2021 London E-Prix Race 2
Lynns første sejr – og så på hjemmebane.
De Vries genvinder VM-føringen
Det blev endnu en britisk hjemmebanesejr, da London-weekendens Race 2 fandt sted. Alex Lynn formåede at vinde løbet i cockpittet på sin Mahindra racer. Det var Lynn’s første Formel E triumf og Mahindras første i 2021. Nyck de Vries kørte sin Vestas powerede Mercedes EQ ind på 2. pladsen og hollænderen gevandt dermed VM-føringen.
Sejren var dog uklar i nogle timer, fordi der blev indgivet protest, som ville kunne skubbe Lynn væk fra førstepladsen og i givet fald give den til Audis Lucas di Grassi.
Topfoto: Efter at være startet fra pole-position lørdag formåede Alex Lynn i søndagens race at køre sin Mahindra racer ind på førstepladsen. Hér fejrer han fra podiet med Mahindra's karismatiske teamchef, Dilbagh Gill.
Fotos er stillet til rådighed af ABB Formula E World Championship, hvor den specifikke copyright er anført på mesterskabets media-site.
Af Søren Clauding – 25. juli 2021
Forklaring: Halvvejs gennem løbet måtte man ty til SafetyCar, mens der blevet ryddet op efter en kollision, forårsaget af at Porsches André Lotterer reglementsstridigt kolliderede med den regerende mester, Antonio Felix da Costa. Da Costa var ude af løbet, Lotterer blev straffet og sluttede siden på 18. pladsen.
Di Grassi skød genvej
Men Di Grassi, der fra en 10. startposition stadig befandt sig midt i feltet, valgte at tage turen gennem pitten, gøre et kort stop foran pit-garagen og derpå køre ude på banen igen som den første bil lige efter efter Safetycar’en – og så var han i føring. Reglementet foreskriver, at det er tilladt, forudsat bilen holder helt stille, men nogle timer efter løbets afslutning besluttede dommerne ikke desto mindre at diskvalificere Di Grassi. Di Grassi fortsatte nemlig ufortrødent, undlod at følge den umiddelbare ordre om en drive-through- (gennemkørsels-)straf og reagerede heller ikke på sort flag. I stedet passerede han mållinjen som den første.
Der foreligger ikke i skrivende stund en officiel begrundelse, men fra Audi lyder det, at årsagen til gennemkørsels-straffen var den, at bilen ikke holdt helt stille ved pit-garagen. Og man kan forestille sig en diskvalificering for ikke at følge løbsledelsens anvisninger, uanset hvad reglementet siger om at pitte eller ikke pitte under Safetycar. Et faktum er det dog også, at hensigten med pit-reglen ikke er, at deltagerne skal ”overhale indenom”, blot fordi turen gennem pitten er kortere eller hastighedsgrænsen højere end den aktuelle hastighed på banen.
Lucas di Grassi skød genvej gennem pitten under Safety Car og kørte først i mål (ovenfor). Derpå fulgte Alex Lynn (nedenfor). Siden blev Di Grassi straffet og Lynn blev erklæret som vinder af løbet.
Underholdende løb
Løbet var i øvrigt på alle måder en langt mere underholdende forestilling end lørdagens race. Let regn under kvalifikationskørslerne havde igen en vis betydning for startopstillingen, og for første gang siden det første løb i Rom tidligere på sæsonen kunne Stoffel Vandoorne glæde sig over, at starte sin Vestas-powerede Mercedes racer fra pole.
Da starten gik tog Stoffel Vandoorne i Mercedes føringen foran Oliver Rowland i Nissan og Alex Lynn i Mahindra. Bag de tre ses Nyck de Vries i Mercedes og Mitch Evans i Jaguar, Max Günther i BMW og Pascal Wehrlein i Porsche.
Oliver Rowland, der kørte sit tredjesidste løb for Nissan – han skifter ved sæsonudgangen til Mahindra – startede to’er, én placering foran Alex Lynn, netop i Mahindra. Lørdagens 2’er, Nyck de Vries startede sin Mercedes tre placeringer efter sin team-kollega, alt imens Jaguars Mitch Evans kvalificerede sig til 5. startposition.
BMW’s Jake Dennis var med sejren lørdag rykket op i første kvalifikationsgruppe, hvilket gjorde søndagens kvalifikationen vanskeligere – og han måtte nøjes med 17. startplads. Af samme årsag fandt man også bagest i feltet topkørere som Jean-Eric Vergne og Antonio Felix da Costa, begge i DS, samt den VM-førende Jaguar-kører, Sam Bird.
Tørt men ikke kedeligt
Løbet blev kørt på en helt tør bane og det var starten af de bedst placerede i startopstillingen som dominerede. Ligesom lørdag kunne kørerne disponere over 2 gange 8 minutters Attack Mode, som dog ikke rykkede nævneværdigt på styrkeforholdet. Men der var som altid mange underholdende overhalinger undervejs, omend Di Grassis noget kontroversielle fortolkning af begrebet ”overhaling” var den mest usædvanlige.
Sebastien Buemi startede 11’er og meldte sig selv ud af racet, da han i et overhalingsforsøg af René Rast, der i sin Audi længe havde forsvaret 10. pladsen, først snittede Audi’en. Da Rast ikke ville give sig fortsatte tvekampen gennem en snæver S-kurve, begge holdt på, Rast blev ofret og Buemi fik skylden – inklusive en 10-sekunders Stop & Go straf.
Team-kollega Rowland lå længe i baghjulet på Stoffel Vandoorne og dér skulle han nok være blevet, for han kolliderede i et overhalingsforsøg med belgieren, fik siden straffen men var da allerede ude af top-spillet – det samme var Vandoorne.
Evans’ fornuftsrace
Mitch Evans kørte stabilt på 5. pladsen og over-forbrugte ikke af energien i sit sidste Attack Mode, som alene blev benyttet til at genvinde en placering fra Robin Frijns i Envision Virgin Audi. Da Vandoorne og Rowland var ude og Di Grassi havde fået sin straf var Evans på podiet med en 3, plads og ligesom De Vries stærkt tilbage i VM-kampen.
Mitch Evans kom på podiet - hvilket var højere end hans egne forventninger forud for løbet. Dermed er han tilbage i VM kampen inden finalen i Berlin.
Sam Bird er fortsat en del af VM-kampen, men føringen er forvandlet til en delt 3. plads, for hans point-score blev ikke ændret i London. Han forsøgte godt nok at komme i pointene 3 minutter fra løbets afslutning, hvor han forsøgte at passere Norman Nato i Venturi Mercedes. Forsøget mislykkedes, Nato ville ikke give sig og ingen af de to nåede målstregen.
De Vries og Mercedes i VM-føring
I den samlede stilling er det mest markante, at Nyck de Vries med to 2. pladser hen over London-weekenden er den nye mand i VM-toppen, men forspringet er beskedne 6 points til Robin Frijns, som er yderligere 8 points foran Sam Bird og lørdags-vinderen Jake Dennis, som fik den 10. plads (der efter Di Grassis diskvalifikation blev til den 9. plads), som Bird havde satset på at tage, og opnåede de tilhørende tre points. De to har Da Costa lige i baghjulet blot ét point efter og på de efterfølgende placeringer er det også ganske tæt.
Hollandske Nyck de Vries bragte sin Mercedes EQ på podiet i begge de britiske løb - og eroberede ved samme lejlighed selv føringen i kørernes VM.
De to sidste løb i årets VM finder sted i Berlin Tempelhof d. 14 og 15. august og dér er der som vanlig op til 30 points på højkant – pr. løb! Det betyder i matematisk forstand, at alle med flere end 35 VM-points ville kunne blive verdensmester. Men i praksis har Alex Sims på 18. pladsen med sine 44 points ikke det bedste udgangspunkt sammenlignet med de to hollændere og de to englændere på de fire første placeringer.
I team-mesterskabet er der byttet lidt om på placeringerne. Envision Virgin er nu igen VM 1’er med i alt 165 points, Mercedes EQ er på 2. pladsen med 158 pts. Og Jaguar er fortsat med i topstriden med 156 points.
I teammesterskabet er der to biler til at score på hvert hold og derfor kan alle på nær Penske og NIO 333 i matematisk forstand vinde mesterskabet.
Startopstillingen 2021 Formel E VM Race 13 >>>
Resultat 2021 Formel E VM Race 13 >>>
VM-stillingen Kørere efter løbet >>>
VM-stillingen Teams efter løbet >>>
Antonio Felix da Costa endte sit løb, da Porsche-køreren André Lotterer reglementsstridigt forårsagede, at Da Costas DS racer blev skadet. Lotterer forsvarede sin position mere end han må, da Da Costa satte et angreb ind, og den regerende mester blev klemt op imod betonvæggen.