2022 Formel E VM - Nye regler

Formel E VM 2022

Nye regler giver fair resultater

Fredag d. 28. januar køres sæsonens første løb i Formel E verdensmesterskabet. Det kommer til at ske efter et fuldstændig revideret kvalifikations setup, hvor det i langt højere grad bliver deltagernes præstationer, som afgør udfaldet og dermed startopstillingen, end det hidtil var tilfældet. Sæsonen, som også bliver den mest omfattende i Formel E historien, byder i sagens natur også på nye kørere og også nye teams er på vej.

Formel E vender i 2022 for første gang siden Corona pandemiens benspænd for alvor tilbage til bybanerne. Med enkelte undtagelser er det lykkedes at stykke et par mesterskaber sammen i de sidste to pandemi-år, men i takt med udviklingen har man nu fået sammensat en løbskalender, som genspejler det helt grundliggende koncept: At køre race i centrum af de store byer, dér hvor forureningsproblemet er størst og det er mest indlysende, at der skal tages action.

Alle fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.


Af Søren Clauding - 25. januar 2022 


Kvalifikationsudfordringen

Formel E har imidlertid i de første syv sæsoner haft en udfordring, som blev stadig mere synlig og især har været et problem på bybanerne. Man vil gerne afvikle hvert løb på en enkelt dag. Derfor har man hidtil haft fire kvalifikationsgrupper plus efterfølgende en superpole-konkurrence for de seks hurtigste, hvor deltagernes omgangstider afgjorde enten deltagelsen i superpole eller placeringerne i startopstillingen fra 7 og nedefter.

Fordi bystøvet viste sig at have uventet stor betydning for bilernes vejgreb, blev det lettere og lettere at sætte en god omgangstid, jo senere man skulle sætte den. I fjerde gruppe var tiderne næsten altid markant bedre end i første. Det straffede de bedst placerede i mesterskabet, fordi de seks bedste startede i gruppe 1 og de dårligste successivt i gruppe 4. Det gav de dårligste deltagere bedre muligheder end de bedste – og det resulterede ofte i uventede resultater i løbene, der ikke afspejlede deltagernes præstationsevner.

Protesterne var mange og løsningerne få. Ikke desto mindre er man nu klar med et kvalifikationskoncept, som ikke er set før i motorsport.


Nyck de Vries blev verdensmester i 2021, men det var på et hængende hår på grund af det på mange måder unfair kvalifikationssystem.


Nyt kvalifikationssystem

De i alt 22 deltagere inddeles i to grupper efter deres aktuelle placering i VM (ved sæsonstarten, i sidste års VM). Den førende i VM starter i Gruppe A, nr. 2 starter i Gruppe B, nr. 3 i Gruppe A, nr. 4 i Gruppe B osv.

Efter to gange 30 minutters fri træning køres der i de to grupper hver især kvalifikation i 12 minutter – alle 11 biler i gruppen har adgang til banen i den periode. De fire hurtigste i hver gruppe går videre til fire kvartfinaler med to deltagere i hver (de resterende syv deltagere i hver gruppe får tildelt deres startposition fra 9. pladsen og nedad efter deres hurtigste omgangstid).

I kvart finalerne køres der to-mod-to (de starter dog forskudt, så de kører ikke side om side mod hinanden): Den hurtigste i Gr. A kører mod den langsomste i Gr. B, dernæst den næst-hurtigste i Gr. A mod den næst-langsomste i Gr. B, derpå den næst-hurtigste i Gr. B mod den næst-langsomste i Gr. A og til sidst den hurtigste i Gr. B mod den langsomste i Gr. A.

De to vindere fra de to første kvartfinaler mødes derpå i en semifinale og tilsvarende mødes de to vindere af de to sidste kvartfinaler i en semifinale. De to semifinale vinderes mødes siden i finalen, der afgør de to første startpositioner.

Startpositionerne 3 og 4 afgøres af deltagernes hurtigste omgangstider i semifinalerne. Startpositionerne 5-8 afgøres ligeledes af deltagernes hurtigste omgangstider i semifinalerne.


 

Tilpassede løbsregler

Racerbilerne i 2022 er baseret på den teknik, der blev godkendt i fjor, men i gruppekvalifikationen har man op til 220 kW til sin rådighed (295 hk) og i finalerunderne må man trække op til 250 kW (335 hk) ud af drivlinen.

Løbslængden er fortsat 45 minutter plus en omgang. Det højest tilladte energiforbrug er fortsat 52 kWh, men i tilfælde af neutralisering (gult flag og safetycar) reduceres det tilladte energiforbrug ikke som hidtil. Til gengæld forlænges løbet med 45 sekunder for hvert påbegyndte minuts neutralisering, dog maksimalt 10 minutters forlængelse.

I løbene har hver deltager som udgangspunkt op til 220 kW (295 hk) til rådighed. I Attack-mode øges effektgrænsen med 30 KW og FanBoost, som fem deltagere har opnået, udløser yderligere 100 kJ energi, som dog skal benyttes på én gang og kun er til rådighed i løbets 2. halvdel.

Der gives VM-points efter skalaen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Der gives 3 points for pole-position, 1 points for hurtigste kvalifikationstid og 1 points for hurtigste omgangstid, hvis deltageren slutter i Top-10.

Racerbanen i Ad-Dririyah >>>