slipstrøm og spare energi.


Efter den mærkværdige aktivist optræden på startopstillingen kom løbet godt i gang og Robin Frijns (Abt-Cupra) førte fra start af.


Energistyringen sejrede

Nick Cassidy forventede heller ikke at kunne få noget ud af løbet, hvis han skulle tage slæbet. Men det blev i det store hele det, han var tvunget til. Takket være en enestående energistyring, formåede han, at køre først over mållinjen i sin Envision-Jaguar, selvom han startede fra 8. pladsen.

Mitch Evans, der også kandiderede til sejren, lå på en skarp 4. plads, men blev da påkørt bagfra af Antonio Felix da Costa i Porsche få omgange fra mål. Der skete ikke nævneværdigt, men Jaguar-køreren sænkede barren og blev, hvor han var. Jake Dennis, der efter en stribe uheldige løb tidligere på året var strøget nedad i VM-stillingen, kørte sin Andretti-Porsche i mål på 2. pladsen (med en forbavsende stor mængde energi tilbage på batteriet) og Jean-Eric Vergne tog den sidste podieplacering.

Tilskuermængden var enorm i Berlin. Det store sejrpodium viser kun et lille udsnit af mængden på anslået mellem 30.000 og 50.000 mennesker. Nick Cassidy i Envision-Jaguar vandt foran Jake Dennis i Andretti-Porsche og Jean-Eric Vergne i DS-Penske. Cassidy er nu kun 4 points efter Pascal Wehrlein i VM-kampen.


Nede i rækkerne var det forventeligt, at ABT-Cupra ikke var med i topstriden, nu banen var tørret op. Men det lykkedes dog Müller at tage årets første VM-points med en 9. plads, og lige efter fik Ticktum også et enkelt point til sig og NIO teamet. Igen kørte Wehrlein et stødt og roligt løb. Men Cassidys fine indsats betød, at da Berlin weekenden var forbi var den tyske Porsche-kørers forspring skrumpet ind til blot 4 points. I VM-stillingen følger Vergne, Dennis og Evans som perler på en snor – kun fem points adskiller de tre.

I team-mesterskabet er Envision-Jaguar og Jaguar fabriksteamet kommet tæt på Porsche – 15 points er Envision bagefter på 2. pladsen og 30 points efter Porsche ligger Jaguar på 3. pladsen.


Resultat Berlin E-Prix Race 1:

2023 Formel E VM, 7. afd., 22. april 2023

  1. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 55m10,391s.
  2. Sam Bird (GBR), Jaguar, + 1,850s.
  3. Max Günther (DEU), Maserati, +2,738s.
  4. Sébastien Buemi (CHE), Envision-Jaguar, 02,849
  5. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, +4,487s.
  6. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +9,111s.
  7. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, +9,191s.
  8. André Lotterer (DEU), Porsche, +9,504s.
  9. Edoardo Mortara (CHE), Maserati, +10,149s.
  10. Oliver Rowland (GBR), Mahindra, + 10,308s.

Resultat Berlin E-Prix Race 2:

2023 Formel E VM, 8. afd., 23. april 2023

  1. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 46m34,609s.
  2. Jake Dennis (GBR), Porsche, +0,443s.
  3. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, +1,292s
  4. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +1,769s.
  5. Antonio Felix da Costa (PRT), Porsche, +2,450s,
  6. Max Günther (DEU), Maserati, +2,981s.
  7. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, +3,545s.
  8. Stoffel Vandoorne (BEL), DS, +4,851s.
  9. Nico Müller (CHR), ABT-Cupra, +6,612s.
  10. Dan Ticktum (GBR), NIO, +7,822s.

Stillingen i Formel E VM 2023:

Kørere:

  1. Pascal Wehrlein (DEU), Porsche, 100 pts.
  2. Nick Cassidy (NZL), Envision-Jaguar, 96 pts.
  3. Jean-Éric Vergne (FRA), DS, 81 pts.
  4. Jake Dennis (GBR), Andretti-Porsche, 80 pts.
  5. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 76 pts.
  6. Antonio Félix da Costa (PRT), Porsche, 68 pts.
  7. Sam Bird (GBR), Jaguar, 62 pts.
  8. Sébastien Buemi (CHR), Envision-Jaguar, 57 pts.
  9. René Rast (GBR), McLaren-Nissan, 40 pts.
  10. Jake Hughes (GRB), McLaren-Nissan, +32 pts.

Teams:

  1. Porsche, 168 pts.
  2. Envision (Jaguar), 153 pts.
  3. Jaguar, 138 pts.
  4. DS, 107 pts.
  5. Andretti (Porsche), 103 pts.
  6. McLaren (Nissan), 72 pts.
  7. Maserati (DS), 29 pts.
  8. Mahindra, 27 pts.
  9. NIO, 20 pts.
  10. Nissan, 18 pts.
  11. Cupra (Mahindra), 5 pts.

Det officielle resultat inklusiv startopstilling og VM-stilling kan findes på:

https://results.fiaformulae.com