2022 Formel E verdensmesterskabet 2. afd. - Diriyah

2022 Formel E verdensmesterskabet 2. afdeling

Diriyah E-Prix Race 2: Mortara tager uventet sejr

Mercedes triumferede i årets første Formel E VM løb, og det gjorde de til dels også i Race 2, men det forløb ganske anderledes.

Nyck de Vries bragte sig helt frem til finalen i kvalifikations-forløbet. Hér besejrede han… Edoardo Mortara. Det ligner meget 2021 sæsonen, hvor Mortara blev VM 2’er, men efter et helt anderledes forløb. Det heldigste for Mercedes ift. det nye kvalifikations-setup er, at det underbygger, at VM-titlerne i fjor ikke kan var kvalifikations-tilfældigheder.


Topfoto: Nyck de Vries i føring i løbets første kurve foran den senere vinder, Edoardo Mortara, Robin Frijns, Lucas di Grassi, André Lotter, Jean-Eric Vergne, Antonio Felix da Costa, Jake Dennis og Oliver Rowland. Rowlands team-kollega hos Mahindra, Alex Sims, var tvunget lige ude i den chicane-lignende kurve.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 30. januar 2022


Scenen sat

Med Nyck de Vries i pole var scenen ellers sat for endnu en Mercedes fabrikstriumf. Det gik også udmærket i løbets første fase, men igen var det Attack-mode fasen, som blandede sig i forløbet. Nyck de Vries havde nemlig ikke forinden fået lagt tilstrækkelig afstand til resten af feltet, og Stoffel Vandoorne havde haft en dårlig kvalifikation, hvor han satte af fra 12. pladsen.

Jean-Eric Vergne havde omvendt bragt sig frem til 5. startposition og den franske tidligere dobbelte mester og DS-Techeetah kører var på krigsstien. Det samme var Lucas de Grassi i Venturi kunde-Mercedes. Han benyttede Attack-mode til at avancere helt frem til førstepladsen og team-kollegaen, Edorado Mortara, holdt sig heller ikke tilbage, så han tog umiddelbart efter føringen fra di Grassi.

De Vries ukampdygtig mens Mortara vandt

Robin Frijns i en Envision kunde-Audi var startet 3’er og fulgte trop. Så over få omgange blev De Vries føring forvandlet til en fjerdeplads. Og så satte Jean-Eric Vergne ind. Flere sammenstød mellem ham og de Vries inden Vergne definitivt var forbi betød at fabriks-Mercedesen var blevet ukampdygtig. Hollænderen faldt stille og roligt bagud for slutteligt at blive nr. 10.


Edoardo Mortara foran Robin Frijns og Lucas di Grassi.

Lucass di Grassi som vi kender ham. Hans karriere har fået nyt liv efter skiftet fra Audi til Venturi-Mercedes.


Sejren gik til Mortara, så Mercedes triumfen var i hus. Men Frijns havde snuppet 2. pladsen fra di Grassi, som givet vis ville kunne have erobret den tilbage – havde det ikke været for et uheld, forårsaget af Alex Sims, som neutraliserede løbet 8 minutter fra udløbet af de 45 minutter. Oprydningsarbejdet forløb ikke helt efter bogen og racet blev godt nok sluttet under grønt flag, men da det blev vist, var der blot tre sving tilbage.


Edoardo Mortara havde føringen foran Robin Frijns og Lucas di Grassi da der sidst i løbet blev sendt safetycar på banen.


Ikke desto mindre genspejlede resultatet deltagernes styrkeforhold og satte også fokus på de områder, de knapt så heldige teams skal koncentrere sig om for at komme ind i kampen igen.

Opsummering på første VM-runde

Mercedes og kundeteamet Venturi har fat i den lange ende. De ligger 1’er og 2’er i team-mesterskabet med Venturi forrest og det er stort set det samme i kørernes VM, hvor Mortara fører an.

Andretti teamet med især Jake Dennis, men også debutanten Oliver Askew, der fik sine første to VM-points i sin første Formel E løbs weekend, ligger også lunt i svinget. Envision-teamet har også godt fat, mest i kraft af Robin Frijns indsats, med det var kun en kraftig afkørsel under lørdagens kvalifikationskørsler, der satte Nick Cassidy uden for pointene i det efterfølgende løb, hvor han startede bagest.

Jaguar var hurtig og Sam Bird satte løbets hurtigste omgangstid i Race 2. Sam Birds 4. plads i Race 1 var udtryk for kørerne potentiale og bilernes niveau, alt imens Mitch Evans kvalifikationstid blev præget af, at André Lotterer bevidst eller ubevidst blokerede for Jaguaren – Evans sluttede siden på 10. pladsen i Race 1. Men Sam Bird sendte også sin racer ud i betonvæggen under kvalifikationen til Race 2 og Evans snittede også beton’en, så begge startede langt nede og nåede aldrig op i pointene – trods Birds hurtigste omgangstid.


Sam Bird var hurtig i sin Jaguar men kunne ikke gentage sejren fra Race 2 i Saudi Arabien sidste år.


DS-Techeetah overlevede takket være Jean Eric Vergnes 8. og 6. plads i de to løb, men det var total nedtur for Antonio Felix da Costa. Hans Race 1 sluttede i første sving, hvor han blev påkørt af debutanten Dan Ticktum og i Race 2 havde han store bremseproblemer løbet igennem.


Jean-Eric Vergne i DS-Techeetah foran Jake Dennis i Andretti-BMW og Oliver Rowland i Mahindra.


Porsche viste, at de var hurtige og Lotterer sluttede på en god 4. plads i Race 2 med Pascal Wehrlein på 9. pladsen, men ingen af dem fik points i Race 1. Der er formentlig en del at hente i en bedre energistyring under løbene.


André Lotterer i Porsche.


Mahindra-teamets debutant Oliver Rowland kolliderede flere gang med Robin Frijns i Race 1. Rowlands bil blev skadet så meget, at han var ude af løbet, mens Frijns sluttede på 16. pladsen efter bl.a. at have fået en gennemkørselsstraf.

De traditionelt set to dårligste teams i Formel E, Penske og NIO 333 levede helt op til deres sædvanlige niveau, som nu var ekstra synligt på grund af det nye kvalifikationssystem, og ingen af Formel E rookierne, Antonio Giovinazzi eller Dan Ticktum brillerede.

De største ikke indfriede forventninger havde sigte på Nissan. Teamet havde over en kam store vanskeligheder med at finde vejgreb til bilerne og hverken Max Günther eller Sebastien Buemi var på noget tidspunkt i nærheden af VM-points.


Sebastien Buemi fulgt af hans nye Nissan team-kollega, Max Günther.


Der ligger et stort arbejde foran teamet, hvorom det retfærdigvis skal siges, at det har været udsat for en lang række af uforudsigelige udefra kommende begivenheder over de sidste to år, som alle har trukket i den forkerte retning. Kørerne og team-personalet er alle på et niveau, som er langt højere end resultaterne, men det er svært at tage kvantespring, når først en sæson er i gang.