2021 Formel E verdensmesterskabet Race 12

2021 London E-Prix Race 1

Dennis vinder på hjemmebane – Bird fører fortsat

Jake Dennis kørte lørdag eftermiddag d. 24. juli sin BMW Formel E racer til sejr i et forbavsende udramatisk Race 1 ved London E-Prix. Derved bragte han sig selv op på 3. pladsen i VM-kampen – men det er fortsat Jaguars Sam Bird, der fører VM inden søndagens Race 2 – det tredjesidste i årets Formel E Verdensmesterskab.

Vejret lørdag morgen havde ellers lagt op til et dramatisk løb. Regnen silede ned på det helt nye baneforløb i London City på havneområdet skråt overfor London City Airport, på den modsatte side af Themsen. Banen var blevet ført gennem messeområdet, ExCel Arena, og cirka halvdelen var overdækket. Det betød, at kørerne dels kørte på en sjaskvåd bane med store vandpytter, dels kørte på en helt tørlagt racerbane. I den tørre sektor fandtes også start/mål samt pit-området, hvad pit-mandskaberne givetvis satte pris på.


Topfoto: Alex Lynn i Mahindra startede fra pole position og tog starten foran den senere vinder, Jake Dennis i BMW samt Sebastien Buemi i Nissan.

Af Søren Clauding – 24. juli 2021



Regnen stoppede imidlertid efter den frie træning, og på en optørrende bane havde de topplacerede kørere i VM ikke en chance for en god startposition. Det indebar, at Alex Lynn i Mahindra, som ligger på 17. pladsen i VM-stillingen, vandt kampen om pole-position – som i øvrigt var hans første siden debut’en i New York for fire år siden.

Der kan siges meget om kvalifikations-proceduren i Formel E, og det bliver der til stadighed, men endnu har ingen kommet med et bedre bud, uden at det alternativt vil ende på med at den, der vinder sæsonens første race, siden er garanteret en topplacering i alle løb. Så tæt er det nemlig i Formel E. Men det holder i alle tilfælde gang i spændingen.

Bird fører fortsat trods nul points

Det var på en måde Sam Birds held, for den britiske Jaguar kører kom til London som den førende i VM. Han kunne så lørdag efter weekendens første løb glæde sig over, at han også møder op til weekendens Race 2 som VM-1’er uden at have scoret så meget som et eneste point endsige være nået målstregen i sit hjemlands E-Prix (hvilket han ikke glædede sig synderligt over).


Jake Dennis (BMW) sejrede for anden gang i år, ikke mindst pga. en fordelagtig startposition men også et energimæssigt vel tilrettelagt løb.


Det blev som nævnt ikke landsmanden Alex Lynn, som vandt i London, men Jake Dennis. Dennis ligger to placeringer højere end Lynn i VM og kørte sig ind på næstbedste startposition. Sebastien Buemi i Nissan startede 3’er og Sergio Sete Camara i Dragon Penske startede fra 4. pladsen.

Da løbet skulle køres var banen stort set tør og mest dramatik oplevede man på første omgang, hvor Alex Sims fra 8. startposition blev presset ud imod betonvæggen, hvilket beskadigede Mahindra-racerens hjulophæng. Sam Bird blev fanget i Sims bagvogn og udgik af løbet ligesom Sims. For Jaguar team-kollegaen Mitch Evans måtte også pitte på grund af mekaniske skader.

Lynn førte længe

Fremme i spidsen holdt Lynn længe fast i føringen men aktiverede sit andet Attack mode før Dennis. Derved mistede han førstepladsen og forsøgte siden et angreb mod Dennis – som mislykkedes. Derefter var BMW’en urørlig i spidsen og Dennis havde et forspring på over 5 sekunder, da målstregen blev nået.


Diskostemning på den overdækkede præmieskammel i London. Fra venstre: Dennis, Lynn og De Vries.


Nyck de Vries i den Vestas-powerede Mercedes-racer var startet 9’er og arbejdede sig stille og roligt opad. I løbets sidste fase havde han energi nok til ikke bare at passere Buemi, som måtte spare på energien, men også Lynn og derved bragte de Vries sig tilbage i VM-kampen ved at slutte 2’er.


Den mest vindende Formel E kører nogensinde, Sebastien Buemi, kørte sin Nissan i mål på 4. pladsen, men både han og team-kollega Oliver Rowland, blev efterfølgende diskvalificeret pga. overforbrug af energi. Deres måler stod på nul, da målstregen blev passeret. Misseren skyldtes en fejljustering af energiforbruget efter energireduktion pga. safetycar i kombination med ændringer i energiforbruget under løbet. Nissan kæmper desuden fortsat med at være et år bagefter i udviklingen af én-motor konfigurationen, som i dag er den eneste tilladte. Nissan havde for tre år siden udviklet en avanceret løsning med to motorer, hvor alle andre benyttede de mere enkle én-motor konfigurationer. Da to motorer dengang over året viste sig, at være mere effektive og gjorde bilerne hurtigere blev det simpelthen forbudt at benytte mere end én elmotor pr. racerbil. Og da skulle Nissan først til at begynde forfra.


Tæt som altid - også på energiforbruget...

Fordi banen på papiret var hurtigere end de fleste Formel E anlæg, var den totale mængde af brugbar energi reduceret fra 52 til 48 kW. Men oven i det var Attack modes sekvenserne forlænget til det dobbelte - dvs. fra 4 til 8 minutter hver. Det krævede nye beregninger og da lbet var ved at ebbe ud, frygtede mange at man vil ende op med er race som på førstedagen i Valencia, hvor størstedelen af feltet løb tør for strøm inden målstregen blev nået.

Energi forbruget var Nissans store udfordring og både Buemi og Rowland, som sluttede 10’er, havde brugt mere energi end de måtte og begge blev diskvalificeret. Den regerende mester, Antonio Felix da Costa, kom i mål lige inden Rowland og er nu blot 1 point efter Bird i VM-stillingen. Dennis er som nævnt VM 3’er, 2 points efter Jaguar-køreren. Nyck de Vries er nu VM 4’er, 4 points efter Bird.

Da Costas team-kollega, Jean-Eric Vergne, startede fra en regn-forårsaget 23. plads og fik siden en tidsstraf, fordi inverteren på hans DS-racer var blevet udskiftet inden løbet.

I team-mesterskabet fører DS-Techeetah ikke desto mindre, takket være Da Costas 8. plads med ialt 148. Envision Virgin er faldet ned på 2. pladsen, 2 points efter – mens Jaguar og Mercedes ligger 3’er og 4’er med hhv. 141 og 137 points.

Startopstillingen 2021 Formel E VM Race 12 >>>

Resultat 2021 Formel E VM Race 12 >>>

VM-stillingen Kørere efter løbet >>>

VM-stillingen Teams efter løbet >>>