2022 Formel E verdensmesterskabet 7. afd. - Berlin

2022 Formel E verdensmesterskabet 7. afd - Berlin E-Prix

Berlin E-Prix – Race 1:

Mortara vinder overbevisende i Berlin

Egentlig er Edoardo Mortaras sejrsmargin på 1,8 sekund i weekendens første race i Berlin Tempelhof ikke udtryk for en overbevisende sejr. Men i Formel E er den overbevisende, fordi kampen i toppen er så tæt. I den ene af semifinalerne forud for løbet var det endda så tæt, at 0,000 sekund skilte de to, der dystede – Alex Sims og Jean-Eric Vergne.

Der var med andre ord ingen målbar forskel, og da siger reglementet at den, der sætter tiden først, får den bedste placering – til Jean-Eric Vergnes store fortrydelse. Men sådan blev det og siden tabte Alex Sims finalen til Mortara.


Topfoto: Edoardo Mortara bragte sig tilbage i VM-kampen med sejren i Berlin-weekendens første race. Han førte ganske enkelt fra start til mål.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding – 14. maj 2022


Det var imidlertid Vergnes egen skyld. Alex Sims i Mahindra raceren var hurtig, Vergne begik en kørefejl i første sektor og den fik han ikke kompenseret for i resten af semifinalen. Men at DS-Techeetah køreren var Sims overlegen, dokumenterede han siden i løbet. 

Mortara i pole

Mortara startede med andre ord i pole-position i sin Venturi kunde-Mercedes med Sims skråt bag sig. Siden fulgte Vergnes team-kollega, Antonio Felix da Costa og i tredje startrække holdt de to Porsche racere med André Lotterer og Pascal Wehrlein. Overraskende startede Sergio Sette Camara fra 7. startposition i sin Penske-racer (det var en overraskende høj startposition), alt imens Monaco E-Prix vinderen, den VM-førende Stoffel Vandoorne, i en fabriks Mercedes satte af fra 8. pladsen.


Sebastien Buemi er fortsat den mest vindende kører i Formel E historien, men for tiden halter Nissan teamet noget bagefter. På billedet er det team-kollegaen Maximillian Günther, der er lige efter.


Egentlig havde Nissans Sebastien Buemi kvalificeret sig til finalerunderne, der omfatter fire kørere fra hver kvalifikationsgruppe. Men den mest vindende kører nogensinde i Formel E var blevet sendt ud på banen for tidligt midtvejs under kvalifikationen (reglementet påbyder et 100 sekunders pitstop mellem første og anden halvdel af kvalifikationen). Derpå var det alene hans tredjebedste tid, der blev tællende og han startede fra 10. pladsen lige efter Jaguars Mitch Evans.

2023 venter

Der betød dog for Buemi hverken fra eller til. Som det er set tidligere i år kunne han ikke holde farten i Nissan-raceren og sluttede siden løbet på 14. pladsen. Eneste formildende omstændighed for ham var, at hans team-kollega, Max Günther blev nr. 18. I Nissan teamet ser man frem på 2023-sæsonen med stor forventning – da er bilerne skabt på et helt nyt grundlag og da starter alle forfra (Nissan kæmper fortsat med forsinkelser pga. reglementsændringer i 2019, som de endnu ikke har kunne indhente af en hel række forskellige grunde).

Da starten gik udviklede der sig hurtigt en intens kamp om placeringerne mellem de højest placerede kørere. Ikke uventet kunne Alex Sims ikke leve op til sit kvalifikations niveau, hans energistyring var ikke god nok og han faldt støt bagud for at ende på 9. pladsen – hvilket dog gav ham sæsonens første to VM-points.


Det gik egentlig så godt med en plads i finalen og næstbedste startposition til Alex Sims. Men Mahindra køreren kunne ikke holde stand og sluttede på 9. pladsen.


Vandt fra pole

I den forreste ende af feltet førte Mortara i det store hele fra start til mål. Jean Eric Vergne og Antoni Felix da Costa, som var startet side om side, led lidt under et forsøg på at køre en slags team-kørsel. Vergne fik ikke indkalkuleret sine Attack-modes godt nok, men trak dog alligevel det længste strå ved at score 2. pladsen i løbet. I løbets sidste del især efter et godt show med spektakulære overhalinger og en tæt dyst med Stoffel Vandoorne, der stille og roligt var avanceret takket være en perfekt energistyring. Belgieren sluttede 3’er og fastholdt dermed VM-føringen, omen Vergne halverede den – sølle 3 points skiller de to efter weekenden første race. Da Costas fald til 8. pladsen i mål skyldtes dog fortrinsvis, at en løsflyvende plasticpose blev suget ind i bilens højre køler. På nul tid steg batteri temperaturen voldsomt og han var tvunget til at sætte farten ned, så både Wehrlein og Sam Bird begge kunne passere.


I første sving efter starten førte Mortara foran Antonio Felix da Costa og Alex Sims, men få meter senere var Sims påny 2'er - en placering han dog kun kunne holde nogle få omgange.


Over målstregen var Mitch Evans Jaguar sandwichet af de to Porscher med Lotterer forrest. De tre besatte placeringerne fra 4 til 6 og dermed fastholdt Jaguar-køreren tredjepladsen i mål. Robin Frijns havde nemlig et dårligt løb og sluttede 12’er. Lidt bedre gik det for Sam Bird, der kørte sin Jaguar i mål på 7. pladsen efter at være startet som nr. 15 og hjulpet lidt af Da Costas uheld. Hvad kunne han ikke have drevet det til, hvis han havde kørt en bedre kvalifikation...


 

Der var marginal forskel på Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah og Stoffel Vandoorne i Mercedes EQ, da målstregen blev passeret for sidste gang.

Mitch Evans er fortsat på 3. pladsen i VM-kampen.


Og den regerende verdensmester? Nyck de Vries var ikke i nærheden af at leve op til sin VM-titel fra i fjor. Han startede 12’er og sluttede på den sidste pointgivende placering, altså 10. pladsen. Siden sejren i sæsonens første løb har hollænderens sæson ikke været en verdensmester værdig. Også Mortaras team-kollega, Lucas di Grassi, bør nævnes, bl.a. fordi han vandt i Berlin i fjor. Hans muligheder for en topplacering sivede ligeså langsomt ud, i bogstavelig forstand fordi an sive-punktering sendte han ud af løbet et par omgange inden det var forbi.

Søndag går det modsat

Søndag køres weekendens andet race i den historiske nedlagte Tempelhof lufthavn. Da køres der i modsat retning, hvilket i princippet svarer til et helt andet baneforløb med alle muligheder for et ganske anderledes udfald. Og når det er forbi, er Formel E midtvejs gennem det aktuelle VM.

Og så lige et par nyheder: McLaren har nu officielt bekræftet sin deltagelse i Formel E fra og med den kommende sæson. De overtager Mercedes-teamet, i og med Mercedes trækker sig ud af Formel E. Hvilken drivline man vil kunne benytte og hvilke kørere, der fortsætter i teamet er endnu uvist. For Andretti-teamets vedkommende brydes der endeligt med BMW, der jo har trukket sit fabriksengagement tilbage sidste efterår. I stedet har det legendariske amerikanske motorsportsmærke slået sig sammen med Porsche, så Andretti i 2023 kører med Porsche drivline.