2022 Formel E verdensmesterskabet 1. afd. - Diriyah

 

2022 Formel E verdensmesterskabet 1. afdeling

Diriyah E-Prix Race 1: Status quo men meget bedre race

Ser man alene på udfaldet af årets første VM-runde, som fandt sted på bybanen i Diriyah i Saudi Arabien er ikke meget ændret i forhold til i fjor. Men racerløbene og hele afviklingen af løbsdagen er meget, meget bedre. Efter de første to løb står det dog klart: Mercedes er teamet, der skal besejres i år og det bliver ikke let.


Topfoto: Stoffel Vandoorne startede fra pole i Race 1 og tog føringen foran Jake Dennis og Nyck de Vries.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.

Af Søren Clauding – 30. januar 2022


Årets første VM afdeling fandt sted fredag d. 28. januar med en lille snigpremiere torsdag eftermiddag efter mørket var faldet på. Løbene kørtes som i fjor om aftenen og i kunstlys frembragt af CO2 neutral elektricitet, så det gav god mening at køre den første frie træning i kunstlys – for bortset fra selve racerløbene, både første og anden afdeling, fandt al den øvrige kørsel sted i dagslys.

Tjek på tingene

Og lige fra begyndelsen stod det klart, at Mercedes havde fået godt tjek på det nye kvalifikationsforløb: Stoffel Vandoorne startede i poleposition med verdensmesteren Nyck de Vries lige bag sig fra 3. startposition.

I næstbedste startposition startede sidste års VM 3’er, Jake Dennis i en uigenkendelig BMW-racer. BMW har jo stoppet sin fabriksindsats uden at have fået det helst store ud af deltagelsen (VM 6’er blev det til i fjor) og dermed var der frit spil for Andretti teamet. BMW-racerne fremstod i iøjefaldende Avalanche-rød farve, og 80 procent af det samlede setup var blevet fornyet.


Jake Dennis var hurtig i Andretti raceren.


Missede Attack-mode

Stoffel Vandoorne tog føringen fra starten foran Jake Dennis og Nyck de Vries. Omgangen efter var de Vries forbi Dennis i en regulær overhaling og på løbets første 13 omgange (ud af i alt 41) skete der ikke det helt store. Men så snart der blev sat gang i brugen af Attack-modes, som denne var begrænset til 2 x 3 minutter (hvor motorernes topeffekt øges fra 220 til 250 kW – 295-335 hk) skete der ting og sager. Ikke mindst for Vandoorne, som missede aktiveringen og derfor måtte forsøge på ny omgangen efter. Det kostede ham føringen og den kunne han aldrig genvinde, så sejren gik til De Vries foran Vandoorne.


Nyck de Vries og Stoffel Vandoorne stod for den totale Mercedes triumf i årets første Formel E race.


Fårene skilt fra bukkene

Kedeligt race, eller hvad? På ingen måde. Kvalifikationssystemet havde nemlig fået skilt fårene fra bukkene og løbet igennem var der talrige dueller og uventede passager mellem ligestillede kørere. Og det er nu engang mere spændende at se en duel mellem to, der er lige hurtige end at opleve topkørere, der ud fra tilfældighedsprincippet måtte være startet langt tilbage, bokse sig op igennem rækkerne. Og der skete virkelig meget.

Nedtur for Porsche

André Lotterer havde kørt sin Porsche racer ind på 4. startposition. Han kørte hårdt og fik også presset sig forbi Dennis op på 3. pladsen. Men så gik det galt med energistyringen og han faldt fra løbets 27. omgang stille og roligt bagud for til sidst at slutte på 13. pladsen.

Dennis holdt løbet igennem kontakt med de to førende Mercedes-racere, men slækkede på tempoet sidst i løbet, da det stod klart, at energiforbruget ikke ville kunne række til et angreb. Dennis sluttede siden på en velfortjent 3. plads.


Sam Bird sikrede 4. pladsen både i løbet og i VM-stillingen til Jaguar.


Jaguar tog over

Jaguars Sam Bird, der vandt Race 2 i Diriyah sidste år, var også hurtig i år. Han startede 5’er og sluttede på 4. pladsen, da Lotteres Porsche var på tilbagetog. Og Lucas di Grassi har fundet sig godt til rette hos Venturi-teamet, han startede fra 8. pladsen efter at have ud-kvalificeret team-kollegaen Edoardo Mortara, der startede 12’er, for siden at slutte løbet på 5. pladsen. Alt imens Mortara var avanceret til 6. pladsen.