2022 Formel E VM - sæsonoptakt

Formel E VM 2022

Stærkt felt og uforudsigeligt udfald

Når 2022 Formel E verdensmesterskabet tager sin begyndelsen fredag d. 28. januar (med shakedown allerede dagen inden), sker det som i fjor på den saudiarabiske racerbane på afspærrede veje i Riyadh forstaden Ad-Diriyah (Racerbanen i Ad-Dririyah >>>). Men selvom racerbilerne i teknisk forstand ikke er forskellige fra de, der blev benyttet i fjor, er det eneste kendte ved sæsonstarten netop racerbanen. Alt andet får man først en indikation af, når løbets flages af fredag aften.

Topfoto: Som en del af forberedelserne til 2022 Formel E verdensmesterskabet kørte samtlige deltagere bl.a. træningsløb på Valenciaracerbanen i november. her er det de to Nissan racere med hhv. Sebastien Buemi og Max Günther der fører an.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 25. januar 2022


Posen af deltagere er nemlig blevet rystet godt igennem. Audi og BMW har godt nok trukket sig ud af mesterskabet, men deltagerantallet er kun reduceret med to biler, for BMW er fortsat med på sidelinjen, som de har været i årene inden deres fabriksdeltagelse. De står fortsat for de biler, som Andretti teamet deltager med. Og egentlig er Audi der jo også fortsat som bil-leverandør til Envision Racing, som de var i fjor.

Og så er der siden store udsigter med henblik på 2023-sæsonen, hvor Maserati som en del af Fiat gruppen har meldt sin ankomst. Hvordan det hænger sammen i Stellantis sammenhæng må tiden vise, for DS har ingen planer om at standse deres engagement i den innovative racerløbsserie. Men det er fremtid.

De store ændringer

Lige nu er de store ændringer ift. 2021, at Oliver Rowland skifter fra Nissan til Mahindra. I stedet får 2016-mesteren, Sébastien Buemi kompagniskab af sidste års BMW-kører, Maximilian Günther (se top-foto'et). Det efterlod så en ledig plads hos det fuldt amerikanske Andretti-team (tidligere BMW fabriksteam), som er blevet tildelt amerikaneren Oliver Askew. Askew er 25 år gammel og har tilbage i 2019 kørt for Andretti i Indy Light, hvor han vandt mesterskabet. Han har efter et voldsomt uheld i IndyCar i 2020 kun kørt IndyCar på deltid (serien har også lidt meget pga. Corona-pandemien).


Deltagerlisten kan ses hér >>>


Liucas di Grassi kører Mercedes i år for Venturi teamet. Det er et spændende projekt.


Audis Lucas di Grassi’s engagement i Formel E hang længe i en tynd tråd. Han havde ikke scoret topresultater siden Formel E mesterskabet i 2017, som mere eller mindre også mest blev en realitet, fordi hans nærmeste rivaler pga. kalendersammenfald ikke deltog i alle løbene. Sidste år formåede brasilianeren dog at vinde to gange og han sluttede VM på 7.pladsen. Det har måske været grunden til, at Venturi-teamet droppede Norman Nato til fordel for Di Grassi i år. Erfaring har han rigeligt af og det er noget af det, Venturi, der benytter Mercedes-biler, mangler.

Flere ude giver plads til nye

Audi havde store forhåbninger til René Rast i Formel E i fjor, men resultaterne udeblev, så han er tilbage i DTM og også Alex Lynn såvel som Tom Blomqvist har forladt de elektriske racerbiler til fordel for en karriere i det amerikanske IMSA sportsvogns mesterskab.

Ny mand med en alsidig fortid er den 28-årige italiener Antonio Giovinazzi, der har kørt Formel 1 i en periode uden de helt overbevisende resultater. Men han var god på bybaner som i Monaco og det er måske årsagen til at Dragon/Penske teamet har engageret ham i Formel E, side om side med Sérgio Sette Câmara.


Giovinazzi foran Oliver Turvey under testkørslerne i november.


Hos NIO 333 får den erfarne Oliver Turvey kompagniskab af Formel E debutanten, Dan Ticktum, der bl.a. har vundet det udfordrende Macau Grand Prix i Formel 3 to gange.

De stærkeste teams vil dog formentlig fortsat være: Mercedes EQ med Stoffel Vadnoorne og verdensmesteren Nyck de Vries, sidste års viceverdensmestre, Jaguar teamet med Mitch Evans og Sam Bird, DS Techeetah med António Félix da Costa og Jean-Eric Verge. Og mon ikke Nissan med Sebastien Buemi og Max Günther vil være tilbage i toppen, hvor de har tradition for at være i 2022. Det er også på tide at Porsche viser, hvad de dur til med kørerne, André Lotterer og Pascal Wehrlein.


Sidste års VM-to'er, Jaguar, fortsætter med Mitch Evams og Sam Bird.


…men som altid i motorsport: Uforudsigeligheden er stor, også i 2022, og intet er sikkert før det er sket.

STOR TV-dækning

Discovery går all-in på TV-dækningen af Formel E verdensmesterskabet i 2022. I Danmark er planen, at samtlige trænings-sessions, kvalifikation og løb med introduktion og optakt vises LIVE, som standard på den stærkt fornyede og effektive streaming platform, discovery+ og typisk med mulighed for at se løbene også på Eurosport og/eller 6’eren.

Udsendelsesplanen publiceres og opdateres som altid hér >>>


2020 mesteren, Antonio Felix da Costa fortsætter hos DS.