2022 Formel E verdensmesterskabet 8. afd. - Berlin

2022 Formel E verdensmesterskabet 8. afd - Berlin

Berlin E-Prix – Race 2:

Verdensmesteren vinder på Dag 2

2021 Formel E verdensmesteren, Nyck de Vries, vandt årets første E-Prix tilbage i januar. Siden da har det været beskedent, hvad han præsterede. I weekendens første race i Berlin blev han eksempelvis nr. 10, men på andendagen i de unges europæiske hovedstad kørte han sig i sin Vestas powerede Mercedes EQ tilbage i VM-kampen med en flot sejr.

Det var ikke oplagt at det gik sådan, for de Vries startede løbet fra 3. startposition. Men på andendagen i Berlin Tempelhof kørte man den modsatte vej rundt og allerede i første kurve, som nu var en skarp højre hårnål, åbnede lørdagens vinder, Edoardo Mortara uforvarende et hul, som De Vries ikke var sen til at udnytte. Mortara havde nemlig i sin Venturi kunde-Mercedes travlt med at forsvare sin position mod Robin Frijns i Envision-Audi, som fra 2. bedste startposition også var kommet hurtigt fra start.


Topfoto: Set fra luften er den midlertidige racerbane i Tempelhof Lufthavnen endnu mere imponerende.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 15. maj 2022


Da de Vries først var i føring, så han sig ikke længere tilbage. Perfekt energistyring tillod aldrig Mortara at generobre førstepladsen og da løbet var forbi, tilhørte sejren den regerende verdensmester. Edoardo Mortara formåede dog at fastholde 2. pladsen og dermed avancerede han i VM-kampen, så han nu er tilbage på den 2. plads, som han sluttede 2021 sæsonen med.


I starten strøg De Vries i Mercedes nr. 17 inden om Mortara i Mercedes nr. 48. Til højre ses den grønne Envision-Audi med Frijns i cockpittet.

Få meter senere var De Vries forbi den Mortara i Venturi-Mercedes. Efter Frijns ses André Lotterer i Porsche og Antonio Felix da Costa i den gyldne DS-Techeetah.


Vandoorne fører fortsat

Stoffel Vandoorne er nemlig fortsat i VM-føring. Han startede 7’er, men forvaltede sit løb på fremragende vis. Han passerede undervejs Mortaras team-kollega, Lucas di Grassi, der var startet 6’er, og trak brasilianeren med op på 3. pladsen i løbet, og selvom Di Grassi gjorde sit til i løbets afsluttende fase at tilbage erobre podieplaceringen gik det ikke. Vandoorne blev nr. 3 og Di Grassi nr. 4. Ikke dårligt med løbets fire Mercedes-racere på de fire bedste placeringer på fabrikkens hjemmebane.

Stoffel Vandoorne.


Robin Frijns kunne ikke helt holde Mercedes-tempoet, og missede aktivering af Attack-mode, første gang han forsøgte. Det kostede tid, men han sluttede på en god 5. plads, som indebar at han som forinden løbet fortsat er på 5. pladsen i VM-kampen. Nu har hollænderen blot Jaguars Mitch Evans foran sig. Evans havde ikke et stjerneløb og endte med blot at score et enkelt point for en 10. plads, endda efter at være startet 9’er. Det var dog én placering bedre end team-kollega Sam Bird.

Imellem Evans og Frijns lykkedes det Antonio Felix da Costa at køre sin DS-Techeetah uden plasticpose i køleren (som lørdag havde sat ham et par placeringer bagud) at score 6. pladsen, mens Oliver Rowland kørte Mahindra raceren ind på 7. pladsen med Jean-Eric Vergne og André Lotterer lige efter sig.


Oliver Rowland, Mahindra.


Endnu engang blev løbet kørt uden safetycar eller gult flag. På nær en episode på løbets sidste omgang mellem Frijns og Da Costa, som var lidt for meget i nærkontakt med hinanden, kørte deltagerne eksemplarisk. Om det samme bliver tilfældet, næste gang det går løs på en fuldstændig ukendt bybane i Jakarta i Indonesien, vil tiden vise. Men endnu engang var den helt store vinder det nye kvalifikationssystem, som både i sig selv er spændende og sikrer, at lige hurtige kørere dyster mod hinanden – og det giver helt enkelt meget bedre motorløb.


Nyck de Vries.