2022 Formel E verdensmesterskabet 3. afd. - Mexico

Mexico City E-Prix:

Porsche vinder langt om længe – Mortara udbygger VM-føring

Ny ledelse og bitre erfaringer i bagagen. Porsche SKULLE vinde, det kunne ikke vente længere og det gjorde de så i Mexico City efter overbevisende energistyrings-strategi: Wehrlein vandt, Lotterer blev 2’er og dermed var de inde i VM-kampen, som Mortara og Venturi dog fortsat fører, oven i købet med udbyggede forspring.

Mexico City E-Prix viste også, at selvom feltet er meget mere ligeligt fordelt efter indførelsen af det nye kvalifikationssystem, bliver spændingen ikke mindre. Snarere tværtimod, for nu er det mere reel racing mellem ligestillede kørere. De bedste kæmper mod de bedste, de dårligste mod de dårligste – men der er fortsat en stor mellemgruppe med et stort potentiale, der af den ene eller anden årsag, ikke får bragt sig frem i spidsen. 

Det har mest at gøre med, at det er ganske få enkelt omgange, der afgør startpositionerne. Og starter man midt i feltet er det ikke den letteste opgave at komme helt til tops – det var lettere for en god kører tidligere, fordi der ofte var flere mindre gode længere fremme i feltet pga. det ulogiske kvalifikationssystem.


Topfoto: Patrick Wehrlein, André Lotterer og Porsche dominerede Mexico City E-Prix takket være en sublim energistyring, der stod i kontrast til det frie fald man oplevede blot to uger tidligere i Saudi Arabien.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 13. februar 2022


Energy-styring, dæk og bremser

Banen i Mexico stiller store krav til bremser, til dæk og energiforbrug. Det sidste har mindre betydning i kvalifikationsfasen. Hér har dæk og bremser stor betydning og jo længere man kommer i finale-runderne, jo mindre greb er der tilbage i dækkene. Det var afgørende for udfaldet af finalen mellem Patrick Wehrlein i Porsche og den VM-førende Edoardo Mortara fra Venturi-teamet. Mortara vidste, at hans venstre bagdæk sang på sidste vers og at Wehrlein var meget tæt på. Schweizeren pressede speederen i bund i opløbskurven, mistede grebet og i fine piruetter snurrede Mercedes-raceren over mållinjen. Selvklart scorede Wehrlein poleposition.

Porsche team-kollegaen André Lotterer havde forinden tabt til Mortara, men startede dog løbet fra 3. pladsen. Jean-Éric Vergne i DS-Techeetah besejrede sin team-kollega Antonio Félix da Costa med 11/1000 sekund og startede fra 4. pladsen, alt imens den regerende verdensmester, Nyck de Vries i sin fabriks-Mercedes EQ holdt på 6. startposition.

Kvalifikations-taberne

Kvalifikationens tabere var Mercedes-køreren Stoffel Vandoorne, der holdt i Pole-position i Saudi Arabien blot to uger tidligere, Lucas di Grassi, der i sin Venturi-Mercedes kun opnåede 14. startposition, Jake Dennis i Andretti-BMW, der startede lige efter, og to af de mest vindende kørere i Formel E-historien, Sam Bird i Jaguar på 17. startposition og Sébastien Buemi i Nissan, der startede 18’er. Deres respektive team-kolleger klarede sig i sammenligningen noget bedre: Mitch Evans startede 11’er og Max Günther 10’er.


Pascal Wehrlein og André Lotterer tog en fortjent 1-2 sejr efter også at have domineret under kvalifikationskørslerne. 


Løbet var forventet at ville vare 39 omgange. Det havde stort set alle kalkuleret med, bortset fra Porsche-teamet og Jean-Éric Vergne. Men sådan gik det ikke.

Længere løb end de fleste troede

Efter en stribe drabelige dueller, overhalinger men for størstedelen fair kørsel havde Wehrlein og Lotterer bragt sig i føring i løbet. De havde langt mere restenergi til rådighed end stort set resten af feltet, bortset fra netop Vergne. Med et forspring, der var stort nok til at kunne kontrollere tempoet på det, der var forventet at ville blive den næstsidste omgang (løbet varer 45 minutter plus en omgang) krydsede Wehrlein mållinjen 2 sekunder inden udløbet af de 45 minutter, og han forlængede dermed løbet til i alt 40 omgange.

Det gik hårdt ud over de fleste, for mange måtte køre de sidste to omgange med markant nedsat fart for at sikre sig at nå mållinjen. Det gik fx helt galt for de to Jaguar-kørere, som ellers havde positioneret sig pænt midt i feltet med udsigt til respektable pointscorende positioner – men endte med at dratte ned fra, for Evans vedkommende 7. pladsen til 19. pladsen blot for at være sikker på, at nå målstregen.

Tilsvarende faldt Oliver Rowland i Mahindra fra 8. pladsen til 16. pladsen. Også Vandoorne og Di Grassi sluttede uden for pointene – men for brasilianerens vedkommende var det mest givet af 5 sekunders straftid, fordi han påkørte Vandoorne.

Nissan styrede energien

Efter en vanskelig VM-start styrede Nissan teamet energiforbruget i Mexico og bukkede ikke under for det forlængede race. Buemi kørte sig op fra 18. startposition til 8. pladsen og Günther, som var startet 9’er, sluttede lige efter 2016-mesteren.


Sébastien Buemi missede kvalifikationen og startede fra 18. pladsen. I løbet kørte 2016-mesteren sin Nissan op på 8. pladsen.


For Wehrlein var sejren en kæmpe triumf. Han har ligesom Porsche ventet længe på en sejr i Formel E. I fjor kørte han først over mållinjen, netop i Mexico E-Prix, der dog fandt sted på en anden racerbane, men han såvel som Lotterer blev dengang derpå diskvalificeret fordi teamet havde glemt at få registreret de dæk, som de kørte på. Og to år tidligere førte Wehrlein løbet i Mexico, dengang i en Mahindra, for på målstregen at blive slået af Lucas di Grassi, fordi Mahindraen løb tør for strøm.

André Lotterer er endnu uden sejr i Formel E, hvilket ikke huer den 3-dobbelte Le Mans vinder. ”Men så kunne jeg jo blot have sikret mig en bedre startposition i løbet,” sagde han efterfølgende med en vis realitetssans. Han ved, hvad der skal til, for at vinde et race.

Vergne var irriteret

Jean-Éric Vergne kørte et gennemført godt løb, og han havde tænkt muligheden for en forlænget løbsdistance, hvilket han uomtvisteligt og lettere irriteret lod teamet vide over radioen. Han gjorde dog, som teamet havde informeret ham om (antagelig baseret på teamets computerberegninger), men havde det stået til Vergne selv, havde han tilrettelagt afslutningen anderledes.


Jean-Éric Vergne kørte et fremragende løb i sin DS-Techeetah racer og sluttede 3'er, trods divergenser med teamet undervejs.


Det er ret sandsynligt, at han havde bragt sig op på 2. pladsen, måske gennem et umiddelbart overforbrug af energi, men derigennem kunne have påvirket løbslængden – hvorved han ville have haft energi nok. Det er ikke første gang, at teamets algoritmebaserede forudsigelser slog fejl, måske kostede de i bagklogskabens tegn endda VM-titlen i fjor.

Mortara og Venturi fører VM

Før Mexico City E-Prix var Edoardo Mortara i spidsen af kørernes VM. Det er han fortsat og han har oven i købet udbygget forspringet, fordi hans nærmeste konkurrent, Nyck de Vries, scorede dårligere. Men Pascal Wehrlein er nu avanceret til 3. pladsen. I team-mesterskabet er der sket det samme, men Venturis 2 points forspring til Mercedes EQ er i denne fase af VM-kampen helt ubetydelig.


Edoardo Mortara udbyggede sin VM-føring med en femteplads.


Næste VM-afdeling finder sted i begyndelsen af april. Det foregår i Rom, hvor netop Vergne vandt i fjor og også Evans traditionelt gør det godt. Med to løb i den italienske hovedstad vil der meget vel kunne blive vendt op og ned på VM-forløbet ved den lejlighed.